جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۳ تير ۱۴۰۰ 0 786

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول تیر 1400

مهمانی بزرگ خرید در بورس کالا/ رکورد بیشترین معاملات شکست

مهمانی بزرگ خرید در بورس کالا/ رکورد بیشترین معاملات شکست
حرکت دلار نیمایی به مقصد قیمت های بالاتر، موتور معاملات را روشن کرد و معاملات و تقاضا، بالاترین ارقام سال 1400 را این هفته ثبت کردند.

به گزارش ویکی پلاست، رشد 46 درصدی معاملات در این هفته، متأثر از چند اتفاق مهم بود که این گزارش به بررسی آن ها می پردازد.

در قیمت های پایه 30 خرداد، دلار نیمایی 267 تومان نسبت به هفته قبل، افزایش یافت و به رغم اینکه افزایش قیمت پایه در قیمت های این هفته، به طور میانگین فقط 1.1 درصد بود ولی کاهشی بودن قیمت های پایه در عمده هفته های امسال، باعث شد همین میانگین 1.1 درصد، بیشترین رشد قیمت پایه در 13 هفته سال 1400 باشد.

اما رشد 257 تومانی نیما تا 30 خرداد، پایان ماجرا نبود و دلار نیمایی از یکشنبه به بعد هم افزایشی بود. میانگین هفتگی دلار نیمایی که در روز یکشنبه 20,593 تومان بود تا امروز، پنجشنبه 3 تیر به 20,842 تومان رسیده و 248 تومان رشد قیمت داشته است. هر چند میانگین روزانه تا دیروز (چهارشنبه 2 تیر) به 20,900 تومان رسیده بود، اما عقب نشینی میانگین روزانه به کانال 20,700 در قیمت های امروز، می تواند افزایش میانگین هفتگی را متوقف کند. هر چند تا اعلام قیمت های پایه‌ی هفته آینده، هنوز دو نوبت نیما در پیش است و تغییرات دو روز شنبه و یکشنبه، تعیین کننده میزان رشد نیما نسبت به قیمت های 30 خرداد خواهد بود.

ثبات دلار در بالای مرز 24 هزار تومان
اگر در هفته های پیشین، دلار آزاد، به بالای مرز 24 هزار تومان در رفت و آمد بود اما این هفته، دلار آزاد جای خود را در قیمت 24 هزار تومان حفظ کرد و حتی دلار صرافی هم روز به روز به کم کردن فاصله خود پرداخت و خود را به کانال 24 هزار تومان نزدیک کرد. تا پایان ساعت کاری روز چهارشنبه 2 تیر، دلار صرافی 121 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل افزایش داشت و به 23,748 تومان رسید.

نفت از 75 دلار گذشت
در شروع بازارهای جهانی این هفته، قیمت نفت برنت از 75 دلار گذشت. قیمت نفت برنت در ابتدای سال 2021 میلادی، 51 دلار بود و در 6 ماه گذشته با 24 دلار افزایش داشته و این هفته موفق به عبور از 75 دلار شده است. قیمت نفتا هم از ابتدای سال میلادی تا کنون، با 200 دلار افزایش، به 632 دلار رسیده است. هر چند انتظار این بود رشد قیمت نفت در هفته گذشته و این هفته، تأثیر مهمی بر قیمت جهانی محصولات پتروشیمی داشته باشد اما به جز چند گروه محدود، هنوز اثر چشمگیری بر قیمت های جهانی، دیده نمی شود.

دو تاریخ مهم
معاملات این هفته در دو روز دوشنبه، یعنی آخرین روز خرداد و سه شنبه، اولین روز تیرماه انجام شد. معاملات پ پ و پی وی سی ها در آخرین روز خرداد یعنی زمانی که تولیدکنندگان برای حفظ سهمیه بهین یاب، سهمیه خود را از بورس کالا خرید می کردند انجام گرفت و از سوی دیگر روز سه شنبه، سهمیه خریداران شارژ شد و برای بهره گیری از قیمت پایه پایین تر، تلاش کردند سهمیه خود را در این هفته خرید کنند.

افزایش میزان خرید از بهین یاب
نکته مهم دیگر، اطلاعیه ای بود که در پایان هفته گذشته توسط بورس کالا منتشر شد و در آن، میزان خرید از بهین یاب 13 کالا را افزایش داد. در بین کالاها، پ پ های شیمیایی و نساجی هم به چشم می خورد. افزایش میزان خرید از بهین یاب، تأثیر مهمی در معاملات روز سه شنبه داشت و 9,650 تن افزایش در معاملات سه شنبه ثبت شد.


بازار آزاد در هفته ای که گذشت
بالا رفتن خریدها در بورس کالا همیشه با رونق بازار آزاد همراه است. این هفته، قیمت کالاها رشد زیادی نسبت به هفته قبل نداشت و حتی در گروه هایی مانند پ پ نساجی و شیمیایی به علت حجم بالای عرضه و عدم رقابت زیاد خریداران، قیمت ها کاهشی بود، اما معاملات در بازار رونق گرفت و حجم خرید و فروش ها افزایش یافت. گروه هایی مانند سنگین فیلم از جمله گروه های بازار بودند که نسبت به هفته گذشته هیجان خرید بیشتری داشتند.

در کنار همه موارد بالا، باید به حجم عرضه ها هم اشاره کرد که 4,191 تن نسبت به هفته قبل افزایش یافت و به 102,970 تن رسید. این هفته، 91,216 تن معامله ثبت شد و همان طور که گفته شد، این آمار، بالاترین حجم معاملات سال 1400 است. تقاضا هم با 124,430 تن، بالاترین حجم معاملات امسال هستند.

در هفته های پیشین، خریداران به علت نگرانی از کاهش بیشتر نیما، با احتیاط دست به خرید می زدند و در پی خریدهای محدود، موجودی انبارها نیز رو به پایان بود. عدم انتشار اخبار مثبت از نتایج مذاکرات وین و تغییر مسیر دلار نیمایی به افزایش، موتور محرک رشد معاملات در این هفته بود.

احتمال می رود با توجه به افزایشی بودن نیما در قیمت های پایه 6 تیر ماه و همچنین تغییر میزان خرید از بهین یاب کالاها، حجم معاملات در هفته آینده نیز آمار بالایی را ثبت کند.





آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟