دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

سایه توفان و مذاکره بر بهای نفت
قیمت نفت روز دوشنبه هشتم ژوئیه، پس از چهار هفته افزایش متوالی، روند نزولی پیدا کرد. این افت ناشی از بحث‌های پیرامون توافق آتش‌‌‌‌بس احتمالی در غزه بود که باعث کاهش تنش‌ها در خاورمیانه شده‌است، همچنین سرمایه‌گذاران اختلالات احتمالی در عرضه انرژی ایالات‌متحده در پی توفان بریل را زیرنظر دارند.

بهای نفت‌ برنت با ۴۹‌سنت یا ۰.۵۷‌درصد کاهش به ۸۶دلار در هر بشکه رسید، همچنین نفت‌ خام وست‌ تگزاس اینترمیدیت (WTI) با ۶۳‌سنت یا ۰.۷۶‌درصد کاهش، ۸۲ دلار در هر بشکه فروخته شد. این کاهش قیمت‌‌‌‌ نشان‌دهنده واکنش بازار به دو عامل اصلی است: مذاکرات آتش‌‌‌‌بس در غزه و تهدید قریب‌الوقوع توفان بریل.

مذاکرات غزه

مذاکرات آتش‌‌‌‌بس بین اسرائیل و حماس با میانجی‌گری قطر و مصر در حال انجام است و هدف آن پایان‌دادن به درگیری ۹ماهه در غزه اعلام‌ شده‌است. احتمال وقوع آتش‌‌‌‌بس، تنش‌های ژئوپلیتیک را کاهش داده‌است. قیمت نفت معمولا به دلیل نگرانی از اختلالات عرضه در مناطق نفت‌خیز افزایش می‌‌‌‌یابد.

تونی سیکامور، تحلیلگر IG در سیدنی، گفت: «اگر مذاکرات آتش‌‌‌‌بس به نتیجه مشخصی برسد، سایه تنش‌های ژئوپلیتیک، فعلا در بازار کمرنگ خواهد شد.» این به‌معنای آن است که موفقیت مذاکرات آتش‌‌‌‌بس می‌تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت نفت شود، زیرا خطر فوری اختلالات عرضه در خاورمیانه تا حدودی از بین می‌رود.

توفان بریل

در همین‌حال، ایالات‌متحده برای توفان بریل آماده می‌شود که انتظار می‌رود در امتداد سواحل تگزاس بین گالوستون و کورپوس‌کریستی به خشکی برسد. در پی پیش‌بینی این توفان، چندین بندر کلیدی از جمله کورپوس‌کریستی، هیوستون، گالوستون، فری‌‌‌‌پورت و تگزاس‌سیتی روز یکشنبه تعطیل شدند. بسته‌شدن این بنادر می‌تواند به‌طور موقت صادرات نفت‌خام و گاز طبیعی مایع را متوقف، ارسال نفت به پالایشگاه‌ها را مختل و بر تحویل سوخت تاثیر بگذارد.

این وضعیت برای زیرساخت‌های تولید نفت و گاز و پالایشگاه‌های فراساحلی خطراتی به‌همراه دارد و می‌تواند منجر به کمبود عرضه و نوسان قیمت‌ها شود. به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت از میدان‌های فراساحلی واقع در خلیج‌مکزیک حدود یک‌‌‌‌میلیون و ۸۰۰‌هزار بشکه در روز است که حدود ۱۴درصد از کل تولید نفت‌خام آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد. هرگونه تاثیر بر عرضه نفت می‌تواند قیمت نفت و انواع نفت‌خام فراساحلی آمریکا را افزایش دهد.

شرکت بزرگ نفتی شورون، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بخش فراساحلی آمریکا هم روز جمعه اعلام کرد تولید از تاسیسات فعال این شرکت به حالت عادی ادامه دارد، اما کارکنان غیرضروری را از برخی تاسیسات خود در خلیج‌مکزیک تخلیه کرده‌است.

تعطیلی بنادر تگزاس

تاماس وارگا، تحلیلگر PVM، خاطرنشان کرد: «قیمت‌های هفتگی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به‌‌‌‌رغم سودآوری نفت، از آنچه می‌دیدند راضی بودند که این رضایت با چشم‌‌‌‌انداز از سرگیری مذاکرات آتش‌‌‌‌بس بین اسرائیل و حماس و تعطیلی بنادر تگزاس همچنان ادامه دارد.»

تحلیلگران ING به رهبری وارن پترسون نیز خطرات مرتبط با توفان بریل را برجسته و اظهار کردند: «درحالی‌که این امر بخشی از تولید نفت و گاز فراساحلی را در معرض خطر قرار می‌دهد، نگرانی اصلی، تاثیر بالقوه‌‌‌‌ای است که این توفان می‌تواند بر زیرساخت‌های پالایشگاهی داشته‌باشد.» شاخص WTI هفته گذشته با افزایش ۲.۱‌درصدی روبه‌رو شد که با توجه به داده‌های اداره اطلاعات انرژی (EIA) نشان‌دهنده کاهش ذخایر نفت‌خام و محصولات پالایش‌شده برای هفته منتهی به ۲۸ ژوئن است.

سیکامور از IG نیز اشاره کرد؛ احتمال زیادی وجود دارد داده‌های هفتگی آمریکا نشان‌دهنده کاهش قابل‌‌‌‌توجه دیگری در موجودی نفت باشد، به‌ویژه با توجه به فصل اوج سفرهای فصلی در تابستان. سرمایه‌گذاران همچنین در حال نظارت بر تاثیرات احتمالی انتخابات اخیر در بریتانیا، فرانسه و ایران بر سیاست‌های ژئوپلیتیک و انرژی هستند.

این تحولات سیاسی می‌تواند بر پویایی بازار و استراتژی‌های انرژی آینده تاثیر بگذارد و به نوبه خود قیمت نفت را تحت‌الشعاع قرار دهد. به‌طور خلاصه، کاهش کنونی قیمت نفت ناشی از ترکیبی از کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک به دلیل مذاکرات آتش‌‌‌‌بس غزه و تهدیدات احتمالی توفان بریل بر زیرساخت‌های انرژی ایالات‌متحده است.

وقوع این رویدادها، بازار نفت را همچنان بی‌‌‌‌ثبات نگه خواهد داشت لذا سرمایه‌گذاران به‌‌‌‌دقت هر تحول جدیدی را که می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد، زیرنظر دارند. تعادل بین اختلالات عرضه و ثبات ژئوپلیتیک همچنان به شکل‌دهی چشم‌‌‌‌انداز جهانی نفت ادامه می‌دهد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟