شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۵ آبان ۱۳۹۹ 0 811

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم آبان 1399

بازار پشت درِ اتاق عمل دلار!

بازار پشت درِ اتاق عمل دلار!
نوسان 2 هزار تومانی دلار و بیم و امیدهای ریزش یا افزایش ناگهانی بیشتر، معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای این هفته را به کمترین حد در 10 هفته گذشته رساند. گویی بازار، انتخاب یک نامزد انتخابات آمریکا را مساوی با افزایش و انتخاب دیگری را برابر با کاهش دلار می‌دانست.

به گزارش ویکی پلاست، هنوز و تا لحظه نگارش این پست، مشخص نیست کدام نامزد، برنده انتخابات آمریکاست؛ بایدن تنها 6 رأی الکترال با پیروزی فاصله دارد و ترامپ، 56 رأی. سه‌شنبه‌ی این هفته، (13 آبان 1399) تعطیل بود و عرضه های این روز به چهارشنبه (14 آبان) منتقل شد.

در حالی که به نظر بازار، ترامپ برنده انتخابات بود، قیمت دلار در بازار آزاد رو به افزایش گذاشت اما با رسیدن به ظهر و نزدیک شدن بایدن به رأی های بیشتر، ورق در بازار برگشت.

روز چهارشنبه، دلار بازار آزاد تا نزدیکی 30 هزار تومان هم رسید اما بعدازظهر، جریان بازار عوض شد و با قوت گرفتن احتمال پیروزی رقیب ترامپ، بازارها کاهشی شدند.

گمانه زنی های مختلف و آمارهای نتایج انتخابات، لحظه به لحظه بر روند بازار اثر می گذاشت. همین بی ثباتی در بازارهای مختلف، از جمله بازار محصولات پتروشیمی نیز دیده می شد.

طی دو هفته‌ی گذشته، بانک مرکزی تلاش بیشتری برای کنترل بازار ارز از خود نشان داد و جریان قوی کاهشی در دو هفته قبل، بازارها را زیر سایه سنگین خود فرو برد.

تا حدی که هم در هفته قبل، هم در این هفته، معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا، کاهش قابل ملاحظه ای داشت. در هفته اول آبان، معاملات 3.2 درصد و در این هفته، معاملات 11 درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافته است.

میانگین ماهانه دلار نیمایی در دو هفته‌ی گذشته، مسیر صعودی خود را ادامه داد و به رغم نوسانات شدید دلار صرافی، گام به گام تا بالای مرز 25 هزار و 600 تومان، پیش آمده است.

قیمت های پایه محصولات پتروشیمی نیز طی این دو هفته، متأثر از افزایش دلار نیمایی و قیمت های جهانی، رشد قابل توجهی یافت اما موج سنگین کاهشی دلار، مانع از آن شد تا شوک های بزرگ تجربه شده در ماه های گذشته، در دو هفته پیش، اثری مهم بر معاملات بورس کالا یا قیمت مواد اولیه در بازار آزاد داشته باشد.

روند کاهشی ارز، تصمیم گیران در کمیته تخصصی پتروشیمی را نیز به فکر واداشت که در این شرایط، برای همسو کردن قیمت های پایه، با روند کاهشی دلار، راهکار جدیدی را به کار بگیرند.

بر اساس صورتجلسه این هفته کمیته تخصصی پتروشیمی، شنبه هفته آینده، اعضای این کمیته روی این پیشنهاد که «برای ارز قیمت های پایه، از میانگین ماهانه یا هفتگی، هر کدام پایین تر بود»، تصمیم گیری خواهند کرد.

به عبارت ساده تر، روزهای یکشنبه، دفتر توسعه این اختیار را داشته باشد که از دلار با قیمت پایین تر، برای محاسبه قیمت های پایه، استفاده کند. شنبه 17 آبان، اعضای کمیته تخصصی پتروشیمی، روی این پیشنهاد، تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

آخرین قیمت دلار صرافی در پایان هفته گذشته، 27.750 تومان بود و روند کاهشی دلار، این هفته هر دلار را تا 26 هزار و 870 تومان نیز پایین کشاند اما اتفاقات مهم جهان، همچون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث شد، صرافی ملی قیمت دلار را تا 26 هزار و 350 تومان نیز پایین ببرد.

این روند با روشن شدن نتیجه انتخابات، چهره‌ی شفاف تری خواهد گرفت و مسیر پیش روی دلار، روشن می‌شود.

این هفته، نفت در بازارهای جهانی نوسان زیادی داشت؛ روز دوشنبه، معاملات نفت با 37 دلار آغاز شد و همان روز به 36 دلار هم رسید اما به نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته، هر بشکه نفت برنت از 40 دلار عبور کرد.

قیمت نفتا هم این هفته ریزش سنگینی داشت و دوم نوامبر بود که با 29 دلار کاهش، به 246 دلار رسید، هر چند با صعود مجدد قیمت نفت، قیمت نفتا هم به مسیری افزایش بازگشت.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته اول و دوم آبان 1399

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته دوم آبان 1399

جدول مقایسه معاملات هفته اول و دوم آبان 1399

میزان معاملات هفته دوم آبان ماه : 52.964 تن

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 15 آبان 1399


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟