پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۴ مهر ۱۴۰۱ 1 600

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم مهرماه 1401

تأثیر دلار 33 هزار تومانی بر بورس کالا و بازار

تأثیر دلار 33 هزار تومانی بر بورس کالا و بازار
عبور دلار از مرز 33 هزار تومان، تقاضا در بورس کالا را 22 هزار تن افزایش داد و به رغم کاهش 496 تنی عرضه ها، معاملات 2,765 تن افزایش یافت. با قطع امید از احیای برجام، دلار مسیر صعودی خود را از هفته قبل آغاز کرد و با پشت سر گذاشتن مرز 32 هزار تومان، به 33 هزار تومان رسید.

به گزارش ویکی پلاست، سیگنال افزایشی دلار باعث شد تا نگرانی از رشد دلار نیمایی و قیمت های پایه، باعث شود 91 درصد عرضه ها معامله شود. نسبت معاملات به عرضه‌ی این هفته، از هفته چهارم خرداد که 92 درصد عرضه ها معامله شد، بالاترین نسبت معاملات به عرضه است.

هر چند خاتمه امیدها با احیای برجام، باعث افزایش چشمگیر قیمت دلار و رسیدن آن به قله 33,250 تومان شد اما برای چندمین بار، خبر آزاد شدن منابع ارزی ایران نزد کره جنوبی، باعث توقف اوج گیری قیمت دلار شد. آزاد شدن دو زندانی با وساطت عمان و قوت گرفتن خبر جابجایی ارزهای بلوکه شدن ایران، باعث شد تا روز چهارشنبه، دلار کانال 33 هزار تومان را از دست داده و به 32,750 تومان، عقب نشینی کند.

تأثیر قیمت های پایه
بعد از یک هفته غیبت، قیمت های پایه جدید، در حالی اعلام شد که کالاهای کاهشی، بیشتر از افزایشی ها بودند. بیست و سومین قیمت های پایه در سال 1401، با دلار نیمایی 26,913 تومان محاسبه و اعلام شد که بالاترین نرخ نیما از زمان تغییر فرمول محاسبه به نیما بوده است.

میانگین هفتگی که قیمت های پایه با آن محاسبه شد، 23 تومان (0.09 درصد) نسبت به 27 شهریور، افزایش داشت. اما با نگاهی به معاملات این هفته، می توان دریافت، قیمت های پایه، نقش چندانی در افزایش معاملات نداشتند و نوسان شدید دلار، محرک اصلی بازار بود.


ترین های معاملات این هفته

همان‌طور که گفته شد، به رغم کاهش 496 تنی عرضه ها، معاملات 2,765 تن افزایش داشت. کالاهای گروه سنگین فیلم با 1,936 تن، بیشترین افزایش این هفته را داشتند و سبک فیلم ها هم با 1,726 تن، رتبه دوم را کسب کردند. در مقابل، کالاهای گروه سبک خطی با 2,093 تن، بیشترین کاهش این هفته را به نام خود ثبت کردند و پت های نساجی نیز با 1,597 تن، بعد از سبک خطی، بیشترین کاهش در معاملات این هفته را داشتند.

قیمت ها در بازار افزایشی شد

کالای 548R با 5400 تومان، بیشترین افزایش این هفته را به نام خود ثبت کرد. ABS 150 هم با 3,000 تومان و سنگین بادی با 2,100 تومان، رتبه های بعدی بیشترین افزایش این هفته بودند. پ پ نساجی Z30s مارون با 1,800، سبک خطی 209 امیر با ,400 تومان، سنگین تزریقی 52518 با 1,000 تومان، سنگین اکستروژن EX3 و سنگین فیلم F7000 نیز هر کدام با 600 تومان، دیگر افزایشی های این هفته بودند.

در سمت مقابل و در کاهشی ها، پت 781 با 800 تومان، بیشترین کاهش این هفته را داشت و پلی استایرن معمولی 1540 با 600 و سبک فیلم 020 با 300 تومان، در رتبه های بعدی بیشترین کاهش این هفته ایستادند.

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی

گروه اوپک پلاس روز چهارشنبه اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد که بزرگترین کاهش از زمان شروع بیماری کرونا است؛ این اقدام با واکنش تند مقامات آمریکایی مواجه شد که نگران افزایش قیمت بنزین در کشور خود هستند. به دنبال این تصمیم، قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی با نزدیک 2 دلار افزایش به 93 دلار رسید. قیمت شروع برنت در معاملات این هفته 87 دلار بود. نفتا هم از ابتدای هفته تا چهارشنبه، 58 دلار افزایش را ثبت کرده است.

فیلترینگ واتس اپ و اینستاگرام

فیلترینگ واتس اپ، اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر باعث شده تا کسب و کارها در ارتباط گرفتن با یکدیگر و دریافت اطلاعات از سورس های خود، با مشکل مواجه شوند. واتس اپ به عنوان فضایی برای ارتباط کسب و کارها با یکدیگر و اینستاگرام به عنوان فضایی برای معرفی کالاها و فروش، دو منبع اصلی کسب و کارها بوده اند که این روزها، دسترسی به هر دو، محدود شده است. بر اساس شواهد و قرائن، این محدودیت پابرجا خواهد ماند و سیاستگذاران به دنبال فراخواندن کاربران به شبکه های اجتماعی داخلی هستند. این در حالیست که بسیاری از کسب و کارها برای ارتباط با تأمین کنندگان یا مشتریان خود در داخل و خارج از کشور، اتکای زیادی به واتس اپ دارند و جایگزین های داخلی، جای خالی واتس اپ و اینستاگرام را پر نخواهند کرد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
ژوبین شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱
این پول ما پیش کره جنوبی سالی چند بار آزاد میشه :))))))))))))))))) ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟