جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۷ شهریور ۱۴۰۱ 0 860

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم شهریورماه 1401

عرضه و معاملات در قله 1401/ خودنمایی علائم کاهشی/ خداحافظی در اوج؟

عرضه و معاملات در قله 1401/ خودنمایی علائم کاهشی/ خداحافظی در اوج؟
سرکشی تعزیرات به انبارهای کهریزک، قیمت بسیاری از مواد اولیه را کاهشی کرد و در بورس کالا، عرضه ها به قله 105 هزار تن و معاملات به اوج 91 هزار تن رسیدند تا رؤیایی ترین هفته بورس محصولات پلیمری، در نیمه شهریورماه ثبت شود.

به گزارش ویکی پلاست، بازار محصولات پتروشیمی هفته‌ی پر شور و حرارتی را به پایان رساند؛ هم در بطن بورس کالا، هم در حاشیه بازار. در بورس کالا، بیشترین عرضه و معاملات ثبت شد و در حاشیه بازار، سرکشی های انجام شده به انبارهای کهریزک، بسیاری از تأمین کنندگان را، فروشنده کرد.

تأثیر قیمت های پایه
بیستمین قیمت های پایه، روز یکشنبه 13 شهریور در حالی اعلام شد که باز هم غلبه با قیمت های کاهشی بود. به رغم افزایش 120 تومانی دلار نیمایی، اما تغییرات قیمت های جهانی به نحوی بود که کالاهایی مانند پ پ نساجی، پلی اتیلن سبک خطی، پلی استایرن های مقاوم و معمولی و پ پ MR230، نزدیک به هزار تومان کاهش قیمت پیدا کردند. یکی از دلایل کاهش قیمت ها در بازار، نزولی شدن قیمت پایه برخی کالاها در روز یکشنبه بود.

در بورس کالا هم، بازار دو چهره متفاوت داشت. روز دوشنبه رقابت کالاهای گروه پ پ و پی وی سی افزایش یافت و روز سه شنبه به علت افزایش عرضه ها، رقابت ها کاهشی شد. در بازار آزاد نیز، سرکشی به انبارها و افزایش پیشنهادها برای فروش، قیمت ها را کاهش داد. حتی با وجود افزایش رقابت در گروه پ پ و پی وی سی، باز هم قیمت این کالاها نسبت به هفته قبل کاهش یافت.

کدام کالاها چقدر کاهش پیدا کردند؟
پلی استایرن معمولی با 2,300 تومان، بیشترین کاهش این هفته را تجربه کرد. کالاهای گروه سبک فیلم و پلی استایرن مقاوم، 2,000 تومان، پ پ نساجی Z30s تا 1,900 تومان، پی وی سی S65 و پ پ 548R هر دو 1,500 تومان، سنگین بادی 1,300، سنگین تزریقی 1,200، سبک خطی 800، پت بطری 600 و سنگین فیلم ها تا 600 تومان نسبت به هفته قبل، کاهش قیمت داشتند.

کالاهایی که بازار این هفته را با افزایش به پایان رساندند، ABS با 1,300 تومان رشد بود که در پایه ها 3,000 تومان رشد قیمت داشت و پس از آن هم سنگین اکستروژن بود که 600 تومان نسبت به هفته قبل صعود کرد.

آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- جمع معاملات این هفته 91 هزار و 662 تن بود که 2 هزار و 632 تن بیشتر از هفته گذشته است.
- معاملات، 3 درصد از هفته‌ی اول شهریور بیشتر شد.
- 86.5 درصدِ عرضه های این هفته، معامله شد که علی رغم افزایش معاملات، درصد معاملات به عرضه کمتر از هفته گذشته بود.
- و رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ، پی وی سی نسبت به هفته گذشته بیشتر بود اما پلی اتیلن ها به ذلیل افزایش عرضه، کمتر از هفته قبل رقابت شدند.

نیما افزایشی است اما...
نیما طی یک هفته تا 13 شهریور، 120 تومان افزایش داشت و پس از انتشار قیمت های پایه، به روند صعودی آرام خود، ادامه داد. میانگین هفتگی که روز یکشنبه 13 شهریو با آن قیمت ها محاسبه شد، 26,598 تومان بود. از یکشنبه تا امروز (پنجشنبه 17 شهریور 1401) میانگین هفتگی 107 تومان رشد داشته و به 26,706 تومان رسید است. آنچنان که از روند میانگین روزانه دیده می شود، احتمال می رود میانگین هفتگی تا یکشنبه 20 شهریور، افزایش بیشتری را تجربه کند اما باز هم تأثیر نیما در تغییرات قیمت ها، چندان جدی نخواهد بود.

برجام به کجا رسید؟
اخبار منتشر شده از احیای برجام، نشان می دهد که ظاهرا طرفین، توافق را به آبان ماه و بعد از انتخابات میان دوره ای آمریکا موکول کرده اند و حداقل در 60 روز آینده، برجام احیا نمی شود و گفتگوها ادامه خواهد داشت.

یکی از مقامات سه کشور اروپایی درگیر مذاکره با ایران به لارا روزن روزنامه نگار آمریکایی گفته: «درحالیکه که به لطف پشتکار هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا و انعطاف‌پذیری همه، ما تقریباً به توافق رسیده بودیم، پاسخ ایران ما را خیلی به عقب برد». او ادامه داد: «بسیار دشوار است که بدانیم آیا این مسئله قابل حل است یا خیر. در هر صورت، ایران سیگنال واضحی داده است که در حال حاضر علاقه‌ای به توافق ندارد.» (منبع: انتخاب)

ثبات نسبی دلار آزاد روی مرز 30 هزار تومان
این هفته، بازار با 29,950 تومان آغاز شد ولی در همان روز شنبه 12 شهریور، دلار خود را به 30,450 تومان رساند که بالاترین قیمت این هفته بود، در روزهای بعدی تا پایان هفته، دلار آزاد جایگاه خود را در پایین کانال 30 هزار تومان حفظ کرد اما کماکان نتوانست رکورد دیگری را ثبت کند. آخرین قیمت دلار آزاد در روز چهارشنبه 16 شهریور، 30,140 تومان بود. افزایش تقاضا برای ارز، همزمان با سفر زائران اربعین به عراق از رویدادهای این هفته بود.

خودنمایی کاهش قیمت های جهانی
نفت برنت در این هفته به پایین ترین قیمت خود از زمان حمله روسیه به اوکراین رسید. برنت معاملات این هفته را روز دوشنبه با 94 دلار آغاز کرد و سه شنبه، حتی به 95 دلار هم رسید اما چهارشنبه شب با ریزشی سنگین، به 88 دلار عقب نشینی کرد و معاملات امروز هم، در این بازه، ادامه دارد. نفتا هم در معاملات چهارشنبه 31 دلار کاهش یافت و به 606 دلار رسید. این دو ریزش سنگین، می تواند علامت کاهشی دیگری برای قیمت های جهانی باشد.

ظاهر شدن علائم کاهشی می تواند مجددا، خریدها را تا رسیدن قیمت های پایه به نرخ های پایین تر، به تعویق بیاندازد و باید منتظر استراتژی این هفته خریداران در بورس کالا ماند که کدام گزینه را انتخاب می کنند؟ ادامه خرید یا انتظار برای کاهش قیمت ها؟



آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟