جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۹ دى ۱۴۰۰ 0 830

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول دی 1400

رقابت خریداران مواد سهمیه بندی با بدون سقف‌ها

رقابت خریداران مواد سهمیه بندی با بدون سقف‌ها
اول ماه برای گروه‌های کالایی که سقف خرید از بهین یاب آن ها هنوز یک‌ماهه است، پر از هیجان بود و کالاهای پرمصرف نایلون و نایلکس، یک هفته معمولی را پشت سر گذاشتند. دلار کانال 30 هزار تومان را از دست داد و در واپسین روزهای سال 2021، نفت برنت، 80 دلار را نشانه گرفته است. مهمترین رخدادهای بازار محصولات پلیمری را در این پست بخوانید.

به گزارش ویکی پلاست، سهمیه مواد اولیه‌ای که هنوز خرید از بهین‌یاب آن‌ها یک‌ماهه است، در هفته اول دی شارژ شد و دوشنبه، 99 درصد عرضه‌ها معامله شد. رقابت خریداران در گروه‌های پ‌پ نساجی، شیمیایی و PVCها بیشتر از هفته قبل شد. افزایش رقابت‌ها در حالی بود که قیمت پایه پ‌پ‌ها در روز یکشنبه، 2.3 درصد (حدود 800 تومان) کاهش داشت.

در سوی مقابل، روز سه‌شنبه یعنی روز معامله کالاهایی که سقف خرید از بهین‌یاب آن‌ها حذف شده، رقابت خریداران کمتر از هفته قبل بود و اُفت رقابت‌ها، قیمت‌های بازار را هم کاهش داد. تنها 84 درصد عرضه های روز سه شنبه معامله شد. البته در گروه پت بطری و نساجی که روزهای سه شنبه عرضه می شود و سقف خرید از بهین یاب آن کماکان برقرار است، مانند پ‌پ‌ها، رقابت‌ها افزایش داشت.

بورس کالا به روایت آمار
به رغم افزایش 5 هزار و 624 تنی عرضه ها، معاملات 2 هزار و 775 تن نسبت به هفته پایانی آذر کمتر شد. جمع عرضه های این هفته 88,327 تن و حجم معاملات این هفته به 73 هزار 743 تن رسید. معاملاتِ این هفته، 3.6 درصد کمتر از هفته‌ی پنجم آذر ماه بود و 83.5 درصد عرضه های این هفته معامله شد. نسبت معاملات به عرضه این هفته (83.5 درصد) کمترین میزان در 11 هفته گذشته بود.

قیمت‌های پایه
قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی در آستانه اعلام قیمت‌های این هفته، بدون تغییر و کاهشی بود، در نتیجه بازیگر تعیین قیمت ها، دلار نیمایی بود. میانگین هفتگی دلار نیمایی 191 تومان (79 صدم درصد) افزایش داشت و در نتیجه دامنه تغییرات قیمت های پایه در 5 دی، محدود بود. بیشترین افزایش در قیمت های پایه این هفته، 350 تومان و بیشترین کاهش هم، 800 تومان بود. از همین رو، قیمت های پایه در معاملات این هفته، اثر مهمی نداشت.

دلار آزاد پشت مرز 30 هزار
دلار آزاد در هفته اول دی، پشت مرز 30 هزار تومان ماند و روز به روز با گام‌های آرام از 30 هزار تومان فاصله گرفت. این هفته، قیمت دلار آزاد بین 29.550 تا 29.900 تومان نوسان داشت و موفق به عبور از 30 هزار تومان نشد. دلار صرافی در اتفاقی کم سابقه در سال‌جاری، از شنبه تا چهارشنبه در 27,401 تومان ثابت بود و هیچ تغییری نداشت.

با آخرین قیمت های دلار، اختلاف بین دلار آزاد و دلار صرافی، 2,430 تومان و اختلاف دلار آزاد با میانگین هفتگی دلار نیمایی، 5,440 تومان است.

عامل اثرگذار بر تغییرات دلار، شروع مذاکرات وین بود. مذاکرات از روز دوشنبه 6 دی ماه مجددا از سر گرفته شد و همین خبر مهم، مانع از رشد دلار به قیمت های بالاتر بود.

نیما روی خط صعود
سرعت رشد دلار نیمایی پس از انتشار قیمت های پایه در روز یکشنبه، کاسته شد و برخلاف سه هفته‌ی گذشته، روند کندتری را طی کرد. میانگین هفتگی دلار نیمایی در قیمت های 5 دی، 24,323 تومان بود و از یکشنبه تا امروز (پنجشنبه 9 دی) نیما 66 تومان افزایش داشته است. البته رسیدن بعد از چند روز توقف، صعود میانگین روزانه دلار نیمایی از 23,300 به 23,600 تومان، می تواند به روند افزایشی نیما، سرعت بدهد.

آخرین تلاش های نفت در سال 2021
نفت سودای 80 دلار را در سر دارد. برنت معاملات آخرین هفته سال میلادی را روز دوشنبه با  76 دلار آغاز کرد و در روزهای بعد، قیمت برنت تا 79 دلار و نزدیکی 80 دلار نیز پیش روی کرد. برنت در مقاطعی از امسال (4 آبان) از 86 دلار نیز عبور کرده بود.

قیمت های پایه هفته دوم دی
با شروع تعطیلات پایان سال میلادی، نشریات بین المللی قیمت های جهانی، منتشر نمی شوند و پس از تعطیلات باید منتظر اثرات افزایش قیمت نفت بر خوراک و محصولات پتروشیمی بود. در هفته دوم دی ماه، به علت عدم انتشار نشریات جهانی، دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، قیمت های پایه را فقط با دلار نیمایی محاسبه و منتشر خواهد کرد.

تغییرات قیمت ها در بازار آزاد
این هفته هم قیمت بازار عمده کالاها نسبت به هفته پیش، کاهشی هستند. بعد از عرضه 5500 تنی 209 امیر، سبک خطی 3,700 تومان نسبت به هفته قبل کاهش داشت. سبک فیلم 1,500 تومان، S65 اروند 1,200 تومان، سنگین تزریقی 1,100 تومان، سنگین فیلم و سنگین اکستروژن 800 تومان، ABS تا 500 تومان و سنگین بادی، 200 تومان نسبت به هفته قبل، کاهش داشت.

در مقابل و در گروه افزایشی ها، پ پ شیمیایی 548R تا 2,000 تومان، پلی استایرن معمولی 1540 تا 1,800 تومان، پ پ نساجی Z30S تا 600 تومان نسبت به هفته قبل، افزایش قیمت داشتند.

خبری از افزایش عرضه ها نیست
به رغم نامه محتشمی پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت به استان ها برای عرضه کل تولید محصولات پتروشیمی که سقف سهمیه آن ها حذف شده، تغییر محسوسی در عرضه های این هفته دیده نشد و مشخص نیست این ابلاغ، از کی اجرایی می شود. بر اساس نامه محتشمی پور، پتروشیمی ها باید همه تولید خود را در بورس کالا عرضه کنند و مازاد خریداری نشده مواد اولیه، مجوز صادرات خواهد گرفت.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته اول دی 1400

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

میزان معاملات هفته اول دی : 73,743



ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟