شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۱۶ تير ۱۴۰۳ 0

کاهش موجودی‏‏‏‏‌ نفت‌خام آمریکا، به‌طور طبیعی قیمت‌های بالاتر برنت را در هفته‌های آتی به‌دنبال خواهد داشت.

چشم‌انداز صعودی بهای نفت

چشم‌انداز صعودی بهای نفت
بهای آتی نفت‌برنت در بحبوحه کاهش موجودی‌‌‌‌‌های نفت‌خام آمریکا و تقاضای بالا، در روز جمعه ۵ ژوئیه به بیش از ۸۷دلار در هر بشکه رسید ‌و بالاترین میزان از اوایل آوریل را تجربه کرد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، این روند صعودی، منجر به افزایش هفتگی نزدیک به ۳‌درصد شد که ناشی از ترکیبی از کاهش چشمگیر موجودی‌‌‌‌‌های نفت آمریکا و تقاضای فصلی است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) گزارش داده که هفته گذشته، موجودی‌‌‌‌‌ نفت ایالات‌متحده به میزان ۱۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه کاهش‌یافت که با انتظارات بازار برای کاهش ۶۸۰‌هزار بشکه‌ای در تضاد بود.

این کاهش ناگهانی در موجودی‌‌‌‌‌ها نشان‌دهنده وضعیت عرضه فشرده‌‌‌‌‌تر است که به‌طور طبیعی قیمت‌های بالاتر نفت را در هفته‌های آتی به‌دنبال خواهد داشت.

ذخایر بنزین آمریـــکا نــیز ۲‌میــلیــون و ۲۰۰‌هزار بشکه کاهش‌یافته، درحالی‌که انتظار می‌رفت  فقط یک‌میلیون بشکه افت داشته‌باشد. این کاهش قابل‌توجه نشان‌دهنده تقاضای فصلی قوی برای بنزین است، زیرا مصرف‌کنندگان در فصل تابستان معمولا سفرهای بیشتری انجام می‌دهند و در نتیجه مصرف سوخت نیز افزایش می‌‌‌‌‌یابد. افزایش تقاضا برای بنزین، افزایش قیمت‌های نفت را بیشتر تقویت می‌کند.

البته تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه نیز به افزایش قیمت نفت کمک کرده‌است. گزارش‌ها حاکی از آن است که اسرائیل یک فرمانده برجسته از حزب‌‌‌‌‌الله را ترور کرد‌ که به تداوم اقدامات تلافی‌‌‌‌‌جویانه از سوی حزب‌‌‌‌‌الله در نزدیکی مرز منجر شده‌است. این نوع تنش‌ها در مناطق کلیدی تولید نفت، مخاطراتی در مورد اختلال احتمالی عرضه نفت ایجاد می‌کند و به قیمت‌های نفت می‌افزاید.

گزارش ماهانه شاغلان آمریکا

سرمایه‌گذاران به گزارش ماهانه شاغلان آمریکا توجه ویژه‌ای دارند که می‌تواند تاثیرات مهمی در سیاست پولی فدرال رزرو داشته‌باشد. گزارش شاغلان می‌تواند انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در این سال‌را تثبیت کند. کاهش نرخ بهره می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی را تحریک کند و باعث افزایش تقاضا برای نفت و حمایت بیشتر از قیمت‌های بالاتر شود.

درمیان نگرانی‌های عرضه و تقاضا در تابستان، قیمت نفت همچنان سطوح بالایی را حفظ کرده‌است. قیمت نفت در روز جمعه ثابت ماند و نزدیک به بالاترین سطح خود از اوایل آوریل معامله شد و برای چهارمین هفته متوالی روند افزایشی را تجربه کرد. این افزایش پایدار ناشی از انتظارات خوش‌بینانه برای تقاضای قوی سوخت در تابستان و نگرانی در مورد اختلالات احتمالی عرضه است.

تحولات قیمت و شرایط بازار

به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این گزارش، بهای معاملات آتی نفت‌برنت در روز جمعه با ۱۱‌سنت یا ۰.۱۳‌درصد افزایش به ۸۷.۵۴ دلار در هر بشکه رسید.

در همین حال، قیمت نفت‌ خام وست‌ تگزاس اینترمیدیت آمریکا(WTI) با ۲۴‌سنت یا ۰.۲۹‌درصد افزایش، ۸۴.۱۲ دلار در هر بشکه فروخته شد. بازار ایالات‌ متحده روز پنج‌شنبه به دلیل تعطیلات روز استقلال بسته بود که منجر به کاهش معاملات و عدم‌تسویه برای WTI شد، با این حال قیمت‌ها در طول هفته به دلیل انتظارات شدید تقاضا در تابستان در ایالات‌متحده افزایش یافته‌است. گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده(EIA) یک عامل مهم در حمایت از قیمت نفت بود که نشان‌داد در هفته گذشته ۱۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه از ذخایر نفت‌خام آمریکا کاهش‌یافته‌است.

این در تضاد کامل با انتظارات تحلیلگران از کاهش ۶۸۰‌هزار بشکه‌ای بود. علاوه‌بر این، داده‌های ایالات‌متحده که روز چهارشنبه مورخه ۳ ژوئیه منتشر شد، افزایش درخواست‌ها برای دریافت مزایای بیکاری و افزایش تعداد بیکاران را نشان‌داد. تحلیلگران پیشنهاد کردند این ارقام می‌تواند فدرال‌رزرو را به تعجیل در کاهش نرخ بهره ترغیب کرده و به‌طور بالقوه از بازارهای نفت حمایت کند.

تحولات سمت عرضه

در زمینه عرضه، رویترز روز پنج‌شنبه ۴ژوئیه گزارش داد که تولیدکنندگان نفت روسی روسنفت و لوک‌اویل قصد دارند در ژوئیه صادرات نفت از بندر نووروسیسک در دریای‌سیاه را کاهش دهند.

اشلی کلتی، تحلیلگر Panmure Liberum خاطرنشان کرد: «این یک سیگنال مثبت برای کسری عرضه پیش‌بینی‌‌‌‌‌شده در سه‌ماهه سوم است، اما با توجه به پایبندی ضعیف روسیه به سهمیه‌‌‌‌‌های تولید در گذشته، ممکن است مدتی طول بکشد تا ببینیم آیا این کسری عرضه رخ می‌دهد یا نه.» در تحولی دیگر، آرامکوی عربستان‌سعودی قیمت نفت‌خام سبک عرب خود را برای ارسال به آسیا در ماه اوت کاهش داد. این اقدام فشاری که تولیدکنندگان اوپک با افزایش عرضه نفت غیراوپک با آن روبه‌رو هستند را برجسته کرد.

تاثیرات ژئوپلیتیک و سیاسی

بازرگانان همچنین جنگ جاری در غزه و انتخابات فرانسه و بریتانیا را زیرنظر دارند. تحلیلگران خاطرنشان کردند؛ حزب کارگر بریتانیا پس از ۱۴سال‌ حکومت محافظه‌‌‌‌‌کاران، پیروزی بزرگی به‌دست‌آورده که لایه دیگری از پیچیدگی را به پویایی بازار جهانی نفت اضافه کرده‌است. به‌طور خلاصه، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت به دلیل ترکیبی از انتظارات تقاضای قوی، کاهش قابل‌توجه موجودی‌‌‌‌‌های نفت و عوامل ژئوپلیتیک در بالاترین سطوح هفته‌های اخیر ثابت بماند.

تاثیر متقابل این عوامل درحالی‌که بازار در فصل تابستان و فراتر از آن در حال حرکت است، یک محیط حمایتی برای قیمت نفت ایجاد می‌کند. کاهش قابل‌توجه موجودی‌‌‌‌‌های نفت‌خام و بنزین آمریکا نشان‌دهنده کاهش عرضه و تقاضای قوی است، درحالی‌که ریسک‌های ژئوپلیتیک لایه‌‌‌‌‌ای از عدم‌اطمینان را به بازار نفت اضافه می‌کند.

علاوه‌بر این، پیش‌بینی گزارش ماهانه شاغلان آمریکا و تاثیر بالقوه آن بر سیاست فدرال‌رزرو، عامل دیگری است که به پویایی بازار می‌افزاید.

همه این عوامل در کنار هم، فضای حمایتی را برای افزایش قیمت نفت در طول هفته‌های آینده ایجاد می‌کنند، درحالی‌که نوسانات کوتاه‌مدت قیمت نفت ناشی از عدم‌تعادل عرضه و تقاضای فوری و تحولات ژئوپلیتیک است، مسیر بلندمدت بهای طلای‌سیاه تحت‌الشعاع عوامل گسترده‌‌‌‌‌تری مانند سیاست‌های انرژی جهانی، روندهای اقتصادی، پیشرفت‌های تکنولوژیک و عکس‌العمل سرمایه‌گذاران شکل می‌گیرد.

درک این پویایی‌‌‌‌‌ها برای ذی‌نفعان از سیاستگذاران و شرکت‌های انرژی گرفته تا سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگانی که چشم‌‌‌‌‌انداز پیچیده بازار جهانی نفت را زیرنظر دارند، حیاتی است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟