شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۱۰ تير ۱۴۰۰ 0 879

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم تیرماه 1400

چه عواملی معاملات را به بالای 90 هزار تن رساند؟

چه عواملی معاملات را به بالای 90 هزار تن رساند؟
بالاترین میزان معاملات به عرضه محصولات پلیمری در سال 1400، این هفته ثبت شد و 91.8 درصد عرضه ها را تولیدکنندگان، خریدند. اما دلیل رسیدن به این رکورد چیست؟ این گزارش را بخوانید.

به گزارش ویکی پلاست، مهم‌ترین دلیل حفظ معاملات این هفته در بالای مرز 90 هزار تن را باید نرخ دلار دانست. هم دلار نیمایی و هم دلار آزاد در حال پیشروی به قیمت های بالاتر هستند و استفاده از قیمت های پایین، دلیل اصلی بالا رفتن انگیزه خرید به شمار می آید.

دلار نیمایی در مسیر رشد

یکشنبه 6 تیرماه، دلار نیمایی 367 تومان (1.78 درصد) نسبت به 30 خرداد افزایش یافت و از نظر میانگین درصد رشد، قیمت های پایه این هفته، رتبه اول بیشترین افزایش قیمت در 14 هفته را به نام خود ثبت کردند. قیمت های پایه این هفته، با دلار 20,960 تومان، محاسبه و اعلام شد. رشد قیمت دلار پس از اعلام قیمت های پایه متوقف نشد و تا امروز (پنجشنبه 10 تیر) میانگین هفتگی دلار نیمایی 379 تومان نسبت به یکشنبه افزایش یافته و این یعنی در هفته آینده هم قیمت های پایه، از ناحیه دلار نیمایی با افزایش مواجه خواهد شد.

دلار به کانال 25 هزار تومان رسید

بعد از دلار نیمایی، شتاب گرفتن افزایش دلار در بازار آزاد و متعاقب آن در صرافی ملی، دلیل دوم تحرک معاملات بود. در تحلیل بازار هفته گذشته به ثبات دلار آزاد در کانال 24 تومان و نزدیک شدن دلار صرافی به کانال 24 هزار تومان اشاره کردیم، اما این هفته دلار آزاد جای خود را در کانال 25 هزار تومان تثبیت کرد و دلار صرافی هم به نزدیکی 25 هزار تومان رسیده است. دلار صرافی از پنجشنبه 3 تیر تا دیروز (چهارشنبه 9 تیر) 1,231 تومان افزایش را تجربه کرده است.

افزایش دو جانبه دلار نیمایی و دلار آزاد و نگرانی از رشد قیمت های پایه در هفته آینده، تولیدکنندگان را به ادامه خرید در این هفته واداشت. هر چند عامل سوم را نباید نادیده گرفت.

از 29 خرداد، میزان خرید از بهین یاب 13 کالای پتروشیمی که 9 مورد آن پلیمری بودند افزایش یافت. بالا رفتن سهمیه خرید این فرصت را برای خریداران فراهم کرد تا بخش مهمی از ظرفیت سه ماهه خود را در بورس این هفته خرید کنند.

چهره دوگانه بازار/ احتیاط در بازار آزاد

هر چه خریداران از بورس کالا مصمم به خرید با عمده سهمیه خود بودند اما در مقابل، خریداران از بازار آزاد، احتیاط بیشتری به خرج دادند و حجم معاملات در بازار آزاد در مقایسه با بورس کالا، تفاوت معناداری شد. گویی که افزایش قیمت دلار از نظر فعالان بازار، موقتی است و به احتمال قوی با مشخص شدن زمان مذاکرات وین و نتیجه بخش بودن آن، دلار به قیمت های پایین تر بازخواهد گشت.

موضوع مهم دیگری که مانع از افزایش همیشگی قیمت مواد اولیه در زمان صعودی شدن دلار شد، حجم بالای عرضه ها و انجام معاملات با قیمت های پایه یا رقابت های جزئی بود. حجم عرضه ها در هفته گذشته نزدیک 103 هزار تن و این هفته 98 هزار تن بود.

هر چند عرضه ها نسبت به هفته قبل 4,598 تن و معاملات 952 تن کاهش یافت اما معاملات این هفته چند نکته مهم داشت:
1- به رغم کاهش 4,598 تنی معاملات، نسبت معاملات به عرضه نسبت به هفته قبل افزایش یافت. هفته قبل 88.6 درصد عرضه ها معامله شده بود، در هفته جای 91.8 درصد عرضه ها معامله شد.
2- تقاضا 12 هزار تن افزایش یافت به بالاترین رکورد سال 1400 رسید. این هفته برای 98 هزار تن عرضه، 138 هزار تن تقاضا ثبت شد.
3- به رغم کاهش حجم معاملات، ارزش معاملات 55 میلیارد دلار نسبت به هفته قبل افزایش یافت و به 2415 میلیارد تومان رسید.

البته برخی فعالان بازار حجم بالای معاملات و استفاده از همه سهمیه سه ماهه برای خرید را، نگران کننده می دانند؛ به اعتقاد آنان، ممکن است خرید همه سهمیه در هفته گذشته و هفته جاری، باعث برهم خوردن توازن بازار بینجامد و از پایان ماه آینده، بازار با کمبود موجودی مواجه شود.

معاملات برنت با 75 دلار

قیمت نفت برنت که در پایان معاملات هفته قبل به 76 دلار رسید و 3 دلار افزایش یافت، این هفته به قیمت 74 و 75 دلار عقب نشینی کرد و از توان عبور از سقفی که در هفته گذشته به آن رسید را نداشت. معاملات نفتا در بازارهای جهانی با نوسان کم در محدوده 633 دلار پی گرفته شده و بعید است این تغییرات محدود، اثر مهمی بر قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی داشته باشد.
 



آمار مقایسه ای بازار فیزیکی هفته جاری و هفته قبل

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از دی‌ماه سال 99 تا هفته دوم تیر 1400

جدول مقایسه ای حجم معامله همه گروه های پلیمری

میزان معاملات هفته دوم تیرماه : 90.308 تن



ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟