سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۵ دى ۱۴۰۰ 0 834

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم دی 1400

عرضه ها زیاد نشد! دلار پایین رفت قیمت مواد؛ بالا

عرضه ها زیاد نشد! دلار پایین رفت قیمت مواد؛ بالا
درست دو روز بعد از شروع سال میلادی 2022، دور هشتم مذاکرات وین از سر گرفته شد، دلار آزاد کانال 29 هزار تومان را از دست داد، عرضه ها به کمترین میزان 5 ماه گذشته رسید و قیمت مواد پلیمری رو به افزایش گذاشت. این گزارش به بررسی مهمترین رخدادهای بازار در این هفته می‌پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، قیمت دلار آزاد در اولین روز هفته، 29,760 تومان بود و تا پایان بازار روز چهارشنبه، دلار 960 تومان کاهش داشت و به 28,800 تومان رسید. اما کاهش قیمت دلار تأثیر زیادی رو قیمت مواد پلیمری نداشت و تغییرات، بیشتر از جانب متغیرهای دیگری مانند عرضه و رقابت ها و دلار نیمایی، صورت گرفت. هفته دوم دی، کمترین عرضه ها در 5 ماه گذشته را تجربه کرد.

کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم دی ماه در حالی بسته شد که هم عرضه ها 8 هزار و 331 تن نسبت به هفته پیش کاهش یافت هم معاملات 2 هزار و 328 تن کمتر از هفته اول دی ماه بود. عرضه های این هفته با 79,996 تن، کمترین میزان در 5 ماه اخیر بود.


کاهش شدید عرضه ها
جمع معاملات این هفته به 71 هزار 415 تن رسید. کاهش عرضه ها باعث شد معاملاتِ این هفته، 3.2 درصد کمتر از هفته‌ی گذشته باشد. اثر دیگری که کاهش عرضه ها بر بازار داشت، بالا رفتن رقابت در گروه‌های پ پ نساجی و شیمیایی بود. کاهش عرضه ها در حالیست که طبق نامه معاون وزیر صمت، پتروشیمی ها در کالاهایی که میزان خرید از بهین یاب آن ها بدون سقف شده، باید همه تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کنند و مازاد خریداری نشده در بورس، صادر شود! اما تا نیمه دی، خبری از افزایش عرضه ها نشده است.

افزایش محدود قیمت‌های پایه
قیمت های پایه در هفته دوم دی‌ماه به علت تعطیلات سال نو میلادی و عدم انتشار نشریات جهانی، صرفا با دلار نیمایی، محاسبه و منتشر شد. 155 تومان میزان افزایش دلار نیمایی نسبت به 5 دی بود و همه قیمت های محصولات پتروشیمی با 64 صدم درصد افزایش، محاسبه شدند. قیمت های پایه در تاریخ 12 دی با دلار نیمایی 24,479 تومان محاسبه شد.

از یکشنبه به بعد، افزایش دلار نیمایی شتاب بیشتری گرفت و میانگین روزانه به کانال 24,900 و میانگین هفتگی به 24,600 تومان رسیدند. از یکشنبه تا چهارشنبه، دلار نیمایی 208 تومان افزایش یافت و جهت‌گیری میانگین روزانه نشان می‌دهد تا 19 دی که قیمت های پایه جدید منتشر خواهد شد، نیما افزایش بیشتری، پیش رو دارد.

قیمت ها در بازار افزایشی شد
اوج‌گیری قیمت دلار نیمایی از یک سو و کم شدن عرضه‌ها از سوی دیگر، هم رقابت ها در بورس کالا را بالا برد و هم تقاضای خرید در بازار آزاد را افزایش داد. قیمت محصولات پلیمری این هفته، افزایشی بود. پ پ های شیمایی با 3500 تومان در صدر افزایشی ها قرار گرفتند و ABS با 2000 تومان در رتبه دوم بیشترین افزایش ایستاد. پ پ نساجی با 1800 تومان، پلی استایرن معمولی 1700 تومان، 209 امیرکبیر 1300 تومان، پلی استایرن مقاوم 1000 تومان، سنگین بادی 900 تومان، سنگین اکستروژن 600 تومان، و سنگین فیلم 400 تومان نسبت به هفته قبل افزایش داشتند.

در مقابل، سنگین تزریقی 900 تومان، سبک فیلم 800 و پی وی سی S65 تا 300 تومان نسبت به آخرین قیمت های هفته قبل، کاهش داشتند.

ریزش دلار در بازار
همان طور که گفته شد، دلار آزاد به دنبال از سرگیری مذاکرات وین و همچین خبرهایی مبنی بر آزادسازی دارایی های ایران نزد عراق و کره، این هفته نزولی بود و با 960 تومان کاهش، از 29,760 تومان به 28,800 تومان رسید. دلار صرافی هم به دنبال شدت گرفتن کاهش دلار آزاد، این هفته 405 تومان کاهش یافت و به کانال 26 هزار تومان عقب نشینی کرد. آخرین قیمت دلار در صرافی ملی، 26,990 است. با آخرین قیمت های دلار، اختلاف دلار آزاد و صرفی ملی 1760 تومان و اختلاف دلار آزاد با میانگین هفتگی دلار نیمایی، 4,060 تومان است.

صعود نفت در شروع سال جدید
نفت برنت، سال جدید را در روز دوشنبه با صعود به 78 دلار آغاز کرد. آخرین قیمت برنت در معاملات سال 2021، 77 دلار بود. برنت موفق شد در معاملات چهارشنبه 15 دی تا نزدیکی 81 دلار نیز برسد اما امروز، قیمت نفت به 79 دلار کاهش یافت. اولین قیمت های منتشر شده از محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی نشان می دهد، تغییرات زیادی در قیمت ها اتفاق نیفتاده و عمده کالاها بدون تغییر هستند. به احتمال بسیار زیاد، قیمت های پایه هفته سوم دی، بیشتر، تحت تأثیر افزایش نیما خواهد بود تا قیمت های جهانی.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟