چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۷ تير ۱۴۰۰ 0 788

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم تیرماه 1400

بحران قطع برق واحدهای صنعتی/ دلیل کاهش معاملات چیست؟

بحران قطع برق واحدهای صنعتی/ دلیل کاهش معاملات چیست؟
در هفته سوم تیرماه، قطع برق واحدهای تولیدی حتی به 5 نوبت در رور هم رسید و عملا بسیاری تولیدکنندگان، ترجیح دادند ماشین آلات خود را خاموش کنند. معاملات 8 هزار و 700 تن کاهش یافت. جمع معاملات این هفته، 81,643 تن بود و این رقم، یعنی، 9.6 کمتر از هفته قبل. در این پست به بررسی علل کاهش معاملات و فضای حاکم بر بازار می پردازیم.

به گزارش ویکی پلاست، قطعی برق با نزدیک شدن به تیر و مرداد سال های گذشته، مسبوق به سابقه بود اما آنچه تولیدکنندگان و عموم مردم در این هفته تجربه کردند، در خاطره کسی ثبت نشده بود. عجیب‌تر، برنامه‌های خاموشی بود که وزارت نیرو، بدون پایبندی به برنامه ها، بدون اطلاع قبلی و در نوبت های مختلف، اقدام به قطع برق می کرد. قطع برق، باعث ضرر و زیان زیادی به واحدهای تولیدی شد و سه شنبه شب بود که جهانگیری اعلام کرد هیئت دولت مصوب کرده که محدودیت های برق، در بخش واحدهای صنعتی اعمال شود و این واحدهای بهتر است تا پایان تیر، به تعطیلات تابستانی و تعمیرات بروند.

این اظهارات، باعث عصبانیت تولیدکنندگان شد. در حالی دولت نسخه تعطیلی واحدهای صنعتی را تجویز می کند که تولیدکنندگان مجبور به پرداخت هزینه های جاری خود مانند حقوق و بیمه و همچنین ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند. تولیدکنندگان در چنین شرایطی خود را بی پناه از هر نوع حمایت می یابند و قطع برق، با پایین آوردن راندمان تولید، مصرف مواد اولیه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

عرضه ها، این هفته 8,623 تن نسبت به هفته قبل کاهش داشت و اولین دلیل کاهش 8,700 تنی معاملات را می توان به علت پایین آمدن عرضه ها دانست. این هفته، عرضه ها به 89,749 تن رسید که بخش عمده ای از کاهش عرضه ها به گروه پ پ‌های نساجی، شیمیایی و PVC اختصاص داشت که کالاهای این گروه نسبت به دوشنبه قبل، 7 هزار تن، کاهش پیدا کرد. به رغم کاهش 9.6 درصدی معاملات، اما 91 درصد عرضه ها این هفته معامله شد. هفته قبل، نزدیک 92 درصد عرضه ها معامله شده بود.

صعود قیمت های پایه
دلار نیمایی در قیمت های یکشنبه این هفته (13 تیر) 633 تومان افزایش یافت و این صعود 3 درصدی، در کنار افزایش قیمت جهانی برخی کالاها، باعث شد تا قیمت های پایه رشد قابل توجهی را تجربه کنند. این افزایش نرخ در کنار کاهش عرضه در گروه جذابی مثل پ پ شیمیایی، باعث شد رقابت خریداران نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کند.

نیما در مسیر رشد

در حالی که تاریخ بعدی برگزاری مذاکرات وین، مبهم است و دلار آزاد هم مرز 25 هزار تومان را پشت سر گذاشت، دلار نیمایی با صعود در کانال 21 هزار تومان، فاصله خود با را با کانال 22 هزار تومان، کم کرده است. دیروز (چهارشنبه 16 تیرماه) میانگین روزانه دلار نیمایی، بعد از چند روز توقف روی مرز 22 هزار تومان، با 300 تومان رشد، به 22,300 تومان رسید. قیمت های پایه‌ی این هفته با دلار 21,594 تومان محاسبه شد و از یکشنبه تا امروز (پنجشنبه 17 تیر) میانگین هفتگی با 434 تومان رشد به 220,289 رسیده است. آنچه از روند قیمت میانگین روزانه پیداست، نشان می دهد میانگین هفتگی در قیمت های هفته بعد (20 تیر) به احتمال زیاد، رشد بیشتری خواهد داشت.

بازگشت دلار صرافی از کانال 25 هزار تومان
به دنبال عبور دلار آزاد از مرز 25 هزار تومان، دلار صرافی هم، روز یکشنبه 25 هزار تومان را پشت سر گذاشت، اما در روزهای دوشنبه تا امروز، تغییر مسیر داد و با بازگشت به کانال 24 هزار تومان، 24,350 تومان قیمتگذاری شد. چشم ها در بازار ارز، به برپایی مجدد مذاکرات و اظهارنظرها دوخته شده و روند قیمت دلار، همراه با احتیاط و ریزش است.

فراوانی مواد اولیه و کمبود نقدینگی در بازار آزاد
این هفته به رغم افزایش قیمت های پایه، قیمت ها در بازار آزاد رشد چندانی نداشت. عمده تأمین کننده با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و با سودهای کمتر، اقدام به فروش مواد اولیه می کنند. قطعی برق روی تقاضای بازار هم اثر گذاشته و به گفته واسطه ها، با وجود افزایشی بودن نرخ دلار و قیمت های پایه، خریدها در این هفته، نسبت به دو هفته گذشته با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. از سوی دیگر، دو هفته خرید با حجم بالا، بازار را از مواد اولیه اشباع کرده و موجودی ها رو به افزایش است. بالا رفتن موجودی ها و عرضه و پیشنهاد بیشتر، به همراه عوامل گفته شده، مانع از افزایش قیمت در کالاهای جذاب مانند پ پ ها شده است.

سرگردانی قیمت نفت
نفت هفته پُرنوسانی را پشت سر گذاشت. برنت معاملات دوشنبه و شروع هفته را با 76 آغاز کرد و در همان شب نخست، از 77 دلار گذشت اما در ادامه هفته، روند کاهشی گرفت و به 73 دلار عقب نشینی کرد. همین روند نزولی در قمیت نفتا هم دیده می شود. قیمت نفتا 21 دلار کاهش داشته و از 677 دلار به 656 دلار عقب نشینی کرده است.

آمار مقایسه ای بازار فیزیکی هفته جاری و هفته قبل

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته سوم تیر 1400

جدول مقایسه ای حجم معامله همه گروه های پلیمری

میزان معاملات هفته سوم تیرماه : 81.643 تن


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟