چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۴ اسفند ۱۴۰۱ 0 801

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول اسفند 1401

جنون قیمت ها در بازار/ رکوردشکنی همزمان دلار و معاملات مواد پتروشیمی

جنون قیمت ها در بازار/ رکوردشکنی همزمان دلار و معاملات مواد پتروشیمی
سرعت رشد قیمت دلار به حدی است که شاید کسی باور نکند آخرین نرخ دلار در هفته پایانی بهمن، 47 هزار تومان بود. عبور دلار از مرز 50 هزار تومان و اثرات ابهام آمیز حذف ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما بر نرخ دلار پایه محصولات پتروشیمی، باعث شد یک هفته جنجالی در شروع اسفند، رقم بخورد.

به گزارش ویکی پلاست، حتی راه اندازی بازار مبادله ارز و طلای ایران هم با وجود خبرهای پرشور قبلی، نتوانست در مقابل انتظارات تورمی مقاومت کند و فروریختن مرزهای پیش روی دلار، یکی پس از دیگری، جو بازار را به شدت متلاطم کرد و همه فعالان بازار و تولیدکنندگان، در تلاش‌اند ریال خود را به مواد اولیه تبدیل کنند. از همین رو، با شروع اسفند و شارژ شدن سهمیه‌ها، بالاترین رکورد معاملات سال 1401 در بورس کالا ثبت و نزدیک 109 هزار تن مواد پلیمری، معامله شد.

تقاضا هم برای نخستین بار، سقف 200 هزار تن را شکست و خریداران محصولات پلیمری برای 111 هزار تن عرضه، نزدیک 214 هزار تن تقاضا ثبت کردند که این رقم نیز تاریخی ترین رکورد سال 1401 است. ارزش معاملات برای نخستین بار از مرز 4 هزار میلیارد تومان در هفته گذشت؛ عددی که با نگاهی به معاملات چند سال قبل، در یک ماه ثبت می شد، در یک هفته اتفاق افتاد!

در کنار نقش‌آفرینی دلار بر افزایش تقاضا، خبر دیگری که اثر مهمی بر بازار این هفته داشت، اعلام حذف ارز پتروشیمی ها از سامانه نیما بود. با افزایش اختلاف بین دلار نیمایی و دلار آزاد، بسیاری از فعالان بازار و تولیدکنندگان، در انتظار تغییر دلار قیمت های پایه به رقمی بالاتر بودند و خبر حذف ارز پتروشیمی ها از نیما، به علت نداشتن توضیح و تفسیر، باعث شد شوک بزرگی به بازار وارد شود. خبری که مدیریت توسعه شرکت ملی پتروشیمی، مجبور به انتشار اطلاعیه ای در مورد آن شد.

به دنبال سؤالات تولیدکنندگان در مورد نرخ دلار قیمت های پایه، مدیریت توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، سه شنبه 2 اسفند طی اطلاعیه ای اعلام کرد قیمت گذاری به طبق قوانین دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و نرخ ارز نیمایی اعلام شده بانک مرکزی انجام می شود. این اطلاعیه که اظهارنظر رسمی مرجع قیمت گذاری به شمار می رود، تا حدودی موفق شد مانع از افزایش بیشتر قیمت ها در بازار شود، هر چند مرزشکنی های دلار، در برابر تعدیل قیمت ها، ایستاد.

نگاهی به رقابت ها و میانگین نهایی معاملات روز سه شنبه 2 اسفند نشان می دهد بسیاری به باور تغییر نرخ دلار، نهایت تلاش خود را کردند تا با شارژ اول ماه سهمیه ها، همه سهمیه خود را خرید کنند؛ از همین رو، رقابت های قابل توجهی در بورس کالا ثبت شد که نمود آن را می توان در قیمت های میانگین نهایی معاملات و بازار آزاد، مشاهده کرد.

سه امتیاز مهم در جیب پتروشیمی‌ها
حذف قیمت 7 هزار تومانی خوراک از بودجه 1402، فروش ارز بالاتر از نرخ نیما و حذف عوارض صادراتی، مهمترین امتیازاتی بودند که پتروشیمی ها موفق شدند طی هفته قبل، آن ها را یا از بودجه 1402 حذف کنند و یا از طریق بانک مرکزی، به خواسته های خود، دست پیدا کنند.

شروع هفته با تقسیم مساوی پایه ها به دو گروه افزایشی و کاهشی
بعد از یک هفته وقفه، چهل و یکمین قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در سال 1401، یکشنبه 30 بهمن، در حالی اعلام شد که قیمت ها به طور مساوی به دو گروه افزایشی و کاهشی، تقسیم شدند و پی وی سی ها، بدون تغییر ماندند. به روال چند هفته اخیر و توقف نیما، بازیگر تغییرات، صرفا قیمت های جهانی بودند.

در صدر جدول افزایشی‌ها، استایرن بوتادین رابر با 9.4 درصد رشد ایستاد و نسبت به دو هفته قبل، 4 هزار تومان رشد کرد. رتبه دوم به سبک خطی تعلق گرفت که با افزایشی دور از انتظار 4.4 درصد، یعنی 1,287 تومان افزایش یافت.
پ پ های شیمیایی، نساجی و فیلم، به ترتیب با 2.3 و 1.9 درصد، 707 تا 573 تومان نسبت به دو هفته قبل، افزایش قیمت پیدا کردند و در رتبه های بعدی بیشترین رشد قیمت‌های پایه این هفته، ایستادند.

در سمت مقابل و در کاهشی‌ها، سنگین اکستروژن رکورد بیشترین کاهش این هفته را داشت. EX3 با 3.3 درصد، معادل 1,121 تومان کاهش قیمت داشت. PE100 نچرال با 3.2 درصد، 1,164 تومان و PE100 مشکی با 3.1 درصد، 1,132 تومان کاهش قیمت داشت. سبک فیلم 020 هم با 1.5 درصد افت، 467تومان کاهش قیمت پیدا کرد و بعد از سنگین اکستروژن‌ها قرار گرفت. گروه PVC، در میانه جدول قرار گرفتند و بدون تغییر قیمت نسبت به دو هفته قبل باقی ماندند.

رکورد بیشترین معاملات سال ثبت شد
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته اول اسفند ماه در حالی بسته شد که علی رغم کاهش یک‌هزار و 459 تنی عرضه ها، معاملات 4 هزار و 707 تن نسبت به هفته گذشته، افزایش یافت و رکورد بیشترین معاملات سال 1401 شکست. ارزش هفتگی معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا، برای اولین بار از 4 هزار میلیارد تومان گذشت.

آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- 97.8 درصدِ عرضه ها، معامله شد و درصد معاملات به عرضه‌ی این هفته، رکورد بیشترین درصدِ سال بود. معاملات نیز در رتبه اول بیشترین معاملات سال قرار گرفت.
- جمع معاملات این هفته 108 هزار و 769 تن بود که 4 هزار و 707 تن، بیشتر از هفته قبل است.
- رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ نساجی بیشتر از هفته و در مقابل پ پ های شیمیایی کمتر از هفته قبل بود. خریداران پلی اتیلن ها نیر بیشتر از هفته قبل به رقابت پرداختند.

ترین های معاملات
یشترین افزایش در معاملات این هفته، به گروه سنگین تزریقی اختصاص یافت که 2 هزار و 940 تن بیشتر از هفته قبل معامله شد. بعد از سنگین تزریقی، سبک فیلم با 1,232 تن افزایش، در جایگاه دوم بیشترین افزایش قرار گرفت. در مقابل، بیشترین کاهش در معاملات این هفته نیز، به سنگین فیلم با 2,200 و پس از آن به سنگین اکستروژن با 1,918 تن کاهش، تعلق گرفت.

تغییرات دلار نیمایی
در هفته ای که گذشت، دلار نیمایی در تالار اول معاملات، همچنان ثابت است و میانگین هفتگی روی 28 هزار و 371 تومان ثابت ماند و قیمت های پایه 30 بهمن نیز، با این قیمت محاسبه شدند. همچنین میانگین روزانه نیز، در محدوده 28 هزار و 300 تومان باقی مانده است.

فتح قله تاریخی دلار در 50 هزار تومان/ صعود 2 کانالی دلار در یک هفته
اتفاقی که بسیاری آن را برای پایان سال پیش بینی کرده بودند، در شروع اسفند رخ داد و دلار ارز مرز 50 هزار تومان گذشت. دلار که هفته گذشته را با قیمت 47 هزار و 830 تومان به پایان رسانده بود، شروع هفته را با صعود به کانال 48 هزار تومان و قیمت 48 هزار و 50 تومان آغاز کرد، اما مجددا نزولی شد و به 47 هزار تومان برگشت و بازار شنبه (تعطیل) با 47 هزار و 650 تومان به پایان رسید.

دلار روز یکشنبه مجددا به کانال 48 هزار تومان صعود کرد و با روندی جهشی کانال 49 هزار تومان را هم پشت سر گذاشت و در نهایت بازار یکشنبه با 49 هزار و 370 تومان به پایان رسید. دلار آزاد روز دوشنبه با فتح قله تاریخی، به 50 هزار تومان رسید و پس از پشت سر گذاشتن نوسانات صعودی، کمی کاهشی شد و بازار را با 49 هزار و 850 تومان به پایان رساند.

بازار سه‌شنبه هم با 49 هزار و 200 تومان آغاز شد و با روند صعودی، بازار با 50 هزار تومان به پایان رسید. دلار چهارشنبه 3 اسفند را هم با قیمت 50 هزار و 800 تومان آغاز کرد و پس از صعود به کانال 51 هزار، با 51 هزار و 250 تومان، بازار به پایان رسید. در مجموع، قیمت پایانی دلار در روز چهارشنبه، 3,420 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، افزایش دارد.

کشف دو نرخ جدید در بازار ارز
دو نرخ جدید در بازار ارز این هفته، کشف شد. نرخ اول، ارز پتروشیمی ها بود که در تالار دوم نیما و با قیمت 36,130 تومان، کشف شد. نرخ دوم نیز مربوط به دلار بازار مبادله ارز و طلای ایران بود که در نخستین قیمت کشف شده، 41 هزار تومان قیمت خورد. البته همان طور که گفته شد، نرخ ارز جدید پتروشیمی ها، تأثیری بر قیمت های پایه محصولات پتروشیمی نخواهد داشت و این محصولات، کماکان با دلار 28.500 تومان قیمت گذاری می شوند.

آخرین نرخ دلار صرافی تا روز دوشنبه 45 هزار و 207 تومان بود. روز سه‌شنبه با آغاز کار مرکز مبادله ارز و طلای ایران در حوزه معاملات ارزی، دیگر نرخی از سوی بانک مرکزی برای دلار صرافی اعلام نشد و احتمالا نرخ بازار مبادله، جایگزین دلار صرافی ها شده است. هر چند خبری در مورد معامله ارز با نرخ های کشف شده در بازار مبادله ارز و طلای ایران، در صرافی ها، مخابره نشد.

قیمت‌ها در بازار افزایشی شد
مقایسه قیمت های مواد اولیه در پایان هفته پایانی بهمن و اول اسفند نشان می دهد، قیمت‌ها افزایشی بودند. در گروه افزایشی ها، بیشترین افزایش این هفته به ABS150 با 7,700 تومان رشد اختصاص یافت.

در رتبه‌های بعدی بیشترین افزایش قیمت این هفته، پت 781 با 6,000 تومان، پی وی سی S65 با 5,200 تومان، سنگین بادی و سبک خطی با  4,700 تومان، سبک فیلم با 3,700 تومان، سنگین فیلم با 3,100 تومان افزایش قرار گرفتند.

پ پ نساجی Z30S مارون با 2,700 تومان، سنگین تزریقی 52518 با 2,500 تومان، پلی استایرن مقاوم  و پلی استایرن انبساطی 221 تبریز با 2,000 تومان، پلی استایرن معمولی با 1,700 تومان و  سنگین اکستروژن EX3 با 1,100 تومان در رتبه‌های آخر افزایشی‌های این هفته قرار گرفتند. تنها گروه کاهشی این هفته پ پ شیمیایی 548R با 1,500 تومان افت است.

هفته نزولی نفت
برنت که هفته گذشته را با اُفت 1 دلاری و قیمت 83 دلار به پایان رسانده بود، بازار و هفته جدید را نیز با همین قیمت آغاز کرد اما در ادامه مجدد کاهشی شد و این روند را تا عقب‌نشینی به 82 دلار ادامه داد. برنت تا روز پنجشنبه 4 اسفند، به 80 دلار رسید که 3 دلار پایین تر از آخرین نرخ هفته گذشته است. نفتا نیز که معاملات هفته گذشته را با افزایش 3 دلاری و قیمت 717 دلار به پایان رسانده بود، این هفته معاملات را با 4 دلار افزایش آغاز کرد اما همانند نفت، نزولی شد و تا چهارشنبه 714 دلار عقب نشینی کرده است.

کانال کامودیتی ها در مورد ریزش قیمت نفت نوشت: فدرال رزرو با انتشار داده های رشد اقتصادی و تورم آمریکا به دنبال افزایش 2 برابری رشد بهره دلار است (تا 0.5 درصد+) که عامل تقویت دلار شده و شرایط را برای کاهش مصرف نفت ناشی از افت فعالیت‌های اقتصادی فراهم می کند. به‌علاوه موجودی مخازن نفت آمریکا نیز عامل فشار بر بازار شده و افزایش 9.9 میلیون بشکه ای هفتگی طبق گزارش API دارد که بسیار فراتر از انتظار بازار = 1.23+ میلیون بشکه است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟