جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۳۰ دى ۱۴۰۰ 0 771

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته پایانی دی 1400

لجبازی کودکانه در عدم افزایش عرضه ها

لجبازی کودکانه در عدم افزایش عرضه ها
دستور وزارت صمت برای افزایش عرضه ها، نه تنها عرضه ها را زیاد نکرد، بلکه گویی عرضه ها در لجاجتی کودکانه بین وزارت صمت و NPC، در مرز معینی، محدود شده و تولیدکننده باید تاوان این لجاجت را با رقابت بیشتر بپردازد. از سویی، رسیدن نفت به 88 دلار، زنگ خطر افزایش قیمت های جهانی را به صدا درآورده و معاملات محصولات پلیمری، در هفته پایانی دی، 8 هزار و 117 تن بیشتر از هفته قبل شد. این گزارش به بررسی اتفاقات مهم بازار در هفته پایانی دی می پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، بعد از ثبت کمترین معاملات 6 ماه گذشته در هفته قبل (63,159 تن)، به رغم عدم حمایت در سمت عرضه ها و اینکه عرضه ها فقط هزار و 529 تن افزایش پیدا کرد ولی معاملات با رشد 8 هزار و 117 تنی (12.9 درصد) مواجه شد و جمع معاملات این هفته به 71 هزار و 276 تن رسید.

یکشنبه، 26 دی که قیمت های پایه اعلام شد، دلار نیمایی 60 تومان کاهش داشت. قیمت های پایه با دلار 24,705 تومان محاسبه شدند و بعد از یکشنبه هم، کاهش دلار به دنبال نزولی بودن دلار آزاد و صرافی ادامه یافت و امروز (پنجشنبه 30 دی) میزان کاهش دلار نیمایی به 91 تومان رسیده است.

تغییرات در قیمت های پایه‌ی 26 دی، چندان چشمگیر نبود و به جز چند کالا، حداکثر کاهش یا افزایش در قیمت ها برای بسیاری کالاها، کمتر از 200 یا حتی 100 تومان بود. از همین رو، قیمت های پایه را به عنوان محرک مهمی برای افزایش تقاضای این هفته، نمی توان به شمار آورد.

دلار آزاد، همه‌ی هفته را در کانال 27 هزار تومان سپری کرد و توان افزایش به بالای مرز 28 هزار تومان را نیافت. آخرین قیمت دلار در روز چهارشنبه 29 دی، 27,850 تومان بود. دلار صرافی هم تا پایان بازار چهارشنبه 29 دی، 1,146 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل کاهش داشت و به 25,520 تومان رسید. افزایش فروش نفت و دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی بیشتر، را از دلایل کاهش قیمت دلار می دانند. پس دلار هم نقش چندانی در افزایش معاملات نداشت.

این هفته، اتفاق مهم در بازار جهانی نفت افتاد. برنت روز سه شنبه موفق به عبور از مرز 88 دلار شد که بالاترین قیمت نفت در 7 سال گذشته است. نفتا هم روز چهارشنبه به 770 دلار رسیده و این قیمت با بالاترین نرخ سال 2021، تنها 3 دلار فاصله دارد.

صعودی شدن قیمت نفت و خوراک در بازارهای جهانی، می تواند به تغییر قیمت محصولات پتروشیمی نیز منجر شود؛ هر چند هنوز نشانه های مهمی از تأثیر افزایش قیمت نفت در قیمت های جهانی دیده نشده است. آفرهای جدید تولیدکنندگان پی وی سی برای ماه دوم میلادی (فوریه) نشان می دهد فورموسا قیمت آفر خود را برای ماه میلادی بعد ۱۰۰ دلار کاهش داده است.

نگاهی به بازار نشان می دهد، در قیمت های پایه‌ی هفته اول بهمن، نیما نقش مهمی نخواهد داشت و بازیگر اصلی تغییرات، قیمت های جهانی است. با وجود گذشت سه هفته از سال جدید میلادی، در بازارهای مختلف محصولات پتروشیمی، هنوز رشد نرخ شارپی دیده نشده و قیمت ها محتاطانه و با تغییرات محدود، هستند.

در کالاهای با سقف خرید از بهین یاب، مانند پ پ ها، پی وی سی و پت، عمده کالاها با درصد بالا معامله شدند. 100 درصد پت های بطری و PVC معامله شدند و 92 درصد پ پ های نساجی و 94 درصد پ پ های شیمیایی، این هفته، معامله شدند. به نظر می رسد در هفته پایانی دی، همه سهیمه های خریداری نشده ماهانه، خریداری شد.

نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و ورود به بهمن ماه نیز می تواند تقاضای خرید را افزایش دهد. افزایش تولید در ماه های پایانی سال افزایش می یابد و انتظار می رود تقاضا در هفته های پیش رو، رشد خوبی را تجربه کند.

نکته مهم بازار، عدم حمایت عرضه هاست. با وجود اینکه قرار بود همه تولید پتروشیمی ها در کالاهایی که خرید از بهین یاب آن ها حذف شده، راهی بورس کالا شود، نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه عرضه ها در محدود 80 تا 83 هزار تن، متوقف مانده است. صفدی مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی، این هفته در کنفرانس مستربچ و کامپاند اعلام کرد: با دستورالعملی که به زودی مجلس با همت نمایندگان و تشکل ها در دست تدوین دارد دوران وفور مواد اولیه می رسد و در این دستورالعمل، کل تولید پتروشیمی باید از عرضه داخلی بگذرد و وقتی وزارت صمت از تأمین داخل مطمئن شد، اجازه صادرات داده شود.

قیمت ها در بازار افزایشی شد
مقایسه آخرین قیمت های مواد اولیه با هفته گذشته نشان می دهد عمده کالاها، هفته را با افزایش به پایان رساندند. پلی استایرن معمولی با 3100 تومان در صدر افزایشی ها دیده می شود. سبک خطی 209 امیر کبیر با 1900 تومان، در رتبه بعدی است و پت 781 نیز با 1700 تومان، در جایگاه سوم بیشترین افزایش این هفته ایستاد.

کالای ABS 150 تا 1500 تومان افزایش داشت، پی وی سی ها بعد از رقابت های دوشنبه 1100 تومان افزایش داشتند و سنگین بادی 0035 هم 1100 تومان رشد قیمت داشت. سنگین تزریقی 52518 تا 800 تومان، پلی استایرن مقاوم 7240 تا 500 و سنگین فیلم F7000 مهر، 300 تومان نسبت به هفته قبل، افزایش قیمت پیدا کردند.

 

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟