سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ 0 699

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم مرداد 1399

سقوط 21 درصدی معاملات

سقوط 21 درصدی معاملات
در هفته سوم مردادماه 1399، فقط 62 درصد عرضه ها معامله شد که این درصد، بعد از هفته دوم و سوم فروردین امسال، کمترین نسبت معاملات به عرضه در سال جاری است.

به گزارش ویکی پلاست، از 81 هزار و 992 تن عرضه در این هفته، فقط 51 هزار و 335 تن معامله انجام گرفت. نکته قابل توجه در معاملات هفته جاری، کاهش تقاضا از عرضه است! به عبارت دیگر، برای 81 هزار و 992 تن عرضه این هفته، 80 هزار و 739 تن، تقاضا ثبت شد.

اگر علت اصلی کاهش معاملات در هفته گذشته را کسر گسترده سهمیه تولیدکنندگان محصولات PVC بدانیم، علت اصلی کاهش معاملات هفته جاری را می توان نوسانات شدید ارز دانست. دلار صرافی، این هفته را با کاهش 1300 تومانی آغاز کرد و روز دوشنبه، این کاهش به 2 هزار تومان رسید. دلار صرافی، این هفته تا کانال 20 هزار تومان هم کاهش داشت اما در ادامه با صعود به کانال 22 هزار تومان، هفته را با 22 هزار و 50 تومان به پایان رساند.

خبرهایی که از پایان هفته گذشته در مورد گشایش اقتصادی به گوش می رسید، همه را در انتظار شوک بزرگی نگه داشته بود. پیش زمینه‌ی خبر گشایش اقتصادی، بازار ارز را به واکنش واداشت و به دنبال کاهش قیمت ارز، قیمت مواد اولیه اولیه نیز روندی نزولی گرفت. بر اساس قاعده بازار، در هفته هایی که قیمت مواد اولیه کاهشی باشد، تقاضا هم مسیری هم‌سو با قیمت ها در پیش می گیرد. لذا می توان بازیگر اصلی کاهش معاملات هفته جاری را نوسانات جدی ارز دانست.

البته همان طور که دیده شد، روند نزولی در بازار ارز نتوانست به کاهش ادامه دهد و از روز سه شنبه، قیمت ها به دلیل اعلام نشدن خبر گشایش اقتصادی که وعده آن داده شده بود، مجددا به روند صعودی بازگشت.

قیمت های پایه در هفته جاری، به علت تعطیلی شنبه، فقط با دلار نیمایی اعلام شد و با توجه به افزایش 113 تومانی میانگین هفتگی یکشنبه نسبت به یکشنبه هفته قبل، قیمت های پایه نیز به نسبت درصد افزایش، یعنی 0.62 درصد، افزایش یافتند؛ افزایش قیمتی که تأثیر زیادی در روند عمومی بازار نداشت.

از نکات جالب توجه در معاملات این هفته، حجم معاملات PVC ها بود. در حالی که تا قبل از هفته گذشته، هر هفته همه عرضه PVC ها معامله می شد، در هفته جاری، حجم معاملات PVC ها به 53.3 درصد رسید.

افت نسبت معاملات به عرضه PVC ها نشان می دهد، بخشی از کاهش حجم معاملات این هفته، متأثر از سهمیه های کاهش یافته‌ی تولیدکنندگان محصولات PVC است.

البته در هفته جاری، جلسه ای بین تشکل ها با صادقی نیارکی، معاون وزیر صنعت برگزار شد که بنا بر اظهارات حاضران، قرار است سهمیه های کسر شده، در صورت ارائه مستندات تولید و فروش، برگردانده شود.

البته معاملات پ پ ها، این هفته نیز با رقابت هایی مشابه هفته گذشته، دنبال شد. این هفته نیز 15 گرید از گروه پ پ ها، با درصدهایی بیش از 20 تا 30 درصد، در بورس کالا، معامله شد. پت های نساجی و بطری نیز در گروه کالاهایی قرار گرفتند که این هفته، با تقاضا و رقابت های بالا، خریداری شدند.

اگر شرایط جامعه، نظیر مدت مشابه سال گذشته بود و کرونا تا این حد شرایط برگزاری مراسمات را تحت‌الشعاع قرار نداده بود، در این روزها که به محرم نزدیک می شویم، بازار مواد اولیه مصرفی برای ظروف بسته بندی، باید داغ می بود اما آمار معاملات هفته جاری نشان می دهد، تولید هم از شیوع کرونا، ضربه خورده است.

دلار نیمایی پشت مرز 19 هزار تومان

در هفته جاری، دلار نیمایی به مرزهای جدیدی دست پیدا کرد و میانگین هفتگی به کانال 18 هزار و 600 و میانگین روزانه به کانال 18 و 900 تومان وارد شدند. اوج گیری دلار نیمایی، یکی از اهرم های تعیین کننده قیمت پایه محصولات پتروشیمی را بالا می برد و احتمال افزایش در قیمت های پایه هفته چهارم مرداد را تقویت می کند. آخرین قیمت دلار نیمایی تا امروز (پنجشنبه 23 مرداد 1399)، 18 هزار و 677 تومان است که نسبت به یکشنبه هفته قبل 293 تومان افزایش را نشان می دهد.

 

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته دوم و هفته سوم مرداد 1399


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته سوم مرداد 1399


مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری



جدول مقایسه معاملات هفته دوم و هفته سوم مرداد 1399


میزان معاملات هفته سوم مرداد ماه : 51.335 تن





نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 11 تا 23 مرداد 1399


نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 11 تا 23 مرداد 1399

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 23 مرداد 1399


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟