پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ 1 936

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم بهمن 1401

تأثیر دلار 47 هزار تومانی بر بازار محصولات پتروشیمی

تأثیر دلار 47 هزار تومانی بر بازار محصولات پتروشیمی
بهمن ماه در حالی به روزهای پایانی نزدیک می شود که دلار با سه کانال افزایش طی ماه گذشته از 44 هزار به 47 هزار تومان رسید. گویی پیش‌بینی ها برای رسیدن دلار به 50 هزار تومان، در حال تحقق است و فاصله کمی تا فتح قله تاریخی دلار، باقی مانده است.

به گزارش ویکی پلاست، در هفته عبور دلار از مرز 47 هزار تومان، دو رکورد مهم در بورس کالای محصولات پلیمری ثبت شد. عرضه ها به 112 هزار و 700 و معاملات به 104 هزار تن رسیدند که هر دو، رکورد دوم بیشترین عرضه و معاملات امسال هستند. ثبات عرضه در گروه های جذاب بازار مثل پ پ های نساجی و پی وی سی، باعث کم شدن رقابت ها شده و اثر افزایش قیمت دلار، در قیمت های بازار محصولات پتروشیمی، کم رنگ کرده است.

قیمت های پایه اعلام نشد
به علت تعطیلی شنبه هفته جاری، مدیریت توسعه صنایع پایین دستی، اعلام کرده بود قیمت های پایه اعلام نمی شود و قیمت های 16 بهمن، مبنای معاملات هفته جاری بود. یکشنبه 30 بهمن، قیمت های پایه در حالی اعلام خواهد شد که بازتاب دو هفته تغییرات قیمت های جهانی است. یکشنبه هفته جاری در پستی، پیش بینی قیمت ها را در صورتی که پایه ها منتشر می شد در ویکی پلاست منتشر کردیم که می توانید از این لینک، جدول پیش بینی را بخوانید.

انجماد دلار نیمایی
سی و یک روز است که فاکتور دوم قیمت های پایه، یعنی دلار نیمایی، روی نرخ 28 هزار و 371 تومان، ثابت مانده و در هفته آتی هم، از ناحیه دلار نیمایی، تأثیری در قیمت های پایه، رخ نمی دهد.

ثبات دلار نیمایی با شروع دوره ریاست فرزین در بانک مرکزی آغاز شد و بنا بر اظهارات وی، قرار بود دلار آزاد نیز به نرخ نیما بازگردد، ولی تاکنون سیاست های بانک مرکزی توفیقی نداشته و دلار آزاد در حال پیش روی به مرزهای بالاتر است.

از سوی دیگر، در حالی که قرار بود واردات کالاهایی مانند مواد اولیه و ماشین آلات با نرخ نیما انجام شود ولی بنابر اظهارات نجفی منش، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌‍وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران در جلسه اخیر اتاق بازرگانی اظهار داشت: بانک مرکزی می‌گوید نرخ ارز 28500 تومان است اما اصلا ارزی با این نرخ وجود ندارد.

صعود 2 کانالی دلار در یک هفته
دلار که هفته گذشته را با قیمت 45 هزار و 140 تومان به پایان رساند، شروع هفته را با کاهشی اندک و با قیمت 45 هزار و 100 تومان آغاز کرد. دلار تا روز سه‌شنبه با روند صعودی آرامی تا پشت مرز 46 هزار تومان رسید و سه‌شنبه به 46 هزار تومان صعود کرد. در نهایت بازار روز سه‌شنبه با 46 هزار و 250 تومان به پایان رسید.
دلار آزاد بازار روز چهارشنبه را با قیمت 46 هزار و 250 تومان آغاز کرد و با هزار تومان رشد، بازار چهارشنبه با 47.250 تومان بسته شد. در مجموع، قیمت پایانی دلار در روز چهارشنبه، 2 هزار تومان 100 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، افزایش دارد.

رکورد دوم بیشترین عرضه و معاملات سال
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته پایانی بهمن ماه در حالی بسته شد که عرضه ها 5 هزار و 1 تن و معاملات 6 هزار و 590 تن نسبت به هفته گذشته، افزایش یافت.
آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- 92.3 درصدِ عرضه ها، معامله شد. عرضه ها و معاملات نیز در رتبه دوم بیشترین عرضه ها و معاملات سال قرار گرفتند.
- جمع معاملات این هفته 104 هزار و 62 تن بود که 6 هزار و 590 تن، بیشتر از هفته قبل است.
- رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ نساجی کمتر از هفته و در مقابل پ پ های شیمیایی بیشتر از هفته قبل بود. پلی اتیلن ها همانند هفته قبل رقابت شدند.

ترین های معاملات
یشترین افزایش در معاملات این هفته، به گروه سنگین اکستروژن اختصاص داشت که 4 هزار و 400 تن بیشتر از هفته قبل معامله شد. این افزایش معاملات ناشی از غیبت هفته گذشته EX3 و ازسرگیری عرضه آن در هفته جاری بود. بعد از گروه سنگین اکستروژن، سبک خطی با 1,937 تن افزایش، در جایگاه دوم بیشترین افزایش قرار گرفت. در مقابل، بیشترین کاهش در معاملات این هفته نیز، به پ پ نساجی با 1,600 و پس از آن به استایرن بوتادین رابر با 726 تن کاهش، اختصاص داشت.

عمده قیمت‌‌ها در بازار افزایشی شدند
مقایسه قیمت های مواد اولیه در پایان هفته سوم و پایانی بهمن نشان می دهد، قیمت‌ها عمدتا افزایشی بودند و تنها 4 گروه کاهشی در جدول مقایسه‌ای این هفته دیده می‌شود. در گروه افزایشی ها، بیشترین افزایش این هفته به پی وی سی S65 با 3,800 تومان رشد اختصاص یافت.

در رتبه‌های بعدی بیشترین افزایش قیمت این هفته، پت 781 با 2,300 تومان، سنگین بادی با 2,100 تومان، پلی استایرن مقاوم با 1,500 تومان، پلی استایرن معمولی با 1,300 تومان و پ پ شیمیایی 548R با 1,000 تومان افزایش قرار گرفتند. سبک فیلم با 900 تومان، سنگین فیلم با 700 تومان، سبک خطی و ABS150 با 600 تومان در رتبه‌های آخر افزایشی‌های این هفته قرار گرفتند.

در سمت مقابل و در کاهشی‌ها، بیشترین کاهش این هفته، به پلی استایرن انبساطی 221 تبریز با 4,000 تومان افت اختصاص یافت. در 3 رتبه بعدی هم سنگین اکستروژن EX3 با 1,300 تومان، پ پ نساجی Z30S مارون با 500 تومان و سنگین تزریقی 52518 با 300 تومان افت قرار گرفتند.

کاهش نسبی نفت
برنت که هفته گذشته را با 86 دلار به پایان رسانده بود، این هفته را کاهشی آغاز کرد و تا امروز در این قیمت معامله می شود. نفتا که معاملات هفته گذشته را با رشد 31 دلاری و قیمت 720 دلار به پایان رسانده بود، این هفته معاملات را با 1 دلار کاهش آغاز کرد و سه‌شنبه هم با 2 دلار کاهش به 717 دلار رسید. آخرین قیمت نفتا در روز چهارشنبه 15 فوریه 720.88 دلار بود.

اولین نشانه ها از قیمت های جهانی نشان می دهد در هفته اخیر نیز قیمت ها افزایش محدودی داشته اند. برای اظهارنظر قطعی در مورد جهت گیری قیمت های پایه هفته آینده، باید تا انتشار نشریه آیسیس منتظر بود اما شواهد اولیه بیشتر حاکی از افزایش قیمت هاست تا ثبات یا کاهش.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته چهارم بهمن 1401

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

میزان معاملات هفته جاری: 104,062 تن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
مهين فلاحت دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱
با سلام و احترام
ضمن تشكر لطفا اگر امكان دارد فايل PDF گزارشات تهيه شده به آدرس من ايميل گردد. سپاسگزارم ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟