جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۹ خرداد ۱۳۹۸ 1 1453

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول خرداد 1398

سقف شکنی قیمتی پلیمرها

سقف شکنی قیمتی پلیمرها
افزایش آرام حجم معامله پلیمرها در کنار رشد نرخ در بورس کالا و بازار آزاد در طول هفته گذشته مهمترین رخدادهای این بازار مهم بود اگرچه روند افزایشی قیمت‌ها در اواخر این هفته تغییر فاز داد. این وضعیت به بررسی‌های دقیق‌تری نیاز دارد آن هم در شرایطی که نرخ‌های بورس کالا و یا دلار نیمایی (متوسط هفتگی) در بالاترین سطوح در تاریخ این بازارها قرار گرفته‌اند...

به گزارش ویکی پلاست، این هفته شاهد رشد حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا بودیم که البته همراه با رشد عرضه‌ها بود. به صورت دقیق‌تر در هفته گذشته رشد 4.5 درصدی عرضه‌ها و افزایش 16.7 درصدی تقاضا و رشد 9 درصدی حجم معاملات را شاهد هستیم.

این یعنی رشد تقاضا بیش از عرضه‌ها مشهود است و شاهد حضور جدی‌تر خریداران در بازار پلیمرهای بورس کالا بودیم. البته حضور در هفته ابتدایی خردادماه و شارژ سهمیه‌های خرید هم به افزایش تقاضا کمک کرد اگرچه رشد قیمت‌ها در بازار داخلی هم به کمک رشد تقاضا آمد.

چند رخداد مهم در بازار این هفته به ثبت رسید که می‌تواند جریان غالب نرخ را تغییر دهد. قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی مورد محاسبه در نرخ‌های پایه به بیش از 10 هزار و 700 تومان رسید که بالاترین رقمی است که تاکنون برای محاسبات به کار رفته است.

البته این قیمت‌ها هنوز هم در مسیر افزایشی قرار دارد و با این فرض می‌توان احتمال داد که برای هفته آینده هم شاهد رشد قیمت دلار نیمایی مورد محاسبه در نرخ‌های پایه خواهیم بود. همین وضعیت موجب شد تا قیمت‌های پایه در بورس کالا هم رشدی جدی را تجربه کنند آن‌هم در شرایطی که جذابیت خرید به نسبت هفته قبل از آن هم افزایش داشته است یعنی بازار با دو موتور محرک رشد نرخ داشته است.

این داده را باید جدی گرفت زیرا به صورت متوسط بالاترین قیمت‌هایی که تاکنون در بورس کالا تجربه شده است را درهفته جاری در بورس کالا داشته‌ایم. این داده مهم به خودی خود پتانسیل افزایش نرخ را تقویت می‌کند.

البته مخالف با این داده شاهد هستیم که قیمت دلار در بازار آزاد میل به کاهش داشته و این سیگنال هم می‌تواند از جذابیت صادرات محصولات و مواد اولیه کاسته و جو روانی افت قیمت‌ها را به بازار تزریق کند. خروجی این سیگنال در معاملات روز چهارشنبه قابل رهگیری بود.

معاملات روز چهارشنبه اگرچه با میل به رشد قیمت‌ها آغاز شد و بسیاری از گریدها با روند روزهای قبل میل به افزایش قیمت‌ها را از خود نشان دادند ولی در نهایت برخی از گریدها نیز افت نرخ داشتند که نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد.

کاهش قیمت دلار ساده‌ترین دلیل برای این رفتار قیمتی است ولی در شرایطی که چند هفته حجم عرضه‌های جذابی در بازار ثبت نشده بود ولی باز هم با افزایش حجم معاملات روبه‌رو شدیم پتانسیل افزایش نرخ در بازار برای برخی گریدها خنثی شد یعنی با برتری احتمال عرضه بر تقاضا به کمک حجم جذاب معاملاتی چهره جدیدی از نوسان قیمت‌ها به نمایش درآمد اگرچه این وضعیت شاید مقطعی باشد.

البته آخرین خبرها حکایت از آن دارد که قیمت‌های پایه جدید در روز شنبه اعلام خواهد شد و اگر همین منوال در تعیین قیمت‌های پایه فعال شود یعنی باز هم اگر شاهد رشد قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی باشیم پتانسیل افزایش قیمت‌های پایه وجود دارد. البته تجربه نشان داده است که تا زمان اعلام رسمی قیمت‌ها نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت.

نکته دیگر نیمه‌تعطیل بودن هفته آینده است و با توجه به احتمال کاهش تقاضا در روزهای آینده یک عقب‌گرد معاملاتی را در بورس و  بازار شاهد خواهیم بود بنابراین بخشی از کاهش قیمت‌های روز چهارشنبه از این مسیر قابل توجیه است. البته با پایان یافتن ماه رمضان پتانسیل رشد تقاضا را شاهد خواهیم بود یعنی احتمال رشد تقاضا در روزهای آینده وجود دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
محمد جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
ممنون. خدا کنه مواد گرونتر نشه. ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟