چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

هفته جاری با کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد روبه‌رو هستیم اگرچه معاملات بورس کالا نیز شرایط پیشین را حفظ کرده ولی با فرض معاملات تا پایان روز سه شنبه شاهد کاهش حجم داد و ستد پلیمرها هستیم البته هنوز هم می‌توان به ادامه روند کاهشی نرخ در بازار آزاد پلیمرها امیدوار بود.

نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد

به گزارش ویکی پلاست، دو هفته گذشته بازار حالت نیمه تعطیل داشت ولی هفته قبل شرایط متعادل‌تری حاکم شد بنابراین شاید بتوان گفت که متغیرهای مؤثر بر قیمت‌ها در هفته جاری فضای بهتری برای بروز داشتند.

این شرایط آن‌هم در وضعیتی که بازار با کاهش حجم خرید روبه‌رو بود موجب شد تا کاهش نرخ در هفته جاری اتفاق بیفتد.

همین مطلب را می‌توان در نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد مشاهده کرد تا جایی که بعد از نزدیک به 5 هفته، هفته جاری شاهد افت قیمت‌ها هستیم که یک نکته مهم به شمار می رود ولی زیر و بم بسیاری دارد.

این هفته تمامی گریدها افت نرخ نداشته و گریدهایی همچون 5110 ، 0190 ، 0209 ( امیرکبیر ) ، F7000 و یا 0075 که با کاهش قیمت‌های بیشتری همراه بودند هم معرف نوسان قیمت در کل بازار نیستند. به صورت دقیق‌تر گریدهای رایج که اغلب مصرف صنعتی دارند بیشترین کاهش قیمت‌ها را نشان دادند ولی این افت نرخ چندان هم جدی و گسترده نبوده است. البته تداوم این روند نزولی می‌تواند چهره جدیدی از بازار را ترسیم کند.

نگاهی به همین گریدها نشان می‌دهد که افت نرخ بیشتر در گروه هایی دیده می شود کرد که از قابلیت صادراتی داشتند یعنی خبرهای سخت‌گیری‌های صادراتی در کنار تعطیلی عید فطر در کشورهای همسایه در روند کاهش قیمت‌ها مؤثر بوده است.

از سوی دیگر برخی از گریدهای جذاب مخصوصا انواع پلی‌پروپیلن‌ها تمایل چندانی به افت نرخ نداشته و شرایط پیشین، قیمت‌های بالا و حتی تمایل به تداوم رشد قیمتی را از خود نشان دادند.

از سوی دیگر  PVCو این قبیل گریدها که از رشد کمتری برخوردار شده بودند به روند افزایش نرخ پیوستند که نکته مهمی محسوب می‌شود. اهمیت این نکته را باید در این احتمال جستجو کرد که شاید بازار PVC عقب‌افتادگی قیمتی از سایر بخش‌های بازار را می‌خواهد جبران کند.

با توجه به تمامی این شرایط احتمال ادامه روند کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد وجود دارد ولی نمی‌توان با صراحت در این خصوص اظهارنظر کرد. بستر بازار به کاهش نرخ متمایل شده ولی علائم بورس کالا و وضعیت بازار را هم باید در این مسیر مورد توجه قرار دهیم.

 

نوسان قیمت دلار و رخدادهای بازار سکه

قیمت دلار در کشورهای همسایه و یا به صورت غیررسمی از هفته گذشته تاکنون افزایشی بوده است. این مطلب موجب شد تا بازهم بهای دلار به بیش از 7000 تومان برسد که همین مطلب یک تکانه قیمتی به بازارهای کالایی محسوب شد ولی حجم تأثیرگذاری آن محدود بود.

برای بررسی دقیق‌تر این نرخ می‌توان به بهای سکه هم توجه کرد که در طول هفته جاری با یک روند صعودی جدید همراه شد و به سادگی در نرخ‌هایی بالاتر از 2 میلیون و 500 هزار تومان قرار گرفت و حتی 2 میلیون و 526 هزار تومان را هم در روز سه‌شنبه به ثبت رساند.

این مطلب در کنار تداوم خرید این دارایی نسبتاً امن نشان می‌دهد که هنوز بازارهای مختلف از انتظارات تورمی برخوردار است. این نشانه را باید جدی گرفت ولی دلیلی برای تداوم رشد قیمت‌ها در بازارهای کالایی نیست زیرا این بازار پیچیدگی‌های جدیدی را تجربه می‌کند. از سوی دیگر دلار هم در اواخر روز سه‌شنبه جرقه‌های قیمتی جدیدی را تجربه می‌کند ولی نمی‌توان به صراحت در مورد نرخ مورد معامله اظهارنظر قاطعی داشت.

رخدادهای مهمی که بر بازار پلیمرها اثرگذار است:

تعطیلی عید فطر در کشورهای منطقه موجب شده تا جذابیت صادرات به کشورهایی همچون عراق ، افغانستان و حتی ترکیه کاهش یابد. سخت‌گیری‌های انتظاری برای صادرات به کشورهای منطقه هنوز به صورت کامل اجرایی نشده ولی به دلیل تعطیلات باز هم شاهد کاهش حجم صادرات پلیمرها به کشورهای همسایه هستیم.

موجودی انبارها برای برخی از گریدها به آرامی افزایش یافته و موجب خواهد شد تا فروشندگان تمایل بیشتری به فروش پیدا کنند.

پول‌های سرگردان که بعضاً به بازار پلیمرها وارد شده بود دیگر فرصت سودآوری بیشتر را جدی نمی‌گیرد بنابراین پتانسیل مهاجرت آن‌ها به بازارهای رقیب وجود دارد.

تکانه‌های پراکنده کاهش نرخ در بازار آزاد جذابیت و سودآوری سفته‌بازی را کاهش داده یعنی خرید از بازار داخلی به امید رشد نرخ و فروش در آینده دیگر جذابیت خاصی ندارد.

رشد قیمت‌ها برای محصول نهایی در بازار داخلی پذیرفته شده و همین داده به معنی آن است که واحدهای تولیدکننده با اطمینان بیشتری می‌توانند مواد اولیه خود را حتی با نرخ‌های فعلی خریداری کنند اگرچه این ادعا برای تمامی محصولات همچون مواد اولیه‌ای مثل پلی‌اتیلن ترفتالات بطری به سادگی پذیرفتنی نیست.

معاملات بورس کالا و فراز و فرودهای آن

حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته بیش از 64 هزار تن بود که تا پایان روز سه‌شنبه به بیش از 59 هزار تن رسید و به احتمال قوی تا پایان هفته حجم معاملات از 60 هزار تن عبور خواهد کرد. این در حالی بود که در هفته قبل این رقم بیش از 64 هزار تن بوده یعنی این هفته با کاهش حجم معاملات روبه‌رو بوده‌ایم.

این شرایط داده مطلوبی برای بازارها نیست ولی به احتمال قوی تأثیرگذاری این داده برای گریدهای محدودی خواهد بود. این سیگنال یعنی باید به تداوم روند کاهشی قیمت‌ها در بازار با تردید بنگریم ولی بازار به سادگی، صعودی جدید نخواهد شد.

باید پذیرفت که اگر باز هم صادرات نه با شرایط پیشین ولی کم و یا زیاد اتفاق بیفتد می‌تواند یک تکانه افزایشی جدید در بازار به شمار رود. برای بررسی دقیق‌تر موضوع می‌توان به چند گرید جذاب و مهم اشاره کرد.

سبک خطی و سبک فیلم هر دو تاکنون با کاهش حجم معاملات روبه رو شده‌اند و همین نشانه برای تکانه‌های جدید در بازار داخلی کافی است. از سوی دیگر PVC اگرچه با رشد حجم معاملات همراه شده ولی رشد قیمت این کالا در بازار آزاد موجب شد تا جذابیت خرید و رقابت به صورت شکننده‌ای در این بورس کالا افزایش یابد.

از سوی دیگر پلی‌پروپیلن شیمیایی هم با کاهش حجم معاملات روبه‌رو شده بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که قیمت این کالا در بازار داخلی کاهش یابد.

سنگین اکستروژن به همراه گریدهای لوله مدتی بازار آرامی را تجربه کرده‌اند ولی عرضه 500 تنی فردا باز هم موجب خواهد شد تا حجم معاملات در بورس کالا چیزی نزدیک به نصف هفته قبل باشد یکی تکانه‌های رشد قیمتی در این بازار ایجاد شده است. از سوی دیگر موجودی انبارها از این گرید هم زیاد است بنابراین رشد نرخ شدید نخواهد بود.

بازار آزاد پلیمرها که هم‌اکنون در مسیر کاهش قیمت‌هاست می‌تواند به روند کاهشی خود با شتاب محدود ادامه دهد ولی تکانه‌های رشد قیمتی باز هم میهمان این بازار خواهد بود.

برای هفته آینده هم باید منتظر ماند و دید که قیمت های پایه چه تأثیری را به بازار می گذارد، اگرچه این بازار می‌تواند روند کاهشی قیمت را با جرقه‌های قیمتی در گریدهایی خاص تداوم بخشد. در شرایط فعلی کاهش نرخ منافع بیشتری را برای این بازار به همراه خواهد داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟