پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

رفع نیاز صنعت پتروشیمی با تولید الکل چرب ایرانی
پژوهشگران پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی خوزستان موفق به تولید ماده راهبردی الکل چرب شده اند که ماده اولیه تولید ظروف یک بار مصرف است و در صنعت پتروشیمی بسیار کاربرد دارد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از ایرنا، رحیم امیری سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با تشریح دستاوردهای علمی و پژوهشی این مجموعه اظهار داشت: هم اکنون در پژوهشکده تکنولوژی تولید در سه حوزه “شیمی”، “برق و الکترونیک” و “مکانیک” فعالیت داریم و در حوزه مکانیک طرح های پژوهشی زیادی انجام داده ایم، اما شاخص ترین آنها که اکنون مهمترین دستاورد ملی نیز محسوب می شود، دانش فنی و تولید انبوه مته های حفاری PDC وRock Bits است.

وی افزود: در بخش شیمی نیز طرح های پژوهشی زیادی انجام داده ایم اما اکنون یکی از شاخص ترین آنها ساخت فیلتر بخارات روغن (الکترواستاتیک) است که یکی از طرح های پژوهشی برتر وزارت نیرو محسوب می شود. مهمترین دستاورد حوزه برق و الکترونیک این مجموعه نیز سیستم پایش کاتدی است.

امیری خاطرنشان کرد: همچنین متناظر با گروه های پژوهشی یک سری خدمات تخصصی داریم. مرکز خدمات تخصصی مهندسی بازرسی از جمله این مراکز است که پژوهشگران این مجموعه اکنون پیرامون دانش فنی چندین هزار قطعه و تجهیز صنعت نفت کارهای پژوهشی انجام داده اند و با مهندسی معکوس موفق به تولید آن شده اند. اخیرا نیز موفق به تدوین دانش فنی و تولید انبوه فیلترهای کاترپیلار شده اند و توانسته اند بخشی از نیاز کشور را تامین و مشکل داخلی دکل های حفاری در خصوص فیلتر ماشین های کاترپیلار را برطرف کنند.

سرپرست جهاد دانشگاهی خوزستان اظهار داشت: مرکز خدمات تخصصی شیمی نیز رویکرد خود را به سمت فناوری تولید انبوه برده است. اکنون در حوزه پزشکی نیز دو محصول ژل سونوگرافی(ژل اولتراسونیک) و ایزوتن تولید کرده است؛ این دو محصول تمام مراحل قانونی را طی کرده اند و با اخذ مجوزهای لازم در حال تولید انبوه هستند.

وی گفت: علاوه بر این در حوزه نفت و گاز نیز دانش فنی ضد خوردگی ها را تدوین کرده ایم و به نتیجه رسانده ایم. اکنون نیز پژوهشگران این حوزه کار ویژه ای پیرامون الکل چرب در حال انجام دارند؛ الکل چرب ماده اولیه تولید ظروف یکبار مصرف است. این ماده راهبردی در صنعت پتروشیمی ماهشهر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. طی مقطعی قرار بر واردات این تکنولوژی بود، اما به دلیل مباحث تحریم ها این کار تحقق نپذیرفت.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان بیان کرد: اهمیت این موضوع موجب شد تا پژوهشگران این حوزه کار فناورانه و مهندسی معکوس و تولید این ماده را آغاز کنند، اما متاسفانه مواد موثره آن نیز وارد نمی شد. در نتیجه تصمیم گرفتیم با همان مواد موجود در مجموعه پتروشیمی ماهشهر چرخه تولید الکل چرب را راه اندازی کنیم تا نیاز به خارجی کمتر شود. در ماه های آینده نیز خبرهای خوشی پیرامون این مساله خواهیم شنید و نیاز جدی صنعت در این حوزه برطرف خواهد شد.

امیری در باره دیگر برنامه های آتی این مجموعه گفت: در حوزه برق و الکترونیک نیز پروژه های خوبی پیرامون بحث جریان سازها روی سیستم های هوشمند تعریف شده است که در یک سال آینده دستاوردهای خوبی در این زمینه کسب خواهیم کرد. همچنین در حوزه تجهیزات پزشکی پروژه های خوبی به خصوص در خصوص کیت های آزمایشگاهی تعریف شده است که می تواند نیاز داخل را برطرف کند. در حوزه مکانیک نیز اقدامات خوبی پیرامون تعمیرات مته های ” پی دی سی” در حال انجام است که نتایج آن در آینده نزدیک اعلام می شود.

وی عنوان کرد: در بخش فناوری سه موضوع” کنترل پنل های سر چاهی”، ” سامانه های نرم افزاری” و ” مدیریت اطلاعات و سیستم مدیریت اطلاعات( ام آی اس)” را تعریف کرده ایم. در این حوزه ها نیز از توان متخصصان خارج از مجموعه برای تکمیل زنجیره ارزش مان استفاده خواهیم کرد.

امیری در باره مشکلات اجرایی این طرح ها اظهار داشت: اکنون برای اجرای این طرح ها با دو مساله اصلی مواجه هستیم. اصلی ترین مساله مربوط به فاز تست و آنالیز نمونه هاست. ابتدا محصول باید ساخته و پس از آن تست شود که معمولا صنعت در زمینه این مساله سخت اعتماد می کند. برخی از این تست ها خطرپذیری کمی دارند؛ در نتیجه همکاری های لازم با بخش صنعت صورت می گیرد، اما برخی دیگر میزان خطر پذیری زیادی دارند که مورد قبول واقع نمی شوند.

وی اظهار داشت: در حوزه تولید انبوه نیز بحث امکان برون سپاری این فناوری ها و جذب سرمایه مطرح است؛ یعنی چالش قانونی و تامین منابع مالی وجود دارد. سرمایه ها باید به این بخش سرازیر شود تا فرایند تولید تکمیل و بحث تجاری ساز رخ دهد. چالش بعدی مربوط به بحث واردات مواد اولیه و خرید برخی تجهیزات برای اجرای پروژه هاست. اکنون جدا از مقررات و قوانین سخت گیرانه، اعمال تحریم ها محدودیت زیادی برای واردات کالا ایجاد کرده است که میزان هزینه ها را افزایش می دهد./ روابط عمومی جهاد دانشگاهی


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟