جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۱۳ شهریور ۱۳۹۹ 0 906

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم شهریور 1399

غنیمت شماری خریداران از عدم اعلام قیمت های پایه

غنیمت شماری خریداران از عدم اعلام قیمت های پایه
این هفته، قیمت های پایه اعلام نشد و افزایش 1268 تومانی میانگین هفتگی دلار نیمایی تا چهارشنبه، باعث شد خریداران از عدم تغییر قیمت های پایه، نهایت استفاده را ببرند و به رغم کاهش 1580 تنی عرضه ها نسبت به هفته قبل، 89.2 درصد عرضه ها را خریداری کنند. هفته گذشته 88.6 درصد عرضه ها معامله شده بود. البته افزایش دلار نیمایی امروز به هزار و 334 تومان رسید!

به گزارش ویکی پلاست، با وجود اینکه هفته دوم شهریور با تعطیلی شنبه و یکشنبه آغاز شد، اما افزایش کم سابقه دلار نیمایی باعث شد حجم معاملات در سطحی مشابه هفته قبل تکرار شود و 76 هزار و 283 تن معامله در بورس کالا انجام گیرد.

آنچه بر دلار گذشت

طی این هفته، دلار در بازارهای مختلف، شاهد تحرکات جدیدی بود و قیمت دلار صرافی بانک ملی، روز دوشنبه 10 شهریور تا 23 هزار و  400 تومان نیز پیش رفت. هر چند از سه شنبه دلار صرافی به فاز نزولی برگشت اما قیمت های بازار آزاد، بالاتر از 24 هزار تومان را نشان می دهند.

دلار نیمایی هم این هفته مرز 20 هزار تومان را پشت سر گذاشت و تنها از دوشنبه تا امروز (پنجشنبه 13 شهریور) خود را از 19 هزار و 839 تومان به 20 هزار و 777 تومان رساند.

938 تومان صعود تنها در چهار روز! این فاصله معمولا در هفته های گذشته در 10 یا 15 روز طی می شد اما گویی بانک مرکزی در تلاش است فاصله قیمت میانگین دلار نیمایی با دلار صرافی را به حداقل برساند.

طبق آخرین قیمت های دلار در صرافی و سامانه نیما، اختلاف بین دلار صرافی (22.450 تومان) با میانگین روزانه دلار نیمایی (20.808 تومان) به 1642 تومان رسیده است.

نکات مهم معاملات

جمعا از 85 هزار و 490 تن عرضه انواع محصولات پلیمری در این هفته، 76 هزار و 283 تن معامله ثبت شد. ارزش معاملات محصولات پلیمری در هفته جاری به هزار و 403 میلیارد تومان رسید که این رکورد را می توان ناشی از افزایش پی در پی قیمت های پایه در هفته های گذشته از یک سو و بالا رفتن رقابت خرید نسبت به هفته گذشته دانست.

نکته در معاملات هفته جاری، صعود تقاضا از مرز 130 هزار تن بود. بعد از هفته اول اردیبهشت، تقاضای 132 هزار تنی این هفته، دومین رکورد بیشترین تقاضا برای خرید محصولات پلیمری در سال 1399 است.

بازار آزاد

قیمت ها در بازار آزاد هم هفته متلاطمی را پشت سر گذاشت. علامت های دلار نیمایی کافی بود تا بازار آزاد، کمربندها را برای افزایش قیمت ها، محکم تر کند و به پیشواز صعود قیمت های پایه برود.

از همین رو در چند روز کاری این هفته، عمده کالاها با تغییر کانال های هزار تومانی، خود را بالا کشیدند و در گروه های جذابی مانند پ پ ها، این افزایش پررنگ تر بود.

برخی گریدهای پرمصرف نایلون و نایلکس هم موفق شدند از مرز 20 هزار تومان عبور کنند و یا خود را به نزدیکی این مرز برسانند.

ورود سهمیه های جدید

از شنبه 15 شهریور، سهمیه واحدهای صنفی پلاستیک، مورد ارزیابی کارشناسان سازمان صمت استان ها و اتحادیه های استانی قرار می گیرد و باید انتظار داشت سهمیه های جدید تخصیصی به واحدهای صنفی، در ماه های آینده به ورودی های بورس کالا افزوده شود.

بالا رفتن سهمیه واحدهای صنفی این تأثیر مثبت را در بازار خواهد گذاشت که تقاضای این واحدها از سمت بازار آزاد به سمت بورس کالا هدایت شود.

راستی آزمایی تندگویان

این هفته، اتفاق جدیدی در بازار رخ داد و پتروشیمی تندگویان، فهرست خریدارانی که محصولات پت این مجتمع را در بازار آزاد به فروش می رسانند، به دفتر توسعه صنایع پایین دستی معرفی کرد و خواستار برخورد جدی با این خریداران شد. در صورت تداوم نظارت ها از سمت پتروشیمی ها، این احتمال می رود که دیگر هیچ تولیدکننده ای ریسک فروش مواد اولیه خود به واسطه ها و بازار آزاد را به خود ندهد.

عقب نشینی نفت به 44 دلار

قیمت نفت که معاملات هفته گذشته را با 45 دلار به پایان رسانده بود، دوشنبه‌ی این هفته نیز، از 45 دلار آغاز و در ادامه به کانال 46دلار صعود کرد و مجددا به 45 دلار رسید. آخرین قیمت نفت برنت در روز پنجشنبه، 44 دلار است و در همین بازه، معاملات در بازارهای جهانی، جریان دارد.

 

 

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته اول و دوم شهریور 1399

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته دوم شهریور 1399

جدول مقایسه معاملات هفته اول و دوم شهریور 1399

میزان معاملات هفته دوم شهریور ماه : 76.283 تن

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 13- شهریور 1399

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟