پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۳۰ مرداد ۱۳۹۹ 0 797

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم مرداد 1399

افزایش دلار نیمایی بازار را برگرداند؟

افزایش دلار نیمایی بازار را برگرداند؟
در هفته گذشته (هفته سوم مردادماه 1399) فقط 62 درصد عرضه ها معامله شده بود، اما با افزایش 12 هزار و 350 تنی معاملات در هفته جاری، بازار از اغما خارج شد. در این پست به بررسی دلایل افزایش معاملات می پردازیم.

به گزارش ویکی پلاست، در هفته جاری از 82 هزار و 120 تن عرضه، 63 هزار و 685 تن معامله انجام شد و نسبت معاملات به عرضه به 77.6 درصد رسید. عرضه ها نسبت به هفته قبل فقط 120 تن افزایش داشت اما معاملات 12 هزار و 350 تن، افزایش یافت.

موتور محرک معاملات این هفته را می توان در چند عامل زیر بررسی کرد:

1- افزایش قیمت های پایه در روز یکشنبه

یکشنبه 26 مرداد، دلار نیمایی 436 تومان (2.37 درصد) نسبت به یکشنبه هفته گذشته افزایش یافت و صعود قیمت های جهانی هم، دلیل مضاعفی شد که قیمت پایه 16  گروه از کالاهای پلیمری بین 411 تا 3 هزار و 525 تومان افزایش قیمت را تجربه کنند. دلار نیمایی در روز 26 مرداد، 18 هزار و 819 تومان بود.

2- صعود دلار نیمایی

درست بعد از یکشنبه 26 مرداد، باز هم دلار نیمایی به صعود ادامه داد و با عبور میانگین روزانه از مرز 19 هزار و 700 تومان، علامت های افزایشی نیما در هفته آینده، پدیدار شد. افزایش دلار نیمایی تا امروز (پنجشنبه 30 مرداد) به 566 تومان رسیده و هنوز شنبه و یکشنبه، نیز در پیش است و باید دید میانگین دلار نیمایی در روز یکشنبه به چه اختلافی از قیمت دلار در 26 مرداد خواهد رسید.

3- اصلاح سهمیه ها

دو خبر مهم در این هفته منتشر شد؛ خبر اول، حذف سقف سهمیه واحدهای صنفی صنعت پلاستیک برای خرید مواد اولیه و خبر دوم، مصوبات جلسه کمیته راهبری مدیریت تقاضای محصولات پتروشیمی بود.

بر اساس مصوبات کمیته راهبری مدیریت تقاضای محصولات پتروشیمی، سهمیه کسر شده واحدهای تولیدی، در صورت داشتن صورتجلسه 1 فروردین 98، به همان سهمیه، باز می گردد.

بخشی از افزایش تقاضای این هفته را نیز می توان در سهمیه های اصلاح شده و برگشت داده شده به واحدهای تولیدی دانست.

بررسی میانگین معاملات

میانگین معاملات سال 1399 تا پایان هفته چهارم مرداد، 67 هزار و 25 تن است و آمار معاملات هفته جاری (63,685) تن، 3 هزار و 340 تن کمتر از میانگین معاملات سال جاری است.

نفت در قیمت 45 دلار

قیمت نفت از دوشنبه این هفته، یعنی روز شروع معاملات بازارهای جهانی 45 دلار بود و تا لحظه نگارش این گزارش، در محدوده 45 دلار، نوسان بسیار کمی داشته است.

صعود آرام دلار صرافی در کانال 22 هزار تومان

بعد از کاهش بزرگ دلار صرافی در آغاز هفته قبل و رسیدن به کانال 20 هزار تومان، این کاهش دوام نیافت و عدم تحقق گشایش های اقتصادی وعده داده شده، باعث بازگشت دلار صرافی به فاز صعودی شد.

دلار صرافی، این هفته را 22 هزار و 50 تومان شروع کرد و تا 22 هزار و 500 تومان نیز پیش رفت. البته با گام های آهسته کاهشی، دلار صرافی پنجشنبه را با قیمت 22 هزار و 500 تومان به پایان رساند تا 450 تومان بیشتر از قیمت پایانی هفته قبل، کارنامه هفته چهارم مردادماه را خاتمه دهد.

اصلاح سهمیه های PVC از ماهانه 28 هزار تن به 48 هزار تن

 دفتر توسعه صنایع پایین دستی در نامه 13 مردادماه، از معاون صنایع وزیر صمت خواسته بود تا سهمیه بندی PVC ها اصلاح شود و رقم مجموع سهمیه های بهین یابی خریداران PVC و مصرف کنندگان واقعی، کمتر از کف عرضه تعیین شده این محصول (سقف ماهانه 37 هزار تن) نباشد.

بر اساس اطلاعات ویکی پلاست و تأیید رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، سهمیه تولیدکنندگان PVC که بعد از کاهش دو هفته‌ی پیش به 28 هزار تن رسیده بود، اصلاح شده و به 48 هزار تن رسیده است.

 

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته سوم و هفته چهارم مرداد 1399

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته چهارم مرداد 1399

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

جدول مقایسه معاملات هفته سوم و هفته چهارم مرداد 1399

میزان معاملات هفته چهارم مرداد ماه : 63.685 تن

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 30 مرداد 1399


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟