چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

انتظار برای آغاز هفته‌ای با ابهامات جدید
افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا با رشد قیمت‌ها در بازار آزاد هم‌رنگ نشد و در نهایت اواخر هفته شاهد عقب‌نشینی سریع‌تر قیمت‌ها بودیم.

به گزارش ویکی پلاست، برای هفته پیش رو نیز وضعیت به همین گونه است اگرچه امیدواریم قیمت‌های پایه با کاهش اعلام شده تا از حجم معاملات در بورس کالا و بازار داخلی حمایت شود. کاهش حجم داد و ستد در هفته گذشته با افزایش قیمت‌های پایه باز هم به معنی تداوم رکود در بازار پلیمرهاست.

حجم معاملات هفتگی پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته به نسبت هفته قبل از آن بیش از 23 درصد کاهش یافت و این حجم به نزدیکی 40 هزار تن رسید.

 این رقم نشانه دیگری از رکود موجود در بازار و صنعت پایین دستی پلیمری است آن هم در شرایطی که تقاضا در همین بازه زمانی نزدیک به 25 درصد کاهش یافت.

البته در هفته جاری شاهد رشد قیمت‌های پایه بودیم که تا حدودی این عقب‌نشینی خریداران را توجیه می‌کند ولی حجم پایین معاملات چندان هم توجیه‌پذیر نیست. این شرایط در حالی رخ داد که حجم عرضه‌ها نیز اندکی کاهش یافت ولی باز هم در همین آمارها چهره رکود به خوبی پدیدار است.

از سوی دیگر در هفته گذشته بدون در نظر گرفتن برخی محاسبات فنی درصد داد و ستد پلیمرها در بورس کالا به 61 درصد رسید که پایین‌ترین درصد داد و ستد از روزهای ابتدایی سال جاری است.

شاید بتوان گفت که کاهش درصد معاملات دردناک‌ترین داده در معاملات هفته گذشته در بورس کالا بود. از سوی دیگر پس از دو هفته باز هم حجم تقاضا در بورس کالا برای عرضه‌های فیزیکی کمتر از حجم عرضه‌ها بود که همین داده منفی از ضعف تقاضا را نشان می‌دهد.

البته در هفته قبل شاهد رشد حجم معاملات بودیم ولی همان‌گونه که در گزارش پیشین هم به آن اشاره کردیم، رشد حجم معاملات هفته منتهی به 21 آذر به دلیل کاهش قیمت‌های پایه و ذهنیت افزایشی نرخ بود که خروجی آن هم کاهش حجم تقاضای مؤثر در هفته جاری بود. این موارد در شرایطی محقق شد که شرایط ساده‌تری برای خرید پلیمرها در بورس کالا در چارچوب سامانه بهین‌یاب ایجاد شد تا حداکثر حجم تقاضای موجود را به بورس وارد کند.

به نظر می‌رسد هنوز هم به تسهیلات بیشتر برای خریداران نیاز داریم تا شاید در شرایط سخت فعلی بتوان حجم معاملات بیشتری را ثبت کرد. در هر حال کاهش حجم معاملات در بورس کالا داده جذابی برای بازار نیست و این عقب‌نشینی به صورت مستقیم نشان دهنده کاهش حجم تولید در صنایع تکمیلی خواهد بود.

روند عمومی حجم معاملات در هفته‌های اخیر نشان‌دهنده یک افت معاملاتی نسبی است اگرچه می‌توان گفت که شاید کف معاملاتی همان رقم 40 هزار تن در هفته باقی بماند اگرچه همین رقم هم نشان‌دهنده یک رکود خشن در بازار است.

مهمترین رخدادها در هفته گذشته در بازار پلیمرها:

افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا

کاهش ناچیز حجم عرضه‌ها و عقب‌نشینی حجم تقاضا و داد و ستد پلیمرها

بیم و امید از کاهش احتمالی قیمت‌ها در هفته پیش‌رو در بورس کالا

ثبات نسبی قیمت دلار در بازار آزاد و کاهش قیمت ارز نیمایی ( تاکنون )

تداوم رکود در بازار داخلی که در کنار کاهش حجم معاملات در بورس کالا ، آینده مبهمی را برای بازار در هفته پیش‌رو رقم زده است

به رغم رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا در هفته جاری ، اما در بازار آزاد روند عمومی نرخ را باید برای هفته‌ای که گذشت نزولی ارزیابی کنیم. این سیگنال مهم به این معنی است که برخی از خوش بینی‌ها به بازار و رشد قیمت‌ها سرابی بیش نبوده و برای هفته پیش‌رو باید نگرانی‌های جدیدی را لحاظ کنیم.

اگر قیمت دلار نیمایی به نسبت هفته گذشته افزایش مهمی نداشته باشد چندان هم نمی‌توان به رشد قیمت‌های پایه امیدوار بود آن هم در شرایطی که یک افت قیمتی در بازار جهانی نفت خام و خوراک مایع صنایع پتروشیمی تجربه شده است که تأثیر روانی مستقیم و تأثیر فنی در فاز قیمت تمام شده تولیدات را برای روزهای آینده و حتی میان‌مدت در بر خواهد داشت.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقاضا نه تنها در بازارهای داخلی ، بلکه در بازارهای جهانی هم کاهش داشته و بازارها میل به افت نرخ دارد. در مورد قیمت‌های پایه پیش رو هم نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت زیرا تجربه نشان داده که این روند قیمت‌گذاری خود با تدبیرهای خاصی همراه است که به معنی نیاز به لحاظ کردن یک فاز تردید و دقیق‌تر خطای محاسباتی برای محاسبه قیمت‌هاست.

اگر همین روند ادامه یابد امکان کاهش قیمت‌های پایه و یا ثبات آن وجود دارد ولی هیچ قطعیتی وجود نداشته و این ادعا تنها یک گمانه‌زنی است.

همان‌گونه که در هفته گذشته به آن اشاره کردیم رشد قیمت‌های بورس کالا به معنی افزایش نرخ در بازار داخلی نیست زیرا هم ابهام در واقعیت‌های معاملاتی بالاست و هم رکود در بازار عمیق‌تر از چیزی است که با تحریک یک سیگنال ، رشد قیمت‌های گسترده‌ای را به ثبت برساند.

به عنوان مثال با کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا و رشد حجم معاملات پتانسیل کاهش نرخ به بازار تزریق شد ولی در هفته جاری با رشد قیمت‌های پایه ، جو روانی و البته فنی رشد نرخ نتوانست بازار را با خود به حرکت درآورد. این در حالی بود که با کاهش قیمت‌های پایه هفته قبل ، حجم تقاضا هم افزایش یافت و رقابت‌های مهمی در چند گرید به ثبت رسید که اثرگذاری کاهش نرخ را محدود کرد.

این شرایط به این معنی است که در هفته جاری به رغم رشد قیمت‌های پایه ، ولی در کل بازار پلیمرهای بورس کالا، رشد قیمت‌ها تفاوت نرخ بزرگی را برای متوسط نرخ نشان نمی‌دهد که خود یک سیگنال ابهام جدید به شمار می‌رود.

این وضعیت برای هفته پیش رو هم متصور است یعنی حتی به رغم کاهش احتمالی قیمت‌های پایه ، نمی‌توان گفت که افت نرخ‌های بزرگی در بازار آزاد ثبت خواهد شد اگرچه تاکنون جریان غالب در بازار نزولی بوده است. شاید برای هفته پیش رو بتوان به تداوم وضعیت قیمتی فعلی امیدوار بود و نوسان نرخ‌ها شاید برجستگی و یا فراز و فرود عظیمی را تجربه نکند. البته برای هر گرید باید به صورت مجزا صحبت کرد و این ادعای کلی به معنی تأثیرگذاری بر تک تک گریدها نیست.

نگاهی به درصد تغییر معاملات گروه‌های کالایی نشان می‌دهد که به جز پلی‌پروپیلن‌های نساجی و اندکی پت نساجی ، جریان غالب معاملاتی کاهشی بوده است یعنی برای معاملات نقدی پتانسیل کاهش تزریق کالا به بازار آزاد وجود خواهد داشت. این سیگنال به خودی خود شاید بتواند یک داده افزایشی در بازار تلقی شود ولی قطعی نیست.

از سوی دیگر معاملات سلف هفته‌های قبل با آغاز دی‌ماه آرام آرام به بازار تزریق خواهد شد یعنی از این مسیر یک سیگنال کاهشی با افزایش تزریق کالا به بازار را شاهد خواهیم بود اگرچه تأثیرگذاری اصلی آن به گریدهای جذاب باز می‌گردد.

در کل می‌توان گفت که بازاری به شدت مبهم برای روزهای آینده قبال پیش‌بینی است ولی اگر بازار بنا بر تجربیات پیشین بخواهد مسیر گذشته را باز هم طی کند تداوم افت نرخ به همراه ضعف تقاضای خرید دور از دهن نیست ولی بازار به آرامی در مسیر تحریک تقاضا شاید گام بر دارد که جرقه‌هایی از رشد نرخ را به همراه خواهد داشت.

 این در حالی است که بازارهای کالایی برای مواد اولیه و محصولات نهایی به صورت عمومی در مسیر افت نرخ قرار دارد ولی قیمت‌ها در بورس کالا در مقایسه با سایر بازارها کاهش چندانی نداشته است. این وضعیت هم به معنی نیاز بازار به قیمت‌های پایین‌تر است و اگر این رخداد به هر دلیل محقق نشود شاید سلاخی بسیاری از صنایع تسریع شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟