سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۶ شهریور ۱۳۹۹ 1 815

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول شهریور 1399

افزایش معاملات با شارژ و اصلاح

افزایش معاملات با شارژ و اصلاح
این دومین هفته ای است که معاملات پلیمرها افزایش می یابد. در هفته قبل، 77.6 درصد و این هفته، 88.6 درصد عرضه ها معامله شد. معاملات در این هفته 13 هزار و 496 تن، یعنی 21 درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت و به 77 هزار و 181 تن رسید.

به گزارش ویکی پلاست، عرضه ها هم این هفته 4950 تن افزایش داشت و به 87 هزار و 70 تن رسید. حجم معاملات هفته‌ی اول شهریورماه، در 15 هفته گذشته بالاترین میزان بوده است. طی دو هفته اخیر چه اتفاقاتی باعث شد تا حجم معاملات افزایش پیدا کند؟ این گزارش به پاسخ این سؤال می پردازد.



1- شارژ سهمیه‌ها


هفته اول هر ماه، زمان شارژ شدن سهمیه های بهین یاب است و یکی از دلایل مهم افزایش 21 درصدی معاملات نسبت به هفته گذشته را می توان شارژ سهمیه ها دانست.

2- اصلاح سهمیه ها

پس از کسر سهمیه های تولیدکنندگان PVC از بیش از ماهیانه 80 هزار تن به 28 هزار تن ماهیانه، تلاش های گسترده ای برای افزایش سهیمه ها صورت گرفت. از جمله مکاتبه دفتر توسعه صنایع پایین دستی با وزارت صمت برای رساندن سهمیه های ماهیانه به حداقل 37 هزار تن. نهایتا، وزارت صمت سهمیه تولیدکنندگان PVC را به 48 هزار تن، اصلاح کرد و نتیجه آن شد که در هفته جاری، 100 درصد عرضه های PVC، معامله شد.

3- افزایش میزان خرید از بهین یاب

در هفته جاری، میزان خرید از بهین یاب 10 گروه پلیمری تغییر کرد. بر اساس اطلاعیه بورس کالا، میزان خرید از بهین یاب سبک خطی، سبک فیلم از یک ماهه به 6 ماه، سنگین بادی، سنگین تزریقی، از 3 ماهه به 6 ماهه، سنگین اکستروژن از 3 ماهه به 12 ماهه، سبک تزریقی و سنگین فیلم از 6 ماهه به 12 ماهه، رابر تیره از 12 ماهه به 6 ماهه و رابر روشن از 12 ماهه به 3 ماهه و پلی وینیل کلراید به 3 ماهه تغییر کرد.

4- صعود قیمت های پایه

قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در روز یکشنبه 2 شهریور در حالی اعلام شد که دلار نیمایی 623 تومان نسبت به هفته قبل افزایش داشت. افزایش بهای دلار نیمایی در کنار صعود قیمت های جهانی باعث رشد همه قیمت های پایه شد و به تجربه ثابت شده است در بازارهای صعودی، میل به خرید افزایش می یابد و نگرانی ناشی از افزایش بیشتر در هفته های بعد، تقاضا را بالاتر می برد. قیمت های پایه این هفته از نظر میانگین درصد افزایش، رتبه چهارم بیشترین افزایش در 22 هفته‌ی سال 1399 را به نام خود ثبت کردند.

5- رشد بی توقف دلار نیمایی

دلار نیمایی پس از آنکه در قیمت های یکشنبه 2 شهریور، 623 تومان نسبت به یکشنبه هفته قبل افزایش یافت، باز هم از صعود دست نکشید. میانگین هفتگی دلار نیمایی امروز پنجشنبه از 19 هزار و 700 تومان عبور کرد و افزایش آن نسبت به قیمت های یکشبنه، به 315 تومان رسیده است. گفتنی است قیمت میانگین روزانه نیز از مرز 20 هزار تومان گذشت. به گمان بسیاری از تولیدکنندگان، بی ثباتی دلار نیمایی و قوت در احتمال رشد بیشتر این شاخص مهم در تعیین قیمت ها، باعث شد تا خریداران از همه توان خرید خود بهره بگیرند.

6- افزایش حجم عرضه ها

ثبات عرضه ها و افزایش 4 هزار و 950 تنی عرضه های این هفته نسبت به هفته گذشته را نیز از جمله دلایل افزایش می توان برشمرد.

در کنار عواملی که ذکر شد، قیمت های جهانی نفت و ثبات در قیمت 45 دلار و میل به افزایش در قیمت نفت را از دلایل جانبی رشد محسوس قیمت های جهانی به شمار آورد.

بر اساس اطلاعات ویکی پلاست، ارزش معاملات این هفته محصولات پلیمری به یکهزار و 391 میلیارد تومان رسید که افزایش قیمت های پایه و رقابت هایی که به افزایش قیمت نهایی معاملات منجر می شود را می توان در رسیدن ارزش معاملات به عدد هزار و 391 میلیارد، مؤثر دانست.

دلار صرافی به 23 هزار تومان رسید

هر چند از شنبه تا سه شنبه این هفته، دلار در صرافی ملی نوسان زیادی نداشت و در قیمت های 22 هزار و 500 تا 22 هزار 480 تومان ثبات داشت اما روز چهارشنبه، 520 تومان و امروز (پنجشنبه 6 شهریور) 100 تومان به قیمت آن اضافه شد و با عبور از 23 هزار تومان به 23 هزار و 100 تومان رسید. افزایش های دلار هر چند پس از اتمام بازار و در روز چهارشنبه انجام گرفت اما اثر زیادی بر قیمت های بازار آزاد گذاشت.

بازار آزاد در تعقیب نیما

افزایش قیمت های پایه در کنار رشد بی توقف دلار نیمایی، این هفته نیز قیمت ها در بازار آزاد محصولات پتروشیمی را دستخوش تغییر کرد. عمده کالاها پس از اوج گیری قیمت های پایه، در بازار آزاد هم افزایشی شدند.

شنبه و یکشنبه هفته آینده، مقارن با تاسوعا و عاشورا، تعطیل است و عموما در هفته های همراه با تعطیلی، معاملات در بورس کالا، کاهش می یابد. حالا با توجه به شرایط بازار محصولات پتروشیمی، باید دید آیا در هفته آینده هم، حجم معاملات هفته اول شهریور تکرار می شود یا خیر.

 

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته چهارم مرداد و هفته اول شهریور 1399



مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته اول شهریور 1399




مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری


جدول مقایسه معاملات هفته چهارم مرداد و هفته اول شهریور 1399


میزان معاملات هفته چهارم مرداد ماه : 77.181 تن




مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 6 شهریور 1399


 


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
محمدرضا جلیلوند پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹
نویسنده این مقاله اصلا به این توجه نکرده که اولا تغییر میزان خرید به 6ماه عملا غیرموثر است چون این محاسبه مربوط به از اول سال تا پایان شهریور است و چون ماه پایانی است نتیجه می تواند فقط شامل سهمیه همین ماه باشد ثانیا در خصوص خرید سهمیه های 12ماه برای کسانی که زیر ضریب خرید بورس بود ه اند فقط برای یک ضریب شارژ شده نه به اندازه 7ماه تا پایان سال ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟