جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم دی ماه 1397

تعویق انتظار بهبود در بازار پلیمرها

تعویق انتظار بهبود در بازار پلیمرها
رشد حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا کمتر از حد انتظار بود اگرچه با کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد اندکی از این عدم رشد معاملات توجیه می‌شود. گویی بازار منتظر چیزی است و در کنار ضعف نقدینگی ، بی‌میل به تعویق خرید در بورس و بازار نیست که شاید ریشه یابی همین رفتار به ترسیم دورنمای بازار منجر شود.

به گزارش ویکی پلاست، رشد نزدیک به 17 درصدی عرضه پلیمرها در این هفته نتوانست تحرک بزرگی را به معاملات بورس کالا تزریق کند و تنها کمتر از 1 درصد به رشد حجم معاملات منجر شد؛ رشدی که کمتر از انتظارها بود ولی در هر حال نشان می‌دهد بازار اگرچه بسیار آرام ولی به سمت بهبود در حرکت است.

این در حالی بود که حجم تقاضا در هفته گذشته به نسبت هفته قبل از آن کاهش یافت که خود در عدم رشد جدی حجم معاملات مؤثر بوده است ولی نیاز به موشکافی دقیق‌تری دارد.

این هفته در بورس کالا شاهد رشد قیمت‌های پایه با اهرم افزایش قیمت دلار نیمایی بودیم که این رشد نسبی موجب شد تا قیمت‌های پیشنهادی در بورس تقویت شده و شاید جذابیت خرید هم اندکی کاهش یابد.

البته رشد قیمت‌ها در افزایش حجم عرضه‌ها بی‌تأثیر نبود و افزایش نزدیک به 17 درصدی عرضه را می‌توان از این مسیر هم رهگیری کرد. این رشد خود به این معنی است که عرضه‌کنندگان نگران کاهش قیمت‌های پایه هستند و تلاش کردند تا در همین قیمت‌ها حجم عرضه‌های خود را افزایش دهند تا پتانسیل رشد معاملات را فراهم کرده باشند. همین نکته احتمال کاهش قیمت‌های پایه در هفته پیش رو را تقویت می‌کند. این در حالی بود که کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد هم سرعت‌گیر مهمی برای عدم رشد حجم معاملات در بورس کالا بود.

نگاهی به قیمت‌های پایه، حجم تأثیرگذاری بهای دلار در این نرخ‌ها و همچنین قیمت‌های جهانی نشان می‌دهد که در اقصی نقاط جهان و همچنین در بازارهای صادراتی شاهد افت قیمت‌ها هستیم و البته تاکنون به دلیل رشد قیمت‌های پایه، فرصتی برای ایفای نقش کاهش قیمت‌های جهانی در نرخ‌های پایه فراهم نشده بود.

این مطلب به این معنی است که هنوز بازار از یک اهرم کاهشی مهم در نرخ‌های پایه برخوردار است و بازار از مسیر نرخ‌های جهانی کاهش قیمت‌های مهمی را در بورس کالا تجربه نکرده است. حال اگر قیمت‌ دلار نیمایی کاهش یابد شاهد دو فاکتور مهم در مسیر نوسان نرخ خواهیم بود؛ هم قیمت‌های جهانی و هم دلار نیمایی برای کاهش قیمت‌های بورس کالا بسیج خواهد شد که بازاری جدید را رقم خواهد زد. این احتمال برای هفته پیش‌رو متصور است ولی تا زمان اعلام رسمی قیمت‌ها نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت.

اگر گزارش‌های ویکی پلاست را تعقیب کرده باشید متوجه خواهید شد که داده‌های بنیادین در این بازار به سرعت در حال تغییر است و برخی از انتظارات یا تحقق پیدا نکرده و یا به سرعت تعدیل می‌شود. این وضعیت یعنی تغییر داده‌های بنیادین بازار به معنی پتانسیل تغییر سریع در بازار است آن هم در شرایطی که تا روزهای پایانی سال فرصت مطلوبی برای تغییر هنوز وجود دارد.

مهمترین رخدادها در هفته گذشته در بازار پلیمرها:

  • افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا با اهرم رشد قیمت دلار اگرچه به نسبت سایر موارد ؛ تأثیرگذاری کمتری بر روند کلی در بازار داشت و حتی می‌توان گفت بی‌تأثیر بوده است.
  • افزایش محسوس حجم عرضه‌ها و البته تضعیف حجم تقاضا و رشد ناچیز حجم داد و ستد پلیمرها به نسبت هفته قبل از آن
  • ثبات شکننده و نوسان محدود قیمت دلار در بازار آزاد در طول هفته گذشته و کاهش قیمت ارز نیمایی ( تاکنون – برای متوسط خرید هفتگی)
  • بیم و امید از تزریق مواد اولیه به بازار داخلی اگرچه این تنها یک احتمال است ولی بازار با یک ناهماهنگی قیمتی روبه‌روست یعنی بازار باید قیمت‌های بالاتری را تجربه می‌کرد که چنین نشد.
  • جریان کاهشی نرخ در بازار داخلی در هفته گذشته که نشان می‌دهد هم برتری عرضه بر تقاضا وجود دارد و هم ضعف جدی تقاضا تغییر چندانی نداشته است.

جریان قیمتی در بازار آزاد پلیمرها در طول هفته جاری کاهشی بود اگرچه بسیار از گریدها توانستند در برابر افت قیمت‌ها مقاومت کنند و حتی جرقه‌هایی از رشد نرخ هم به ثبت رسید ولی در کل بازار را می‌توان نزولی ارزیابی کرد. ضعف تقاضا ساده‌ترین دلیل برای افت نرخ در بازار است اگرچه حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا نیز رشد محسوسی نداشته یعنی پتانسیل جدی برتری عرضه بر تقاضا و افت قیمت‌ها به این دلیل هم با اندکی ابهام قابل بررسی است.

البته در همین خصوص می‌توان دو احتمال مشخص را مطرح کرد؛ یکی این‌که امکان فروش مستقیم برخی از شرکت های پتروشیمی که به مازاد تولید روبه‌رو هستند (به موازات بورس کالا ) ایجاد شده و دیگری آن‌که برخی از موجودی انبارها که به دلایل مختلف بلوکه شده‌اند به گردونه معاملات بازگشته باشد.

این موارد اگرچه برای تمامی فعالان بازار قابل مشاهده نیست ولی چنین احتمالاتی وجود دارد اما تاکنون نه تأیید و نه رد شده و تنها یک احتمال است.

عدم رشد جدی حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا هم خود حکایت مجزایی دارد. ذهنیت عمومی در بازار پلیمرها از مسیر قیمت‌های پایه در بورس کالا کاهشی است آن‌هم در شرایطی که انتظار برای افت قیمت‌های جهانی وجود داشته و همچنین قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی خرید هم در مسیر نزولی شدیدی قرار گرفته است.

به صورت دقیق‌تر شاهد هستیم که قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی خرید با شتاب بالایی در یک مسیر نزولی قرار گرفته و در روز چهارشنبه این نرخ به اواسط آذرماه نزدیک شده است. همین سیگنال به معنی انتظار برای کاهش قیمت‌های پایه در هفته پیش روست بنابراین عقب‌نشینی تقاضا به امید خرید با قیمت‌هایی بهتر و یا ترس از متضرر شدن موجب تعویق تقاضا خواهد شد.

همین داده‌ها خود هم سیگنالی برای عقب‌گرد تقاضای خرید واقعی در بورس کالا و همچنین داده‌ای برای حمایت از حجم معاملات در هفته آینده خواهد بود. البته کاهش نرخ پرشتاب قیمت دلار در این چارچوب احتمال تداوم افت قیمت‌ها را جدی‌تر مطرح می‌کند بنابراین باید انتظار تأثیرگذاری این سیگنال بر قیمت‌های پایه هفته بعد را مطرح کرد.

این شتاب افت قیمتی کم‌سابقه و شاید بی‌سابقه باشد و همین منوال به معنی تداوم کاهش نرخ دلار نیمایی مورد محاسبه خواهد بود. کاهش قیمت دلار نیمایی مطلبی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد آن هم در شرایطی که دلار نیمایی حتی زیر 8000 تومان هم به صورت مقطعی ( روزانه ) آمده است.

مقایسه میزان عرضه، تقاضا و معاملات هفته جاری با هفته گذشته

حجم معاملات این هفته نسبت به هفته قبل: 1121 تن افزایش
حجم عرضه ها نسبت به هفته قبل: 11683 تن افزایش
تقاضا: 2.584 تن کاهش نسبت به هفته قبل

اطلاعات بالا برگرفته از صفحه اینفوگرافی ویکی پلاست:
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟