دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۲۰ مهر ۱۴۰۲ 0 139

اعضای اصلی اوپک از نقش دوگانه خود در کاهش انتشارکربن و انتقال انرژی دفاع کردند

تلاش اوپک برای تطهیر صنعت نفت

تلاش اوپک برای تطهیر صنعت نفت
شرکت‌های بزرگ انرژی از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال‌های اخیر اهمیت انتقال به منابع انرژی پاک‌‌‌‌‌‌تر و پایدارتر را تصدیق کرده و در حال ایفای نقش پررنگ‌تر در مبارزه با گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، تغییرات اقلیمی، از بین بردن اثرات گرمایش زمین و آلودگی هوا هستند.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، درحالی‌که تجارت اصلی غول‌های نفتی استخراج و تولید سوخت‌های فسیلی است که منبع اصلی آلودگی هوا هستند، آنها همچنین دارای منابع مالی و تخصص لازم برای ایجاد تاثیرات مثبت هستند.

آمارها نشان می‌دهد شرکت‌های نفتی در حال سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پاک‌‌‌‌‌‌تر بوده، انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای را از طریق بهبود عملکردهای عملیاتی کاهش داده و از تلاش‌های تحقیق و توسعه برای ایجاد جایگزین‌‌‌‌‌‌های سازگارتر با محیط‌‌‌‌‌‌زیست حمایت می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، وزرای انرژی عربستان‌سعودی، امارات‌متحده‌عربی و عراق، سه عضو بزرگ اوپک که در ریاض پایتخت عربستان برای هفته آب‌و‌هوایی سازمان ملل‌متحد در منطقه MENA گردهم آمده‌‌‌‌‌‌اند، روز چهارشنبه اعلام کردند که صنعت نفت و گاز نباید در بحث تغییرات اقلیمی مورد انگ قرارگیرد، چراکه این بخش پتانسیل زیادی در گذر از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تجدیدپذیر دارد.

سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات گفت: «ما سه کشور که به‌عنوان تولیدکنندگان اصلی محصولات هیدروکربن گردهم آمده‌ایم، در قبال جهان مسوولیت داریم تا منابع نفت و گاز کافی برای انتقال انرژی را فراهم کنیم وضمنا باید مطمئن شویم که این انتقال، پایدار و با درنظرگرفتن تمام جوانب از جمله مسائل مالی و هزینه‌های به‌صرفه انجام شود.»

نیاز جهان به منابع هیدروکربن

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان‌سعودی نیز گفت بد نام‌کردن این صنعت به نفع هیچ‌کس نیست و جهان همچنان به منابع هیدروکربنی نیاز دارد.

وی ادامه داد: «تا به حال ۲۷کنفرانس در مورد تغییرات اقلیمی به نمایندگی سازمان ملل‌متحد برگزارشده و احتمالا تعجب می‌کنید اگر بدانید که ۱۷ مورد از آنها در کشورهای تولیدکننده سوخت‌های فسیلی میزبانی شده‌اند. واقعیت این است که انرژی، سنگ‌بنای اکثر فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان است.» شناخت از بحران انرژی، کشورهای عضو اوپک را به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و اجرای سیاست‌هایی با هدف کاهش انتشار کربن سوق داده‌است.

این سازمان همچنین حمایت خود را از توافق زیست‌محیطی پاریس در سال‌۲۰۱۵ که تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی را تشریح می‌کند ابراز کرده‌است.

با این حال، نقش اساسی اوپک همچنان بر تولید و صادرات نفت متمرکز است که منبع مهمی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای است، در نتیجه، اغلب تضاد منافع بین ماموریت اصلی اوپک و نیاز جهانی به کاهش انتشار گازهای آلوده‌کننده وجود دارد. اوپک با نقشی چالش‌برانگیز و در حال تحول در گذار به انرژی پاک مواجه است. این سازمان عمدتا از کشورهای تولیدکننده نفت تشکیل شده‌ و ماموریت اصلی آن به‌طور سنتی حول محور هماهنگی تولید و صادرات نفت برای تثبیت قیمت نفت و تضمین رفاه اقتصادی کشورهای عضو است، با این حال از آنجا‌که جهان به‌طور فزاینده‌ای بر نیاز به منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر برای مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی تاکید می‌کند، نقش اوپک پیچیده‌تر شده‌است.

شرکت‌های نفتی در حال ایفای نقشی اساسی در انتقال انرژی به منابع انرژی‌های سبز هستند. از آنجا‌که جهان با نیاز فوری به کاهش انتشار کربن و مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی دست‌وپنجه نرم می‌کند، شرکت‌های نفتی اهمیت تنوع‌بخشیدن به سبدهای تولید انرژی خود را درک کرده‌اند.

آنها در حال سرمایه‌گذاری در فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر مانند باد، خورشیدی و سوخت‌های زیستی هستند تا ردپای آلودگی محیطی خود را کاهش دهند و با چشم‌انداز انرژی در حال تغییر سازگار شوند. شرکت‌های نفتی منابع مالی قابل‌توجه، تخصص فنی و زیرساخت‌های مستقر را روی میز می‌‌‌‌‌‌آورند که آنها را به بازیگران مهمی در گسترش پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر تبدیل می‌کند. مشارکت آنها همچنین به پر‌کردن شکاف بین سوخت‌های فسیلی سنتی و انرژی پاک کمک‌کرده و انتقال را هموارتر می‌کند، درحالی‌که چالش‌هایی مانند همسویی منافع شرکت‌ها با اهداف زیست‌محیطی باقی‌مانده‌است، مشارکت فعال شرکت‌های نفتی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر گامی امیدوارکننده به‌سوی آینده‌ای پایدارتر و سبزتر است.

امارات میزبان COP۲۸

امارات میزبان اجلاس آب و هوای COP۲۸ خواهد بود که قرار است بین ۳۰ نوامبر و ۱۲ دسامبر در دبی برگزار شود. این اجلاس فرصتی برای دولت‌ها است تا تلاش کنند اقدامات خود را برای مهار گرمایش جهانی تسریع کنند تا از مخرب‌‌‌‌‌‌ترین پیامدهای آب و هوای شدید پس از یک سال ‌رکورد دما، آتش‌‌‌‌‌‌سوزی و خشکسالی جلوگیری کنند. گزارش‌ها تاکنون نشان می‌دهند که اکثر کشورها درمسیر رسیدن به هدف سازمان‌ملل برای حفظ گرمایش جهانی در حد ۱.۵درجه سانتیگراد تلاش‌هایی را داشته‌اند که قطعا کافی نبوده‌است.

در آستانه اجلاس COP۲۸، کشورها به دو گروه تقسیم شده‌اند، آنهایی که خواستار توافقی برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی گرمایش سیاره هستند و کشورهایی که می‌گویند نفت و گاز، همراه با فناوری برای جذب انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای، نقش غیر‌قابل‌انکاری دارند. هیثم الغیس دبیرکل اوپک روز چهارشنبه به پایگاه خبری نسدق (NASDAQ) گفت: تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان و نمایندگان صنعت انرژی در نشست آب و هوای COP۲۸ در امارات‌متحده‌عربی شرکت خواهند کرد.

وی گفت: همه تولید‌کنندگان انرژی و کسانی که به آب و هوا اهمیت می‌دهند باید دراین مذاکرات که قرار است از ۳۰ نوامبر در دبی برگزار شود، حضور داشته‌باشند. هیثم الغیس در مجمع بازارهای انرژی در فجیره امارات گفت: «امیدوارم همه دیدگاه‌ها در COP۲۸ بر سر میز مذاکره مطرح شوند.» او با بیان اینکه حضور خواهد داشت، گفت: «صنعت نفت در COP خواهد بود و ما نیز در آنجا دیدگاه‌های خود را مطرح خواهیم کرد.» او گفت که درخواست‌ها برای توقف فوری سرمایه‌گذاری‌های نفت و گاز اشتباه است و در نهایت منجر به «بحران انرژی» خواهد شد.

اظهارات او یک روز پس از آن بیان می‌شود که اوپک پیش‌بینی‌های میان‌مدت و بلندمدت جهانی نفت خود را در چشم‌‌‌‌‌‌انداز سالانه افزایش داد و گفت: حتی در شرایطی که مصرف سوخت‌های تجدیدپذیر افزایش‌یافته و خودروهای برقی بیشتری وارد جاده‌ها ‌شوند، برای تامین تقاضای نفت و گاز جهان، به ۱۴‌تریلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

دیدگاه اوپک در تضاد با دیدگاه سایر پیش‌بینی‌ها، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) است که می‌گویند تقاضا ممکن است در این دهه‌به اوج خود برسد. موضع کشور‌های سازمان اوپک در مورد تلاش‌های کاهش انتشار کربن می‌تواند متفاوت باشد، اما اکثر آنها می‌توانند جزو بازیگران اصلی در گذار به آینده‌‌‌‌‌‌ای با کربن کمتر باشند.

تنوع‌بخشیدن به سبد انرژی

برخی از کشورهای عضو اوپک اهمیت تنوع‌بخشیدن به سبد انرژی خود را درک کرده‌اند. آنها در حال سرمایه‌گذاری در فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر مانند بادی، خورشیدی و برق آبی هستند تا وابستگی خود را به درآمد نفت کاهش دهند و به آینده‌‌‌‌‌‌ای پایدارتر کمک کنند. چالش اوپک در ایجاد تعادل بین منافع اقتصادی آنها با گذار به انرژی پاک است.

صادرات نفت منبع درآمد قابل‌توجهی برای کشورهای عضو است و دور‌شدن از سوخت‌های فسیلی می‌تواند پیامدهای اقتصادی داشته‌باشد. کشورهای عضو اوپک اغلب در بحث‌های سیاست جهانی مرتبط با انرژی و آب و هوا شرکت می‌کنند. آنها می‌توانند از نفوذ خود برای شکل‌دادن به سیاست‌هایی استفاده کنند که با منافع اقتصادی آنها هماهنگ باشد و در عین‌حال به نگرانی‌های زیست‌محیطی نیز توجه کنند.

به‌طور خلاصه، نقش اوپک در انتقال به انرژی پاک در حال تحول و پیچیده است، درحالی‌که برخی از کشورهای عضو در حال برداشتن گام‌هایی برای پذیرش فناوری‌های انرژی پاک‌تر هستند، اما این سازمان هنوز عمیقا در صنعت نفت ریشه دارد. اینکه اوپک تا چه میزان می‌تواند در ترویج و تسریع انتقال به انرژی‌های پاک موثر باشد، تحت‌تاثیر عوامل مختلفی از جمله سیاست‌‌‌‌‌‌‌های‌ تک‌تک کشورهای عضو، بازارهای جهانی انرژی و توافق‌نامه‌های بین‌المللی آب‌وهوایی است.همان‌طور که جهان به سمت آینده‌ای سبزتر پیش‌می‌رود، نقش اوپک همچنان موضوع بحث و گفت‌وگو در زمینه پایداری زیست‌محیطی و ثبات اقتصادی خواهد بود.

علاوه بر این، غول‌های نفتی می‌توانند از چارچوب‌های نظارتی با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا حمایت کرده و در آن مشارکت‌کنند. شرکت‌های نفتی با پذیرش رویکردی مسوولانه و پایدار در عملیات خود و تلاش فعالانه برای کاهش اثرات زیست‌محیطی صنعت خود، می‌توانند به یک فضای جهانی پاک‌‌‌‌‌‌تر و سالم‌‌‌‌‌‌تر کمک کرده و به حل مساله حیاتی آلودگی هوا کمک کنند.

اوپک یک سازمان بین دولتی است که متشکل از ۱۳ کشور عمده تولیدکننده نفت است و ماموریت اصلی آن هماهنگی و مدیریت تولید نفت برای تضمین عرضه و قیمت‌های باثبات در بازار جهانی نفت است، این سازمان همچنین نیاز به رسیدگی به نگرانی‌های زیست‌محیطی، از جمله کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟