جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۲۲ آبان ۱۳۹۹ 0 833

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم آبان 1399

متهم اصلی رکود بازار: دلار نیمایی

متهم اصلی رکود بازار: دلار نیمایی
شنبه و یکشنبه‌ی این هفته چه گذشت که بازار را به اغما برد؟ شنبه‌ی این هفته، دلار صرافی 24,500 تومان قیمت‌گذاری شد و یکشنبه، 22,890 تومان. دقیقا در روز یکشنبه که دلار صرافی به 22,890 تومان رسید، میانگین ماهانه دلار نیمایی برای محاسبه قیمت های پایه، 25,903 تومان بود! به عبارت دقیق‌تر، دلار نیمایی 3,013 تومان گران تر از دلار صرافی بود! در این شرایط، تصمیم یک تولیدکننده چیست؟

به گزارش ویکی پلاست، 3 هزار تومان پایین تر بودن دلار صرافی از نرخ نیما در حالی بود که میانگین ماهانه نیما، در روز یکشنبه 18 آبان، 581 تومان بالاتر از یکشنبه هفته قبل بود. این تضاد و تقابلِ کاهشی بودن نرخ صرافی ملی و بازار در مقابل نیما، متهم اصلی به رکود کشاندن بازار در این هفته (هفته سوم آبان 1399) بود.

هر چند بازار ارز، از عقب‌نشینی دلار صرافی به کانال 22 هزار تومانی استقبال نکرد و با ادامه هفته، نوسان شدیدی تا 27,700 تومان داشت، اما سیگنال کاهش شدید دلار صرافی، انتظارات کاهشی را در بازار تقویت کرد تا شک و تردید بین کاهش بیشتر، خریداران را یک هفته به مرخصی بفرستد.

این هفته، به رغم اینکه عرضه ها 4 هزار و 261 تن نسبت به هفته قبل افزایش داشت، ولی معاملات 17 هزار و 209 تن کاهش یافت و به 35 هزار 755 تن رسید. عرضه ها این هفته به بالای 80 هزار تن (80,171 تن) رسید اما معاملات نتوانست آماری بیشتر از 35,755 تن را ثبت کند. کاهش معاملات نسبت به هفته‌ی گذشته، 32.5 درصد بود. از نگاهی دیگر، فقط 44.5 درصد عرضه های این هفته‌ی محصولات پلیمری، در بورس کالا به فروش رسید.



آمار معاملات این هفته (35 هزار و 755 تن) پس از معاملات هفته دوم فروردین که عموما بازار مهمی تلقی نمی شود و دنباله تعطیلی آغاز است، کمترین آمار معاملات سال 1399 بود.

با نگاهی دقیق‌تر به بازار می توان دریافت، جرقه رکود از هفته گذشته زده شد. در هفته دوم آبان، معاملات با نزدیک 21 درصد کاهش نسبت به هفته اول آبان، به 53 هزار تن رسیده بود. نسبت معاملات به عرضه گروه های مختلف کالایی در هفته گذشته نیز قابل توجه بود. کاهش معاملات در گروه هایی که هفته قبل، افت چشمگیری داشتند، در این هفته تشدید شد.

نسبت معاملات به عرضه گروه PVC در هفته گذشته، 69 درصد بود و این هفته به 9.8 درصد رسید. همین نسبت در سبک فیلم، 29.8 درصد بود و این هفته به 11.3 درصد رسید. در گروه سنگین فیلم، هفته قبل 24.5 درصد عرضه ها معامله شده بود و این هفته به 14 درصد رسید. عجیب ترین کاهش در نسبت معاملات به عرضه، به گروه سنگین اکستروژن اختصاص دارد که هفته قبل 36.1 درصد بود و این هفته 6.8 درصد رسید!

ریزش سنگین دلار در ابتدای هفته و پس از مسجل شدن نتیجه انتخابات آمریکا، دوام زیادی نداشت و از روز دوشنبه، دلار صرافی، برنامه همیشگی خود، یعنی تعقیب دلار آزاد را از سر گرفت. دلار صرافی ملی پس از برخورد به کف 22,890 تومان، در روز سه شنبه 20 آبان به 27 هزار و 100 تومان و با تغییر مسیری کُند و آرام، روز چهارشنبه به 27 هزار تومان و پنجشنبه به 26,850 تومان رسید.

این نوسانات شدید، خریداران محصولات پلیمری را سردرگم و متعجب کرده بود. از یک طرف میانگین روزانه دلار نیمایی کاهشی شده بود و نوید عقب نشینی میانگین ماهانه را تقویت می کرد از سوی دیگر، دلار روز به روز بالاتر می رفت.

کاهشی تر شدن نیما به حدی به واقعیت نزدیک بود که حتی سه شنبه 20 آبان، اختلاف میانگین ماهانه با روز یکشنبه، به 117 تومان کاهش نیز رسید. میانگین روزانه تا کانال 24,300 تومان سقوط کرده بود اما افزایش دلار از میانه‌ی هفته، میانگین روزانه را نیز به دنبال خود کشاند و روز چهارشنبه، میانگین روزانه تا 25,700 تومان نیز پیش آمد.

موتور بازارهای جهانی روشن شد
 

عصر دوشنبه خبر مهمی در رسانه های جهان منتشر شد. کمپانی pfizer از موفقیت آمیز بودن مرحله سوم تست واکسن کرونا خبر داد. طبق اعلام این شرکت 90 درصد از افرادی که واکسن روی آنها تست شده، هیچ عوارضی از کرونا نداشته‌اند.

انتشار این خبر، تأثیر مثبتی بر بورس های جهانی و بازارهای نفت و کامودیتی ها داشت. همین خبر باعث رشد قیمت نفت تا 45 دلار در روز چهارشنبه شد. قیمت این لحظه نفت برنت، 43,77 دلار است که از قیمت هفته های گذشته، 3 تا 4 دلار، بالاتر است.

در هفته های پیش رو و با تولید انبوه واکسن، می توان انتظار داشت بازارهای مختلف از رکود ناشی از کرونا خارج شوند و نشانه های صعود قیمت، پدیدار شود.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته سوم آبان 1399


میزان معاملات هفته سوم آبان ماه : 35.755 تن

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 22 آبان 1399

گزارش تفکیکی گروه‌های کالایی | هفته سوم آبان ماه 1399

100 درصد عرضه های پ پ نساجی معامله شد
95.6 درصد عرضه های پ پ شیمیایی معامله شد
9.8 درصد عرضه های PVC معامله شد
100 درصد عرضه های ترفتالات بطری معامله شد
11.3 درصد عرضه های سبک فیلم معامله شد
6.8 درصد عرضه های سنگین اکستروژن معامله شد
20.9 درصد عرضه های سبک خطی معامله شد
14 درصد عرضه های سنگین فیلم معامله شد
25.5 درصد عرضه های سنگین بادی معامله شد
14.2 درصد عرضه های سنگین تزریقی معامله شد

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟