پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۴ شهریور ۱۴۰۱ 0 813

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم شهریور 1401

آژیر پلیس در انبارها/ عقبگرد معاملات در بورس کالا

آژیر پلیس در انبارها/ عقبگرد معاملات در بورس کالا
بازار از چاله ای به چاله‌ی دیگر می‌افتد؛ بعد از دو ماه کاهشِ قیمت های جهانی و رکود و بلاتکلفی توافق در مذاکرات هسته ای، خبرها حاکی از این است که توافقی در آینده نزدیک، محقق نمی شود. بازتاب این خبرها در پیش‌روی قیمت دلار در کانال 31 هزار تومان دیده می شود.

به گزارش ویکی پلاست، پلیس امنیت اقتصادی، بازرسی به انبارهای کهریزک را از سر گرفته و چند هزار تن مواد اولیه، توقیف شده است. عدم به روزرسانی دستورالعمل تنظیم بازار و فقدان چارچوب برای بازار غیررسمی مواد اولیه پتروشیمی، خرید و فروش یک کالا که کشور در تولید آن، مشکل چندانی ندارد را به موضوعی پیچیده تبدیل کرده است.

دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی در شرایطی سال 1399 تدوین و ابلاغ شد که تلاش داشت با ایجاد یک فاصله منطقی بین دلار آزاد و دولتی، از ایجاد رانت ناشی از سهمیه ها، جلوگیری کند. طی سال هایی که از ابلاغ دستورالعمل گذشت، اتفاقات زیادی رخ داده است؛ مجتمع های پتروشیمی زیادی به بهره برداری رسیده اند و تعداد پتروشیمی ها، افزایش یافته است. واحدهای تولیدی زیادی ایجاد یا توسعه پیدا کرده اند، فاصله بین نرخ ارز صرافی ملی و آزاد، شکاف کمتری نسبت سال 99 دارد و شرایط بازار، تغییرات زیادی داشته است. از سوی دیگر بر سیاستگذار مشخص شد، چه با نیما و چه دلار آزاد، کالای تمام شده با دلار آزاد قیمت گذاری می شود نه نیما!

به رسمیت نشناختن بازار غیررسمی مواد پتروشیمی و بیشتر شدن کالاهای غیربهین یابی که ناشی از افزایش تولید پتروشیمی هاست، هر روز بیشتر از گذشته، معاملات در بازار را پیچیده می کند. شکل گیری یک بازار ثانویه در کنار بازار رسمی که تأمین کنندگان و شرکت های بازرگانی نیز بتوانند در کنار واحدهای تولیدی، از مازاد عرضه پتروشیمی ها خرید و آن را به صورت رسمی، به تولیدکنندگان عرضه کنند، می تواند شکل بازار را به نفع همه تغییر دهد و معاملات، شکل آزادانه تر و در عین حال، شفافی به خود بگیرند.

عرضه های تلفیقی و وعده های وزارت صمت برای تأمین مواد اولیه با کسری عرضه، راه به جایی نبرد و یک طرح شکست خورده به جای گذاشت. الگوی مدیریت بازار محصولات پتروشیمی نیز هر چند در ابتدا با شرح و تفصیل بسیار خبری شد اما نیمه کاره ماند و به جایی نرسید. در روزهایی که مدیریت توسعه صنایع پایین دستی، دستورالعمل سال 99 را بازنگری می کند، بهتر است با نگاه بلندمدت تری، گره مشکلات موجود بازار را باز کرده و راه را برای خرید و فروش بیشتر بازار، به شکل رسمی و تعریف شده، فراهم کند.

عقبگرد 3 هزار تنی معاملات
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته سوم شهریورماه در حالی بسته شد که هم عرضه ها 2 هزار و 709 تن و هم معاملات 3 هزار و 271 تن نسبت به هفته گذشته کاهش یافت. معاملات این هفته در جایگاه پنجم بیشترین معاملات سال 1401، ایستاد اما همان طور که هفته قبل به آن اشاره شد، احتمالا معاملات رو به کاهش می رود. آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- جمع معاملات این هفته 88 هزار و 391 تن بود که 3 هزار و 271 تن کمتر از هفته گذشته است.
- معاملات، 3.6 درصد از هفته‌ی دوم شهریور کمتر شد.
- 85.6 درصدِ عرضه های این هفته، معامله شد.
- و رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ شیمیایی و سبک خطی و سنگین بادی افزایشی و در مقابل گروه های پی وی سی، سنگین اکستروژن و سبک فیلم، کاهش یافت.

ترین های معاملات این هفته
همان طور که گفته شد، معاملات در هفته جاری، 3,271 تن، کاهش داشت. پلی استایرن معمولی با 1,629 تن بیشترین کاهش این هفته را تجربه کرد. سنگین فیلم ها با 766 و پ پ های نساجی با 651 تن، بعد از پلی استایرن معمولی، بیشترین کاهش های این هفته را داشتند.
در مقابل، گروه سبک فیلم با 1,464 تن و پس از آن، پت نساجی با 1,319 تن، بعد از سبک فیلم، بیشترین افزایش در معاملات این هفته را به نام خود ثبت کردند.

موازنه افزایش و کاهش پایه ها
بیست و یکمین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی، روز یکشنبه 20 شهریور 1401 در حالی اعلام شد که جدول مقایسه ای، موازنه ای از افزایش و کاهشی پایه ها بود. نیما 155 تومان نسبت به هفته پیش افزایش داشت و همچنان در حال اوج گیری و شکستن رکوردهای هفتگی است. قیمت های پایه با دلار 26,753 تومان محاسبه شد که بالاترین نرخ نیما از زمان قیمت گذاری با این شاخص به حساب می آید.
کالاهای گروه پرمصرف ها، رکورددار بیشترین افزایش پایه ها بودند که همین موضوع باعث افزایش قیمت این کالاها در بازار شد. سبک فیلم با 2.9 درصد و 774 تومان، بیشترین افزایش پایه ها را داشت و سنگین بادی با 1.4 درصد، 335 تومان و سنگین فیلم با 1.1 درصد، 258 تومان نسبت به هفته قبل، افزایش قیمت داشتند.

پیش روی نیما به کانال 27 هزار
میانگین هفتگی دلار نیمایی، از یکشنبه 20 شهریور تا امروز (پنجشنبه 24 شهریور) 102 تومان افزایش قیمت داشت. نیما به 26,856 تومان رسیده و با توجه به روند میانگین روزانه، می توان انتظار داشت رشد نیما ادامه داشته باشد.

خیز دلار به 32 هزار تومان متوقف شد

در بازار ارز، اثرات دور شدن از توافق، هر هفته بیشتر از قبل نمایان می شود. احتمال صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران، این هفته دلار آزاد را تا 31.800 تومان بالا کشید. بیانیه غیر الزام آور شورای حکام اما، رشد قیمت دلار را متوقف کرد و آن را به 31.200 تومان برگرداند که همین نرخ نیز، بیشترین قیمت دلار در یک ماه گذشته است.

پایان قطعی برق

از 15 شهریورماه، مدت محدودیت مصرف برق واحدهای تولیدی و صنعتی پایان یافت و انتظار می رود از هفته‌ی آینده و شروع مهرماه، ظرفیت تولید واحدها، به شرایط نرمال بازگردد.

اربعین
شنبه 26 شهریور، مصادف با اربعین است و برخی واحدهای تولیدی و واسطه ها، این هفته را به علت مرخصی کارکنان یا مدیران خود، تعطیل اعلام کردند. از همین رو، چه هم پیشنهادهای فروش و هم تقاضاهای، بازار با غیبت این بازیگران، مواجه شد.

قیمت ها در بازار آزاد افزایشی شد
به رغم اینکه حضور پلیس امنیت اقتصادی در انبارها، عرضه و پیشنهاد از سوی واسطه ها را افزایش می دهد، اما مقایسه قیمت های پایانی این هفته با هفته قبل نشان می دهد، تعداد کالاهای افزایشی، بیشتر از کاهشی هاست.
کالای ABS که در پایه 2 هزار تومان افزایش قیمت داشت، با 3,100 تومان افزایش، بیشترین رشد این هفته بازار را به نام خود ثبت کرد. سنگین بادی با 1,700 تومان، سنگین تزریقی با 1,500 تومان، سبک خطی با 1,300 تومان، سبک فیلم با 900، سنگین اکستروژن با 700 و سنگین فیلم با 400 تومان، رتبه های بعدی بیشترین افزایش این هفته را داشتند.

در سمت مقابل و در کاهشی ها، پلی استایرن معمولی، پ پ شیمیایی 548R و پ پ نساجی Z30s، همگی نسبت به هفته پیش، 1,000 تومان کاهش پیدا کردند. پی وی سی 600، پلی استایرن مقاوم 500 و پت ها نیز 400 تومان کاهش قیمت داشتند.

بازار هفته پایانی شهریور

هفته پایانی شهریور در حالی آغاز می شود که شنبه تعطیل است و به رغم تعطیلی، قیمت های پایه اعلام خواهد شد چرا که یکشنبه دو هفته آینده، مصادف 28 صفر و تعطیل است و احتمالا قیمت های پایه هفته آینده، دو هفته اعتبار خواهند داشت. نشانه های اولیه از قیمت های جهانی نشان می دهد، قیمت ها عموما افزایش محدودی داشته اند که البته تا روز شنبه و انتشار قیمت های آیسیس باید در مورد این پیش بینی، کمی محتاط بود. چرا که ممکن است قیمت های نشریه آیسیس، تغییرات دیگری را نشان دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟