جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

رسیدن قیمت‌ها به بالاترین سطح در اثر کاهش عرضه جهانی
بهای آنی PET در بازار اروپا و آسیا در سه ماهه اول سال 2018 عمدتا روندی صعودی داشت. در واقع این روند صعودی ادامه روندی بود که از نیمه دوم سال 2017 آغاز شده بود. قیمت‌ها در آسیا در ماه ژوئن به بالاترین سطح چند سال اخیر رسیدند و بازار اروپا در ماه سپتامبر شاهد بالاترین قیمت این محصول بود.

به گزارش گروه ترجمه ویکی پلاست به نقل از Chemorbis، این روند صعودی عمدتا به دلیل توقف تولید، با برنامه و یا بدون برنامه­ریزی قبلی، در واحدهای بالادست و پایین دست در سراسر جهان که راه را برای کاهش یا تغییر در تخصیص عرضه باز می کرد، رخ داد.

 
روند صعودی بازار صادرات PET چین به رغم فرا رسیدن فصل رکود

قیمت PET صادراتی به خارج از چین پس از پیروی از روندی صعودی از اوایل ماه مه 2017، به رغم فرا رسیدن فصل رکود به افزایش خود تا سال 2018 ادامه داد. قدرت گرفتن بازارهای بالادستی به دلیل افزایش قیمت نفت خام به بالاترین سطح در سه سال اخیر در اوایل سال 2018، توقف تولید کارخانه‌ها و تقاضای مناسب از بازارهای خارج از کشور از دلایل اصلی این روند صعودی به شمار می­روند.


بالاترین قیمت 5 سال اخیر چین در ماه ژوئن

براساس شاخص قیمتChemOrbis، بازار PET صادراتی چین در اوایل ماه ژوئن با رسیدن به بالاترین میانگین قیمت در 5 سال اخیر به اوج خود رسید. داده‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌ها از ماه مه 2017 تا ژوئن 2018 در حدود 55 درصد افزایش یافته است.


پیروی بازار آسیای جنوب شرقی از چین

در بازارهای وارداتی آسیای جنوب شرقی، روند مشابهی مشاهده شد. قیمت میانگین در اوایل ماه ژوئن در چندین بازار از جمله فیلیپین، اندونزی، تایلند، مالزی و ویتنام به بالاترین سطح خود رسید که از سپتامبر و اکتبر 2013 به بعد دیگر مشاهده نشده بود.


تقویت روند صعودی بازارهای اروپا و آسیا با فرا رسیدن فصل تقاضای بالا در سه ماهه دوم سال

فرا رسیدن فصل تقاضای بالا راه را برای افزایش بی‌وقفه قیمت در ماه­های آوریل و ژوئن هم در بازارهای اروپا و هم در بازراهای آسیایی هموار کرد.

قیمت PET اروپا از ماه نوامبر 2017 به طور پیوسته افزایش یافت. این روند صعودی در سه ماهه دوم امسال به دلیل عواملی از قبیل افزایش تقاضا، کمبود رزین PET و مواد اولیه مانند ترفتالیک اسید PTA و همچنین بالا رفتن هزینه‌های بالادستی، سرعت گرفت.


سه ماه اعلام وضعیت فوق العاده بریتیش پترولیوم برای عرضه ترفتالیک اسید

علاوه بر شرایط فصلی، سیاست‌های میزان عرضه نیز موجب افزایش قیمت های PET شده است.

اعلام وضعیت اضطراری توسط بریتیش پترولیوم از اوایل ماه آوریل، روند صعودی بازار PET اروپا را تشدید کرد. اختلال در تامین ترفتالیک اسید از تاسیسات بریتیش پترولیوم منجر به توقف تولید یکی از خطوط PET در صنایع JBF شد که همین مسئله محدودیت عرضه PET را تشدید کرد.


روند صعودی بازارهای اروپایی PET طی 10 ماه متوالی

در اروپا، بهای آنی قیمت PET به مدت ده ماه به طور پیوسته  بالا رفت و در هفته دوم سپتامبر امسال به بالاترین میزان خود رسید. محدودیت عرضه در بازار آنی و محدودیت در واردات منجر به بالارفتن قیمت PET در ایتالیا در شش سال و نیم گذشته شد.

شاخص قیمت ChemOrbis نشان می‌دهد که میانگین هفتگی قیمت PET در ایتالیا به بالاترین میزان خود از ماه مارس 2012 و قیمت‌ها در شمال غربی اروپا به بالاترین قیمت از سال 2014 رسیده است.


روند معکوس بازار آسیا و اروپا در سه ماهه آخر سال

رکود اقتصادی درست قبل از سه ماهه آخر سال در چین آغاز شد و همزمان بازار اروپا در ماه اکتبر شاهد پایین‌ترین قیمت خود بود. شاخص قیمت  ChemOrbis کاهش تجمعی 20 تا 21 درصدی را از آن زمان تا کنون نشان می‌دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟