دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب اخبار صنعت
۱۳ مهر ۱۳۹۹ 0 988

ابزارهای مالی در بورس کالا به کمک صنعت پلیمر خواهد آمد

عرضه ظروف یکبارمصرف در بورس کالا/ مزایا کدام است؟

عرضه ظروف یکبارمصرف در بورس کالا/ مزایا کدام است؟
تغییر در بازارهای مختلف وجود دارد و با توجه به سرعت رخدادها باید گفت که حتی به مرور زمان سبک تجارت در صنایع تکمیلی تغییر خواهد کرد. هم اکنون شاهد جرقه های مهمی از تغییر سبک تجاری برای صنایع تکمیلی هستیم که از همه مهم‌تر از پتانسیل ورود عرضه محصولات صنعت پلاستیک به‌ بورس کالا برخوردار شده است یعنی...

به گزارش ویکی پلاست، به زودی این امکان وجود خواهد داشت که غالب تولیدات در این صنعت و صنایع مرتبط با آن در بورس کالا عرضه و معامله شود اگرچه با معاملات فعلی در بازار فیزیکی متفاوت خواهد بود.

در این خصوص در گفتگویی با دکتر سعید ترکمان رئیس هیئت مدیره شرکت طب پلاستیک نوین و رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پلیمر ایران به بررسی این موارد پرداختیم.

وی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: روال مرسوم عرضه محصولات در بورس کالا به صورت حراج حضوری است و همانگونه که کالا در بازار فیزیکی مورد داد وستد بین خریدار و فروشنده قرار می‌گیرد، شیوه معاملات محصولات نهایی همچون ظروف یکبار مصرف نیز اینگونه خواهد بود.

البته این عرضه  در بورس کالا به منزله آن است که فضای جدیدی برای عرضه تمامی محصولات صنایع تکمیلی در بورس کالا ایجاد خواهد شد و در تلاش هستیم تا یک بازار مجزا در بدنه بورس کالا برای عرضه این گروه‌های کالایی ایجاد شود.

معافیت مالیاتی عرضه کننده، دریافت نقدی مالیات بر ارزش افزوده، فرهنگ سازی در بازار در راستای شفافیت و امکان ثبت معاملات بزرگ بدون نگرانی‌های جانبی در خصوص نقل و انتقال مالی و در راستای قوانین مرتبط با پول شویی همچنین امکان تعریف ابزار های مالی و صحت و قطعیت معاملات از مهمترین ویژگی های این شیوه داد و ستد در بورس کالاست.

ترکمان در خصوص قیمت گذاری این کالاها گفت: با توجه به عدم وجود نرخ گذاری رسمی برای این گروه کالایی قیمت پیشنهادی عرضه کننده در راستای قیمت تمام شده، نرخ پیشنهادی ثبت شده بر تابلوی بورس کالا خواهد بود و در این چهارچوب سخت گیری خاصی را برای عرضه کننده متصور نیستیم.

این در حالی است که ثبت نرخ در یک بازار رسمی و رقابتی به معنی آن است که ارگان‌های دولتی در چهارچوب قوانین و مقررات موجود، این قیمت‌ها را به رسمیت شناخته و در برابر نرخ‌های ثبت شده در بورس کالا تمکین خواهند کرد.

این ویژگی برای بسیاری از تولید کنندگان که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با بخش‌ها و نهادهای دولتی و عمومی در ارتباط هستند، می تواند به عنوان یک مزیت برجسته به شمار رود تا جایی که تلاش داریم تا شیوه معاملات بر اساس مناقصه را که در بخش‌های دولتی رایج است به بورس کالا انتقال داده تا امکان رقابت عادلانه و همچنین تعدیل نرخ در کنار آن ایجاد شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت طب پلاستیک در مورد ویژگی های فنی این معاملات گفت : در چهارچوب بازار صنایع تکمیلی شاهد هستیم که استانداردهای مختلفی وجود دارد آن هم در وضعیتی که بسیاری از کالاها مشمول استاندارد اجباری نیست.

این در شرایطی است که عرضه در بورس کالا مستلزم آن است که کالای مورد معامله و پذیرش شده از ویژگی های فنی و کیفی معتبری برخوردار باشد.

بنابراین ذات عرضه در بورس کالا خود به معنی آن است که کالا از کیفیت مورد نیاز برخوردار بوده و البته در کنار آن‌ها برای کالاهای مشمول استاندارد اجباری دقت نظر قدرتمندی در چهارچوب استاندارد صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص فعالان بالقوه این بازار گفت: بازیگران موجود در این شیوه معاملاتی بسیار متنوع هستند. از خریداران بالقوه و بالفعل تا تولیدکنندگان برجسته را شامل می‌شود به صورت دقیق تر آن دسته از تولیدکنندگانی که وضعیت تولید آن ها حداقل استاندارهای بورس کالا را تامین می کند با احتساب پیگیری های جدی فنی و اجرایی از امکان حضور در بورس کالا برخوردار خواهند بود. اهمیت این مطلب را باید به قدری برجسته دانست که در تلاشیم بازاری متشکل برای صنایع تکمیلی در بورس کالا ایجاد کنیم.

که ایجاد چنین بازاری به معنی آن است که سایر صنایع به آن خواهند پیوست تا یک بازار قدرتمند و برجسته را ایجاد کند.

ذات ایجاد چنین بازاری به معنی در دسترس بودن حداقل‌های مورد استفاده برای تعریف ابزارهای مالی است و همین ویژگی می‌تواند قدرت نمایی به سزایی را برای صنایع تکمیلی به همراه داشته باشد.

تامین مالی و متنوع شدن شرایط فروش از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازار جدید خواهد بود، آن هم در شرایطی که امکان تعریف اوراق و ابزارهای مالی جدید به وجود خواهد آمد.

به عنوان نمونه می‌توان کالای تولیدی را به صورت نسیه حتی 3 تا 6 ماه آینده به فروش رساند، اما به کمک اوراق خرید دین وجه معامله را هم اکنون دریافت کرد. این ویژگی توان بازاریابی قدرتمندی را به تولیدکننده در صنایع تکمیلی تفویض کرده آن هم در شرایطی که امکان فروش به صورت سلف نیز ایجاد خواهد شد.

در کنار آن پتانسیل ایجاد تابلو مناقصات به منظور جذب تقاضای داخلی و حتی منطقه‌ای در این بازار جدید ایجاد می‌شود و بخش‌های دولتی به سادگی می‌توانند تقاضای خود را در این تابلو تعریف کرده که شرکت‌های برتر و برگزیده، فضای بهتری برای رقابت عادلانه در چهارچوب کیفیت مورد نیاز و استانداردسازی بدست خواهند آورد.

با توجه به تجربیات سال‌های اخیر در بورس کالا به احتمال قوی مهم‌ترین خریداران، شرکت‌های بزرگ و برتر در کشور هستند، آن هم در شرایطی که با توجه به سخت گیری‌های مالیاتی و پذیرفته شدن فاکتورهای فروش در بورس کالا به عنوان بستری برای تامین مالی شفاف در سیستم بانکی، جذب شدن به سمت معاملات در بورس کالا به احتمال قوی محقق خواهد شد. بنابراین از هم اکنون ما برای موفقیت این شیوه معاملاتی خوشبین هستیم.

استانداردها چگونه تعیین می شوند؟

این موارد در حالی است که ظروف یکبار مصرف تنها پیش قراول و یا خط شکن حضور صنایع تکمیلی در بازار فرعی بورس کالا خواهد بود و با توجه به نیاز به شفافیت در اسناد و ویژگی های تولیدی انتخاب ظروف یکبار مصرف شرکت طب پلاستیک برای حضور در این بازار به این دلیل بود که در ابتدا شفافیت را از خودمان شروع کنیم و سختی‌های این شیوه معاملاتی را بپذیریم تا به یک ادبیات مشترک با بخش پذیرش در بورس کالا دست یابیم این در حالی است که ایده ورود صنایع تکمیلی به بورس کالا از 6 ماه پیش مطرح شد و تلاش های بسیاری برای ایجاد این سازوکار به کار گرفته شده است.

به عنوان نمونه در گفتگو با یکی از شرکت‌های کارگزاری حتی به این نقطه‌ اشتراک رسیدیم که ویژگی های فنی مراحل پذیرش را خود انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به نمایندگی از عرضه کننده به عهده گرفته و دشواری‌های فنی را خودمان پیگیری و به نتیجه برسانیم تا بیشترین راندمان و کمترین زمان در مراحل پذیرش به کار گرفته شود.

وی در ادامه عنوان کرد: انجمن ملی صنایع پلیمر ایران هم اکنون این آمادگی را دارد که برای تمامی اعضای خود این فرآیند اجرایی را پیگیری کند تا بتوان ظرفیت معاملاتی و تامین مالی جدیدی را برای اعضا ایجاد کرد تا شاید در روزهای سخت فعلی بتوان یک باری را از دوش صنایع تکمیلی برداشت.

اگرچه این فرآیند یک روند فنی و تخصصی است و از اما و اگرهای بسیاری برخوردار است اما این شیوه معاملاتی جدید باعث خواهد شد تا ادبیات داد و ستد در حوزه صنایع تکمیلی دگرگون شود، که با توجه به پیگیری عرضه کنندگان می‌توان آینده بهتری را برای آن ترسیم کرد.

به عنوان نمونه اگر به سابقه سال‌های گذشته در بورس کالا مثلا از سال 83 به بعد توجه کنیم، ایجاد بورس کالا و یا معاملات گسترده فلزات و سپس محصولات پتروشیمی تنها یک ایده بوده است اما به مرور زمان به یک بازار متشکل قدرتمند بدل شد با توجه به این موارد در آینده تلاش خواهیم کرد تا حضور صنایع تکمیلی در بورس کالا را به حداکثر افزایش داده که قطعا آینده‌ متفاوتی برای این بازار به همراه میاورد.

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟