پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲ دى ۱۴۰۰ 0 1116

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته پنجم آذر 1400

پایان پاییز با حذف کف عرضه ها/ اثر توقف دلار بر بازار

پایان پاییز با حذف کف عرضه ها/ اثر توقف دلار بر بازار
نهمین ماه از سال 1400 هم به پایان رسید و بازار برای استقبال از حذف کف عرضه ها خود را آماده می کند. دلار در پایین کانال 30 هزار تومان، منتظر دور جدید مذاکرات است و این هفته، کمترین عرضه های آذرماه، ثبت شد. این پست، رخدادهای بازار محصولات پلیمری در پایان آذرماه را بررسی می کند.

به گزارش ویکی پلاست، دلار نیمایی از نیمه آذرماه، روند صعودی را شروع کرد و از 23,400 تومان به 24,300 تومان رسید. در قیمت‌گذاری دو هفته‌ی پایانی این ماه، میانگین هفتگی دلار نیمایی، به ترتیب 304 و 380 تومان افزایش داشت. روند صعودی نیما کماکان ادامه دارد و افزایش میانگین هفتگی، از یکشنبه 28 آذر که قیمت های پایه اعلام شد تا امروز، 168 تومان است و همین روند، افزایشی بودن نیما در 5 دی را، قوت می بخشد.

دلار آزاد این هفته را با 30,050 تومان آغاز کرد و آخرین قیمت دلار در بازار آزاد، 30,200 تومان است که نشان می دهد در هفته جاری، دلار نوسان زیادی نداشت. دلار صرافی ملی هم در پایان بازار چهارشنبه 1 دی، نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، تنها 20 تومان افزایش داشت و با حدود 2800 تومان اختلاف، 27,401 تومان، قیمت‌گذاری شد.

روز یکشنبه 28 آذر، سی و هفتمین قیمت های پایه در سال 1400 در حالی اعلام شد که عمده قیمت های جهانی، نسبت به هفته قبل بدون تغییر یا کاهشی بودند. افزایش 382 تومانی نیما باعث شد کالاهایی که بدون تغییر بودند، افزایشی و کالاهایی که کاهشی بودند، افت کمتری را تجربه کنند.

مقایسه قیمت های بازار در آخر هفته گذشته و چهارشنبه 1 دی، نشان می دهد این هفته، قیمت ها در بازار افزایشی بودند. 209 امیرکبیر که غایب بزرگ عرضه های این هفته بود، با 3 هزار تومان افزایش در صدر افزایشی های این هفته دیده می شود.

پ پ شیمیایی 548R با 2,100 تومان و پلی استایرن معمولی با 1,000 تومان در رتبه های بعدی افزایشی های این هفته قرار گرفتند. پ پ نساجی Z30s مارون 900 تومان، سبک فیلم 020 تا 800 تومان، EX3 امیرکبیر 600 و پلی استایرن مقاوم 7240 نیز 500 تومان نسبت به هفته قبل، افزایش قیمت داردند.

در مقابل، ABS که در قیمت های پایه این هفته، 2.8 درصد کاهش داشت، با 2,300 تومان، بیشترین کاهش این هفته را به نام خود ثبت کرد. PVC S65 هم بعد از کاهش 1.6 درصدی در قیمت های پایه و همچنین پایین آمدن رقابت ها، 2,300 تومان کاهش قیمت داشت و کانال 50 هزار تومان را از دست داد.


تزریقی 52518 نیز با 800 و سنگین فیلم با 600 و پت های بطری با 200 تومان کاهش نسبت به آخرین قیمت های هفته قبل، در رتبه های بعدی کاهشی های این هفته ایستادند.

 

معاملات این هفته نسبت به هفته قبل، یک‌هزار و 157 تن افزایش داشت اما عرضه ها، یک‌هزار و 57 تن کاهش یافت و از 82 هزار و 703 تن عرضه انواع محصولات پلیمری، 76 هزار و 518 تن معامله ثبت شد. 92.5 درصد عرضه ها در این هفته، معامله شد و از نظر میزان عرضه، کمترین عرضه های آذرماه، در این هفته ثبت شد.

کل تولید پتروشیمی ها باید عرضه شود

با ارتباط سیستماتیک سامانه جامع تجارت، بورس کالا و گمرگ، صادرات محصولات عرضه نشده در بورس محدود می شود. محتشمی پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در نامه ای به سازمان صمت 31 استان و جنوب کرمان، اعلام کرد تمامی تولیدکنندگان مواد و محصولات فلزی و غیرفلزی مشمول به الزام عرضه در بورس کالا، نسبت به انجام فرایندهای لازم برای عرضه تمامی محصولات تولیدی خود در بورس کالا اقدام کنند چرا که صادرات محصولات عرضه نشده در بورس، به صورت سیستمی محدود خواهد بود.

این تصمیم به دنبال نامه قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی مبنی بر اجرای سیستمی درخواست های صادرات کالا و کنترل ضوابط در سامانه جامع تجارت گرفته شده و ارتباط سیستماتیک بین سامانه های جامع تجارت، بورس کالا و گمرک حداکثر تا پایان آذر اجرایی می‌شود. پس از اتصال و ارتباط نرم افزار سامانه‌ها، انجام فرایندهای صادرات از سایر درگاه ها محدود می شود.

با اجرایی شدن تصمیم وزارت صمت، می توان انتظار داشت حجم عرضه ها در بورس کالا، افزایش قابل توجهی پیدا کند و رقابت خریداران، کاهش یابد.

قیمت نفت صعودی است
نفت که معاملات هفته گذشته را با 73 دلار به پایان برده بود، روز دوشنبه و در آغاز هفته جدید به 69 دلار عقب نشینی کرد، اما در ادامه بازار صعودی شد و روز چهارشنبه به 75 دلار رسید و معاملات امروز (پنجشنبه 2 دی) نیز با 75 دلار ادامه دارد. به دنبال افزایش قیمت نفت، نفتا هم صعودی شد و به 693 دلار رسید.
قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی در سه هفته گذشته، عموما روندی کاهشی را پشت سر گذاشتند و احتمال می رود، تأثیر افزایشی نفت در هفته جاری نیز، هنوز اثر چندانی بر قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی نداشته باشد. از سوی دیگر، با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال میلادی احتمال می رود معاملات رو به کاهش گذاشته و قیمت ها، نوسان زیادی را پیش رو نداشته باشند.

همچنین نشریان بین المللی در تعطیلات میلادی منتشر نمی شوند و معمولا در این روزها، دفتر توسعه، با دلار نیمایی قیمت های پایه را محاسبه می کند و دلار نیمایی هم این روزها، افزایشی است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟