جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

سایه روشن دلار نیمایی و تاثیر آن بر روی بازار پی وی سی
نوشتار پیشرو تحلیلی است از معاملات گرید اس 65 پی وی سی به عنوان گرید عمومی و پر مصرف این پلیمر در بورس کالای ایران از زمان ورود دلار نیمایی به فرمول قیمت گذاری محصولات پلیمری که در کنار قیمت جهانی عامل اصلی در محاسبه قیمت پایه محصولات بورسی است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، دفتر توسعه صنایع پایین دستی به عنوان مرجع قیمت گذاری محصولات پلیمری در کشور پس از تلاطم ارزی سال 97 و رقابت های سنگین برای دریافت مواد بر مبنای ارز 4200 تومانی در نیمه مهر 97 شروع به مبنا قرار دادن دلار نیمایی در فرمول قیمت پایه محصولات پلیمری نمود و از 29 مهر 97 رسما نرخ هفتگی دلار نیمایی را به مقدار 86866 ریال  اعلام کرد.

دلار نیمایی سال 97 را با عدد 92576 ریال به پایان رساند. سال 98 نیز با عدد 90565 شروع و با عدد 135217 به پایان رسید؛ ولی اولین قیمت اعلامی که در فروردین 99 با 136292 شروع شده بود با شیب تند تا آخرین هفته قبل از تهیه این گزارش در حالی به 194432 ریال رسید که ظاهرا در پی فتح کانال 20 هزار تومان  و نزدیک شدن به دلار صرافی در حال حرکت است.

نتیجه آنکه از انتهای مهر 97 تا ابتدای شهریور 99 دلار نیمایی  107566 ریال معادل 124 درصد افزایش قیمت داشته است و در این بین قیمت پایه پودر اس 65 متاثر از افزایش قیمت دلار نیمایی و نوسانات قیمت جهانی از 68783 ریال در مهر 97 هم اکنون  به 166562 ریال رسیده است بدان معنا که قیمت پایه در 24 ماه گذشته 97779 ریال معادل 142 درصد افزایش قیمت داشته است.
 


روند معاملات :

با فروکش کردن التهابات ارزی سال 97 اولین عرضه نیمایی معادل 8620 تن بود که علاوه بر ورود نزدیک 800 تن آن به سامانه مچینگ در بعضی از عرضه ها مانند اروند پالت و جامبو غدیر با رقابت مواجه شد و در هفته های بعد به فراخور نوسانات و شرایط روز، بازار با روند جدید به کار خود ادامه داد.

در کل در 24 ماه گذشته 799 هزار تن گرید اس 65 در بورس عرضه شده است که از این میان 674 هزار تن معادل 84 درصد عرضه ها به ارزش ریالی 6433 میلیارد تومان با میانگین رقابت 10 درصدی معادل  584 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفته است . که تفکیک سالیانه آن در نمودار ستونی زیر قابل مشاهده است.

جمع بندی:

با توجه به نوسانات بازار ارز، از مهر 97 تا نیمه آبان 98 بازار پی وی سی با آرامش نسبی مواجه بود به طوری که با کف عرضه هفتگی 7هزار تن بازار به تعادل رسیده بود ولی از هفته پایانی آبان 98 این روند جهت عکس به خود گرفت و با توجه به افزایش کف عرضه ها هرچند به صورت سلف تا 9 هزار تن بازار از تعادل خارج گردید شیوع بیماری کرونا اثر موقت بر بازار داشت و در هفته پایانی اسفند 98 تا نیمه فروردین 99 باعث کاهش قیمت ها شد؛ هر چند اثرات بلند مدت کاهش قیمت جهانی با رقابت های سنگین در بهار  99 جبران شد.

در مرداد ماه  99  بازار کاهش سهمیه ها را نیز به خود دید و بر اثر آن گرید اس 65 که 100 درصد عرضه های آن در هفته های متوالی معامله می شد وارد سامانه مچینگ گردید. که در شهریور با اصلاح قسمتی از سهمیه ها و شارژ مجدد سهمیه ها در کنار عدم کشش قیمت و کاهش انتظارات تورمی در بازار ، معاملات با درصد ناچیزی به انجام رسید.

اما آنچه مسلم است نرخ ارز به عنوان مهمترین عامل در نوسانات بازار پی وی سی مشخص کننده انتظارات و رفتار خرید مصرف کنندگان است و با توجه به مصرف گسترده و ضریب نقدشوندگی اس 65 در بازار، انتظارات تورمی این کالای مصرفی را به یک کالای سرمایه ای تبدیل  مینماید که با فعال شدن اهرم تقاضا از طرف مصرف کنندگان نهایی، تلاش یرای حفظ سرمایه و میزان موجودی توسط تولید کنندگان و ورود سفته بازان  تولید کننده نما برای گرفتن ماهی از آب گل آلود بازار با واکنش های هیجانی تا جایی پیش میرود که رقابت تا نزدیک 80 درصد اتفاق می افتد هر چند که رقابت های 80 درصدی توسط بورس کالا باطل شد ولی فشار تقاضا موجب تایید رقابت 65 درصدی در خرداد 99 شد./سایت بورس کالای ایران

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟