جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۶ خرداد ۱۴۰۰ 0 522

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول خرداد 1400

شارژ معاملات با نفس های آخر نیما در مسیر کاهش

شارژ معاملات با نفس های آخر نیما در مسیر کاهش
خرید محصولات پلیمری، این هفته هم در اوج ماند و با 78 هزار و 353 تن، بیشترین آمار معاملات سال 1400، ثبت شد. عرضه ها هم روی قله 97 هزار و تقاضا بر فراز 110 هزار تن است که این اعداد نیز بالاترین میزان عرضه و تقاضا در سال 1400 است. این پست به دلایل رشد معاملات این هفته می پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، اولین دلیل تداوم و رشد معاملات این هفته را باید در قیمت های پایه یکشنبه 2 خرداد جستجو کرد. جایی که نیما 292 تومان نسبت به هفته قبل کاهش یافت و گویی، دوره نزول سنگین آن به پایان رسید.

برای مقایسه میزان کاهش دلار نیمایی، لازم است نگاهی به هفته قبل بیاندازیم، جایی که میانگین هفتگی دلار نیمایی 1,211 تومان نسبت به هفته قبل خود کاهش داشت.

رسیدن میانگین هفتگی دلار نیمایی به کانال 20 هزار تومان، به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار و تولیدکنندگان، کف نرخ است و حداقل در کوتاه مدت، شرایط از هر سو برای خرید، مهیا دیده می شود. در هفته پایانی اردیبهشت 81 و این هفته، 80.3 درصد عرضه ها معامله شد.

نکته دوم، شارژ سهمیه ها در ابتدای هر ماه است. این هفته، هفته اول خرداد بود و کالاهایی که سهمیه خرید از بهین یاب آنها ماهیانه بود، شارژ شده و امکان خرید آن ها فراهم شد.

اگر هفته پایانی اردیبهشت را، هفته انتظار برای رسیدن به پایین ترین نرخ دلار بدانیم، روند دلار آزاد و صرافی، هفته اول خرداد را به بهترین زمان برای خرید با پایین ترین نرخ نیما، تبدیل کرد.

هر چند پس از اعلام قیمت ها در 2 خرداد، میانگین هفتگی سیر کاهشی را رها نکرد اما میزان کاهش، چندان قابل اطمینان نیست و با گذشت چهار روز از زمان اعلام قیمت های پایه، حداکثر کاهش نیما، 48 تومان بوده که این میزان کاهش، دو علامت را مخابره می کند. اول؛ نفس های آخر نیما در مسیر کاهشی و دوم، احتمال تغییر مسیر و بازگشت به روند صعودی.

کاهش قیمت‌های پایه دو اثر متفاوت در معاملات این هفته داشت. در گروه پ پ های نساجی و شیمیایی که از کالاهای پرطرفدار و جذاب بازار به حساب می آیند، رقابت ها اُفت کرد و در مقابل در گروه های پرمصرف مانند نایلون و نایلکس و PVC، رقابت ها نسبت به هفته قبل بیشتر شد.

نکته سوم؛ باز هم دلار!

هر چه دلار نیمایی خود را در پایان مسیر کاهشی می بیند، در مقابل دلار آزاد و صرافی با گام‌هایی آهسته و با احتیاط در مسیر صعودی هستند. دلار آزاد در پایان معاملات روز چهارشنبه 5 خرداد تا 23 هزار و 300 تومان پیش رفت و دلار صرافی ملی هم از 22 هزار و 500 تومان گذشت.

طولانی شدن مذاکرات وین و عدم انتشار نتایج این مذاکرات و تمدید یک ماهه توافق نظارتی هسته ای آژانس حکام با ایران، از اهرم های موثر بر قیمت دلار در روزهای اخیر هستند.

قطع برق؛ مانع جدید تولید

از هفته قبل، قطعی های پراکنده برق آغاز شده بود ولی در شروع این هفته، مدیران صنعت برق کشور بر ناتوانی در تأمین برق و کمبود آن تأکید کردند. سخنگوی صنعت برق کشور این هفته گفت: کسری عجیب ۹۰۰۰ مگاواتی برق، موجب بروز قطعی‌های متعدد و پراکنده برق در نقاط مختلف کشور به ویژه تهران و استان‌های شمالی شده بود.

این هفته، برنامه خاموشی شهرهای مختلف کشور منتشر شد و هر چند قطع برق تهران از سوی شرکت توزیع نیروی برق تا پایان این هفته منتفی اعلام شد ولی شهرک های صنعتی شاهد قطعی برق تا 5 ساعت هستند. مشکل دیگری که برنامه های قطع برق ایجاد کرده، عدم قطع برق در زمان اعلام شده است.

واحدهای تولیدی با اعتماد به جدول قطعی برق، کارگران خود را مرخص می کنند ولی عدم قطع برق در زمان های اعلام شده یا اطلاع رسانی دیرهنگام در عدم قطعی، باعث سردرگمی و عصبانیت مدیران واحدهای تولیدی شده است.

نفت در محدوده 68 دلار

برنت، معاملات این هفته در بازارهای جهانی را با 66 دلار آغاز کرد و روز سه شنبه از 68 دلار گذشت. معاملات نفت طی چهارشنبه و امروز، همچنان در همین بازه قیمتی است.

هفته بعد در حالی آغاز می شود که نیما در مسیر کاهش از نفس افتاده و به احتمال قوی، نقش چندانی در قیمت های هفته آینده نداشته باشد. در هفته های گذشته، عمده ترین کاهش در قیمت های گروه پ پ های نساجی و شیمیایی و خصوصا این هفته در گروه سبک خطی، سنگین فیلم و تزریقی دیده شده است. حالا باید منتظر تغییرات قیمت های جهانی ماند، چرا که بازیگر اصلی قیمت های پایه هفته بعد، قیمت های جهانی است، نه دلار نیمایی.
 

آمار مقایسه ای بازار فیزیکی هفته جاری و هفته قبل

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از دی‌ماه سال 99 تا هفته اول خرداد 1400

میزان معاملات هفته چهارم اردیبهشت ماه : 78.353 تن

نمودار دلار صرافی

نمودار مقایسه نیمایی و صرافی


 


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟