پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ 0 483

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم بهمن 1401

سیگنال ثبات دلار: کاهش قیمت‌ها در بازار

سیگنال ثبات دلار: کاهش قیمت‌ها در بازار
نتیجه سیاست های فرزین در بانک مرکزی، به بند کشیدن دلار آزاد پشت مرز 45 هزار تومان و دلار نیمایی در 28.500 تومان بوده و متوقف شدن انتظارات افزایشی دلار، باعث ایست رشد قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی شده است. در هفته ای که گذشت از هیجان رقابت ها در بورس کالا کاسته و قیمت ها در بازار، نزولی شد. آنچه می خوانید، مهم ترین اتفاقات بازار محصولات پلیمری در هفته دوم بهمن ماه 1401 است.

به گزارش ویکی پلاست، شاخص مهم دیگر بازار، یعنی عرضه ها، اعداد قابل توجهی را نشان می دهد و این هفته نیز، بیش از 108 هزار تن عرضه در بورس کالا انجام شد. تقاضا نیز هر چند 18 هزار تن کمتر از هفته قبل است، اما 174 هزار تن، کماکان عدد قابل توجهی برای تقاضا به شمار می آید و نشان می دهد انگیزه های خرید در بازار، بسیار پُررنگ است.


البته به رغم خرید نسبتا بالای این هفته (103 هزار تن) قیمت ها در بازار، نزولی شد. حجم عرضه های قابل توجه در کنار بالا رفتن موجودی انبارها و کم شدن نقدینگی، رقابت ها در بورس کالا را پایین آورد و در نتیجه، با افزایش پیشنهادهای فروش، قیمت ها در بازار، نزولی شد.

قطعی برق ناشی از کمبود گاز در استان ها، باعث به هم خوردن توازن عرضه و تقاضا در بازار مواد اولیه شده و پایین آمدن روزهای کاری واحدهای تولیدی، ساعات کار مفید و مصرف مواد اولیه را کم کرده است. در حالی که بازار به روزهای پایان سال نزدیک می شود و سفارش های خرید رو به افزایش است، قطعی برق واحدهای تولیدی باعث عقب افتادن تحویل سفارش ها شده و تولیدکنندگان، در حال تعویق انداختن تاریخ های تحویل محصولات هستند.

کم شدن سه روز کاری در سه هفته آینده

شنبه های 3 هفته از هفته های بهمن، تعطیل است. 15 بهمن، ولادت حضرت علی، 22 بهمن، پیروزی انقلاب و 29 بهمن، مبعث حضرت رسول (ص)، تعطیل است. به علت تعطیلی شنبه‌ی سه هفته آینده، مدیریت توسعه صنایع پایین دستی اعلام کرده قیمت های 16 بهمن، تا دو هفته معتبر است و قیمت گذاری بعدی، 30 بهمن خواهد بود. هنوز در مورد اینکه قیمت های هفته آینده صرفا با دلار نیمایی است یا قیمت های جهانی، اطلاعاتی منتشر نشده، ولی در صورت اعلام قیمت ها با دلار نیمایی، باید شاهد تکرار قیمت های 9 بهمن باشیم، چرا که نیما همچنان در 28,371 تومان ثابت مانده است. مگر اینکه مدیریت توسعه صنایع پایین دستی باز هم از اختیارات خود برای مداخله در قیمت ها و افزایش پایه ها، استفاده کند و به رغم ثبات نیما، پایه ها با تغییرات افزایشی مواجه شوند.

رشد بیش از انتظار پایه‌ها 
سی‌و‌‌هشتمین قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در سال 1401، یکشنبه 9 بهمن، در حالی اعلام شد که به روال چند هفته اخیر، بازیگر تغییرات، صرفا قیمت های جهانی بودند. قیمت‌های پایه این هفته با رشدی بیشتر از قیمت‌های نشریات بین‌المللی محاسبه شدند.

بیشترین رشد قیمت این هفته را پلی‌استایرن‌های معمولی و مقاوم داشتند که به ترتیب 5.8 و 5.6 درصد افزایش داشتند و 2,200 تومان بیشتر از هفته قبل، قیمتگذاری شدند. بر اساس محاسبات و تغییرات قیمت های جهانی، حداکثر افزایش قیمت ها در این دو گروه، 1350 تومان می توانست باشد اما مدیریت توسعه NPC قیمت این کالاها را تا 2,200 تومان افزایش داد.

در رتبه دوم هم سبک خطی با 5.3 درصد رشد و 1,450 تومان افزایش قیمت قرار گرفت. تنها کالاهای کاهشی این هفته PVCهای S60، S65، E6834 بودند که 0.02 درصد، یعنی بین 50 تا 59 تومان کاهش قیمت داشتند.

ثبت رکورد بیشترین نسبت معاملات به عرضه
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم بهمن ماه در حالی بسته شد که عرضه ها 5 هزار و 66 تن و معاملات 2 هزار و 673 تن نسبت به هفته گذشته، کاهش یافت. آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- 95.7 درصدِ عرضه ها، معامله شد و درصد معاملات به عرضه‌ی این هفته، رکورد بیشترین درصدِ سال بود. عرضه ها و تقاضا و معاملات نیز در رتبه دوم بیشترین عرضه ها و تقاضا و معاملات سال قرار گرفتند.
- جمع معاملات این هفته 103 هزار 521 تن بود که 2 هزار و 673 تن، کمتر از هفته قبل است.
- رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ ها و پی وی سی، کمتر از هفته قبل بود و در مقابل پلی اتیلن ها همانند هفته قبل رقابت شدند.

ترین های معاملات
یشترین افزایش در معاملات این هفته، به گروه پ پ نساجی اختصاص داشت که 2 هزار و 907 تن بیشتر از هفته قبل معامله شد. بعد از گروه پ پ نساجی، سبک خطی با 1,442 تن افزایش، در جایگاه دوم بیشترین افزایش قرار گرفت. در مقابل، بیشترین کاهش در معاملات این هفته نیز، به سنگین تزریقی با 4,185 تعلق داشت و پس از سنگین بادی با 3,364 تن کاهش، رتبه بعدی بیشترین کاهش را به خود اختصاص داد.

قیمت‌ها در بازار کاهشی شدند
مقایسه قیمت های مواد اولیه در پایان هفته اول و دوم بهمن نشان می دهد، قیمت‌ها عمدتا کاهشی بودند و تنها 4 گروه افزایشی در جدول مقایسه‌ای این هفته دیده می‌شود. در گروه افزایشی ها، بیشترین افزایش این هفته به سبک خطی با 900 تومان رشد اختصاص یافت. در رتبه‌های بعدی، سنگین اکستروژن EX3 و پلی استایرن مقاوم با 800 تومان و سبک فیلم 020 با 100 تومان افزایش قرار گرفتند. 

در سمت مقابل و در کاهشی‌ها، بیشترین کاهش این هفته، به پلی استایرن انبساطی 221 تبریز با 7,000 تومان افت اختصاص یافت. در رتبه‌های بعدی، پ پ نساجی Z30S مارون با 4,200 تومان، پی وی سی S65 با 3,000 تومان، ABS150 با 2,600 تومان، پ پ شیمیایی 548R با 2,500 تومان، پت 781 با 1,000 تومان و سنگین بادی 0035 با 800 تومان کاهش قرار گرفتند. سه گروه آخر کاهشی‌های این هفته، سنگین فیلم F7000، پلی استایرن معمولی 1540 و سنگین تزریقی 52518 با 200 تومان افت هستند.

ثبات دلار نیمایی
دلار نیمایی همچنان ثابت است. میانگین دلار نیمایی همچنان بدون تغییر بود و قیمت های پایه (یکشنبه 9 بهمن)، با 28 هزار و 371 تومان محاسبه شده است. میانگین روزانه نیز همچنان در محدوده 28 هزار و 300 تومان باقی مانده است.

بی میلی دلار به کانال های پایین تر از 44 هزار
دلار که هفته گذشته را با قیمت 44 هزار و 900 تومان به پایان رساند، شروع هفته را کاهشی و با قیمت 44 هزار و 600 تومان آغاز کرد و با ادامه روند کاهشی خود در آخرین معاملات شنبه به کانال 43 هزار تومان عقب نشینی کرد اما مجددا بازار یکشنبه افزایشی شد و کانال 44 هزار تومان را پس گرفت و بازار با قیمت 44 هزار و 850 تومان پایان یافت. روز دو‌شنبه دلار در ساعاتی به 45 هزار تومان هم صعود کرد ولی پایدار نبود. سه‌شنبه بازار ارز نوسانات زیادی نداشت با قیمت 44 هزار و 680 تومان، بازار بسته شد. دلار آزاد بازار روز چهارشنبه را با قیمت 44 هزار و 670 تومان به پایان رساند. در مجموع، قیمت پایانی دلار در روز چهارشنبه، 230 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، کاهش دارد.

نوسان 1 دلاری برنت
برنت که هفته گذشته را با 86 دلار به پایان رسانده بود، این هفته را نیز با همین قیمت آغاز کرد اما در ادامه، به 83 دلار برگشت. نفتا اما در حال پیش روی است. نفتا این هفته به بالای مرز 700 دلار رسید. در مجموع نفتا تا پایان معاملات چهارشنبه 11 دلار افزایش داشته با عبور از مرز 700 دلار به 702 دلار رسیده است.

افزایش قیمت های جهانی
اولین قیمت ها از نشریه پلتس نشان می دهد قیمت های جهانی در هفته گذشته، افزایشی بوده اند و می توان انتظار داشت در صورت محاسبه قیمت های جهانی در پایه های 16 بهمن، با رشد قیمت ها مواجه خواهیم بود. این افزایش به جز شرط اعمال قیمت های جهانی، نیاز دارد که همین علائم افزایشی در نشریه آیسیس هم تکرار شود؛ چرا که مبنای مدیریت توسعه صنایع پایین دستی برای محاسبه قیمت های پایه، نشریه آیسییس است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟