جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم خرداد 1400

تأثیر اختلاف دلار صرافی و نیما بر بازار محصولات پلیمری

تأثیر اختلاف دلار صرافی و نیما بر بازار محصولات پلیمری
معاملات توان همراهی با رشد عرضه ها را نداشت و این هفته با وجود اینکه عرضه ها 5,846 تن بیشتر از هفته قبل بود و حتی از مرز 103 هزار تن گذشت، اما معاملات نزدیک 2 هزار تن کمتر از هفته قبل شد و به 76,418 تن، قناعت کرد. این پست به بررسی معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم خرداد می پردازد، با ما همراه باشید.

به گزارش ویکی پلاست، این سومین هفته ای است که معاملات در بالای مرز 75 هزار تن است و پس از هفته های رکودی پایان فروردین و سه هفته اردیبهشت، آمار خوبی به حساب می آید.



موج چهارم کرونا و ایجاد انتظارات کاهشی پس از اُفت قابل توجه قیمت دلار، تعادل بازار را در اردیبهشت به هم زد و با ثبات نسبی دلار نیمایی در کانال 20 هزار تومان، معاملات در بورس کالا، رونق گرفت.

چند هفته عدم خرید یا خریدهای محدود، موجودی انبارها را کاهش داد و طی سه هفته گذشته، کارنامه خوبی در معاملات محصولات پلیمری بورس کالا ثبت شد.

دو شاخص مهم تعیین قیمت های پایه، یعنی دلار نیمایی و قیمت های جهانی، در طول سه هفته گذشته، عموما روند نزولی داشته و قیمت های پایه، متأثر از روند نزولی نیما و قیمت های جهانی، هر هفته، شاهد اُفت قیمت های پایه هستیم.

هر چند نزولی شدن قیمت ها همیشه، خریداران را به احتیاط بیشتر در  خرید دعوت می کند اما همان طور که گفته شد، به هم خوردن توازن موجودی انبارها و خرید، طی سه هفته قبل، معاملات را بالای مرز 75 هزار تن، حفظ کرد.

این هفته، در عرضه ها هم رکورد خوبی ثبت شد و از هفته اول اردیبهشت 1399 که عرضه ها 108 هزار تن بود، عرضه های این هفته با 103 هزار تن، بیشترین میزان عرضه در 13 ماه گذشته است.

دهمین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی، این هفته در حالی اعلام شد که دلار نیمایی با 97 تومان کاهش نسبت به 2 خرداد، 20,392 تومان بود. هر چند میزان کاهش دلار نیمایی نسبت به هفته گذشته، فقط 47 صدم درصد بود اما تغییرات قیمت های جهانی باعث شد تا 16 گروه کالایی بیشتر از میزان اُفت دلار نیمایی، کاهش داشته باشند و پ پ های نساجی و شیمیایی با 6.1 و 5.7 درصد، بیش از 1900 تومان نسبت به هفته گذشته، پایین تر قیمت گذاری شدند.

کاهش مداوم قیمت های پایه دو گروه مهم پ پ نساجی و شیمیایی در هفته های گذشته از یک سو و عرضه قابل توجه و بالای کالاهای هر دو گروه از سوی دیگر، باعث شد تا رقابت خریداران به طرز چشمگیری در بورس کالا کاهش یافته و قیمت این محصولات در بازار آزاد هم اُفت قابل توجهی را تجربه کند.

تنها کالایی که همچنان روی مدار رقابت است و هفته به هفته بر رقابت های آن افزوده می شود، پت بطری است. عرضه های پایین کالاهای گروه پت، عطش خرید با رقابت بالا را همچنان در اوج نگه داشته و خریداران مجبورند با رقابت های بالاتر، مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمتی بیشتر، خریداری کنند.

در حالی که قیمت پایه محصولات پت بطری با اضافه کردن ارزش افزوده، حدود 21,800 تومان است اما قیمت نهایی معاملات کالاهای پت بطری با ارزش افزوده، حدود 34 هزار تومان، تمام می شود. یعنی 56 درصد بیشتر از قیمت پایه با احتساب ارزش افزوده!

دلار نیمایی از یکشنبه 9 خرداد که 20,390 تومان تا امروز (پنجشنبه 13 خرداد) 63 تومان کاهش داشته و به 20,326 تومان رسیده است. میانگین روزانه حتی روز سه شنبه و چهارشنبه به 20,200 تومان هم سقوط کرد ولی امروز، میانگین روزانه خود را به کانال 20,300 تومان رساند تا احتمال کاهش بیشتر نیما در روزهای منتهی به دوشنبه 17 خرداد، کمتر شود.

کاهش جزئی و ثبات نسبی نیما در کانال 20,300 تومان در حالیست که این هفته، نفت و نفتا، مرزهای جدیدی را پشت سر گذاشتند. نفت برنت که معاملات هفته گذشته را با 69 دلار به پایان رسانده بود، امروز از 71 دلار گذشت و نفتا هم، 615 دلار را پشت سر گذاشت.

تغییرات قیمت های جهانی و صعود قیمت نفت و خوراک، می تواند زمینه ساز افزایش قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی در هفته جاری یا هفته پیش رو باشد و نتایج این تغییرات را می توان در نشریه ICIS این هفته و هفته آینده، دنبال کرد.

چنانچه قیمت های جهانی دستخوش افزایش قیمت شوند، پس از سه هفته روند کاهشی یا بدون تغییر، می توانند قیمت های پایه را بالا ببرند.

شنبه و یکشنبه هفته آینده، مصادف با 15 خرداد و شهادت امام جعفر صادق (ع) و تعطیل است. بورس کالا برنامه عرضه های هفته آینده را تغییر داده و غیربهین یابی ها روز دوشنبه معامله می شوند، معاملات پ پ ها و پی وی سی ها به چهارشنبه موکول شده و معاملات سه شنبه هم در همان روز سه شنبه، انجام خواهد شد.

لذا هفته آینده، در صورت اعلام افزایشی قیمت های پایه، با دو روز تعطیلی، روزهای فشرده ای برای معاملات خواهد داشت.

دلار صرافی، این هفته به کانال 23 هزار تومان صعود کرد. صعود دلار صرافی در پی افزایش قیمت دلار آزاد به بالای مرز 24 هزار تومان بود. برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی و طولانی شدن مذاکرات وین، از دلایل مهم افزایش قیمت دلار، عنوان می شود.

آخرین قیمت دلار صرافی در روز چهارشنبه 12 خرداد، 23,429 تومان است که نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته، 777 تومان (3.4 درصد) افزایش دارد. آخرین قیمت دلار در بازار آزاد روز چهارشنبه، 23,950 تومان بود.

همچنان شاهد قطع برق در شهرک های صنعتی کشور هستیم و هر روز گزارش های زیادی از قطع برق یا فرم های همکاری با اداره توزیع نیروی برق به ویکی پلاست ارسال می شود. این قطعی های برق، بدون شک تأثیر زیادی بر تولید می گذارد و مانند مانعی در نظم بازار، تقاضای خرید را دستخوش تغییر خواهد کرد.

بازار در حالی به استقبال هفته جدید می رود که دو روز اول هفته آینده تعطیل است، دلار آزاد روی مرز 24 هزار تومان و دلار صرافی در میانه کانال 23 هزار تومان است. میانگین روزانه نیما در کانال 20,300 تومان و حدود 3200 تومان پایین تر از دلار صرافی است و تغییرات قیمت های جهانی، تعیین کننده سرنوشت قیمت پایه محصولات پتروشیمی در هفته سوم خرداد خواهد بود.

آمار مقایسه ای بازار فیزیکی هفته جاری و هفته قبل

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از دی‌ماه سال 99 تا هفته دوم خرداد 1400

جدول مقایسه ای حجم معامله همه گروه های پلیمری

میزان معاملات هفته دوم خرداد ماه : 76.418 تن






 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟