پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۵ آذر ۱۴۰۰ 0 1178

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم آذرماه 1400

نیما به میهمانی قیمت گذاری برگشت/ دلار روی پاندول سیاست

نیما به میهمانی قیمت گذاری برگشت/ دلار روی پاندول سیاست
خیز دلار نیمایی که از هفته قبل شروع شده بود، این هفته هم ادامه داشت و گویی تا پایان امسال، رویه‌ی افزایش نیما ادامه دارد. هر چند مذاکرات وین ادامه دارد اما دلار کانال 30 هزار تومان را رها نکرد. عرضه ها و معاملات بیش از 6 هزار تن کاهش یافتند تا معاملات در روزهای پایانی آذر، روند نزولی بگیرد. این پست به بررسی رخدادهای مهم بازار محصولات پلیمری می پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، دلار نیمایی در قیمت های پایه‌ی این هفته، 304 تومان افزایش داشت و نیما، پس از انتشار قیمت ها هم روند صعودی را حفظ کرد. همین افزایش 304 تومانی باعث شد اُفت محدود قیمت‌های جهانی، تأثیر مهمی بر تغییرات قیمت های پایه نداشته باشد.  پ پ های نساجی و شیمیایی، ABS، سبک خطی و سنگین بادی، تنها کالاهای کاهشی جدول مقایسه قیمت های پایه‌ی این هفته بودند.

خیر نیما به کانال 24 هزار تومان
میانگین هفتگی که قیمت های پایه با آن محاسبه شد 23,751 تومان بود و تا امروز (پنجشنبه 25 آذر 1400) میانگین هفتگی دلار نیمایی با 256 تومان افزایش به 24,007 تومان رسیده است. تداوم افزایش میانگین روزانه، (24,100 تومان) نشان می دهد دلار نیمایی در قیمت های پایه هفته پایان آذر هم، کماکان افزایشی خواهد بود. البته پیش‌تر هم کانال کامودیتی‌ها خبر داده بود که پتروشیمی ها و فولادی ها (صادرکنندگان بزرگ) اجازه یافته اند تا در ماه‌های پیش رو، اختلاف نیما و دلار صرافی ملی را کاهش دهند تا حداکثر اختلاف بین این دو نرخ، 5 درصد باشد.

عرضه ها کاهشی شد
در حالی که هفته گذشته حجم عرضه کالاهای پلیمری از 90 هزار تن عبور کرده بود، این هفته عرضه ها 6 هزار و 332 تن کاهش یافت و معاملات نیز، 6 هزار و 721 تن نسبت به هفته سوم آذر، کمتر شد.  جمع معاملات این هفته به 75 هزار 361 تن رسید. معاملاتِ این هفته، 8.2 درصد کمتر از هفته‌ی سوم آذر ماه بود و 90 درصد عرضه های این هفته معامله شد.



دلار کانال 30 هزار تومان را حفظ کرد

دلار آزاد هفته را با 30,750 تومان آغاز کرد و تا سه شنبه، روندی نزولی داشت. حتی در ساعاتی از بازار دوشنبه به 29,850 تومان هم رسید اما سه شنبه مجددا به 30 هزار تومان صعود کرد و چهارشنبه تا 30,600 نیز رسید. اما با انتشار خبر مجوز ایران برای نصب دوربین های جدید در مرکز تسای کرج، دلار به 30,180 تومان، عقب نشینی کرد.

دلار صرافی هم فاصله خود را با دلار آزاد حفظ کرده و در کانال 27 هزار تومان است. آخرین قیمت دلار صرافی ملی، 27,421 تومان است که نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، 295 تومان کاهش دارد. اختلاف دلار آزاد و صرافی ملی در پایان معاملات روز چهارشنبه 24 آذر، 2,759 تومان بود.

قیمت های بازار، کاهشی است

به رغم افزایش محدود در قیمت های پایه، این هفته قیمت عمده کالاهای پلیمری نسبت به هفته سوم آذر، کاهشی است. پلی استایرن معمولی با 4,100 تومان کاهش، بیشترین افت در بین کالاهای پلیمری را به نام خود ثبت کرد. ABS با 2,700 تومان رتبه دوم را دارد و پ پ شیمیایی 548R جم با 1,600 و سنگین فیلم F7000 مهر با 1,000 تومان کاهش، در رده های بعدی دیده می شوند.

پی وی سی هم بعد از کاهش رقابت ها، 900 تومان کاهش یافت و پ پ نساجی Z30s مارون با 700 تومان، سنگین بادی 0035 و پلی استایرن مقاوم با 500 تومان کاهش، رتبه های بعدی کاهش قیمت این هفته را به نام خود ثبت کردند. تنها کالاهای افزایشی این هفته، سبک خطی 209 امیرکبیر، سنگین اکستروژن EX3 و سنگین تزریقی 52518 هستند که نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، 200 تومان افزایش را ثبت کردند.

علت اصلی افزایش قیمت سبک خطی ها، کاهش عرضه 2,910 تنی 209 امیرکبیر بود. معاملات سبک خطی نسبت به هفته قبل، 3,112 تن کاهش داشت و باعث بالا رفتن قیمت کالاهای این گروه پلیمری در بازار شد.

بازار آزاد محصولات پتروشیمی، حساسیت خود به شاخص های بازار را از دست داده است؛ در حالی که پیش‌تر با هر نوسان محدود از ناحیه دلار، قیمت ها تأثیر مهمی می گرفت اما در هفته های اخیر، نوعی بی تفاوتی به همه اخبار در بازار آزاد دیده می شود. حتی سرکشی به انبارها نیز اثر قبلی را از دست داده است. معاملات در بازار آزاد به علت نوسان مداوم قیمت دلار از یک سو و کاهش قیمت های جهانی، شکل کم سابقه ای گرفته و به رغم افزایش قیمت دلار، قیمت های بازار کاهشی است.

فراز و نشیب نفت
برنت معاملات این هفته را با صعود به 76 دلار شروع کرد ولی در ادامه نزولی شد و چهارشنبه تا 72 دلار هم عقب نشینی کرد. معاملات روز چهارشنبه با 74 دلار بسته شد و امروز هم با همین قیمت، برنت در بازارهای جهانی معامله می شود. نوسان محدود نفت و نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال میلادی، این احتمال که قیمت های جهانی در دو هفته آینده، تغییر زیادی نداشته باشد را قوت می بخشد.

کف عرضه محصولات پتروشیمی برابر کل تولید می شود
کف عرضه برای مواد اولیه پتروشیمی که با کسری عرضه مواجه‌اند و همچنین محصولاتی که در هفته های گذشته سقف سهمیه آن‌ها حذف شده، برابر کل تولید پتروشیمی ها خواهد بود. میزان مواد اولیه خریداری نشده در بازار داخل، مجوز صادرات می گیرد.

این تصمیم به زودی توسط وزارت صمت به پتروشیمی ها ابلاغ خواهد شد. در صورت ابلاغ این تصمیم، پتروشیمی ها باید همه تولید خود را در بورس کالا عرضه کنند و به این ترتیب، عرضه ها افزایش قابل توجهی خواهد داشت و در نتیجه، رقابت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

عرضه منومر استایرن به حراج باز تغییر کرد
بورس کالا عرضه منومر استایرن را به حراج باز تغییر داد و این کالا از شنبه 27 آذرماه در تالار حراج باز عرضه خواهد شد. بر اساس شنیده ها به زودی معاملات دی اتیل هگزانول 2EH که ماده اصلی تولید روغن DOP است به زودی به تالار حراج باز منتقل می شود. بورس کالا تلاش دارد تا رقابت های بالا در گروه های ملتهب را با انتقال به تالار حراج باز، کنترل کرده و کاهش دهد.

هفته پایانی آذر ماه در حالی آغاز می شود که دلار نیمایی در مسیر صعودی است، برنت فعلا در کانال 74 دلار است، سال میلادی به روزهای پایانی و تعطیلات نزدیک می شود، مذاکرات وین در جریان است و دلار کانال 30 هزار تومان را حفظ کرده و احتمالا یک بخشنامه مهم از سوی وزارت صمت، در راه خواهد بود.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته چهارم آذر 1400

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

میزان معاملات هفته چهارم آذر : 75,361

 


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟