جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار پی وی سی - PVC
۳۰ آذر ۱۳۹۹ 0 1275

بازار پی وی سی در آذر ماه

آخر پاییز وقت شمارش پی وی سی ها

آخر پاییز وقت شمارش پی وی سی ها
در حالی طی 9 ماه گذشته از سال 99 مقدار 308 هزار تن پی وی سی در تالار اصلی بورس کالا معامله شد که با توجه به افزایش نرخ ارز و نوسانات بی سابقه قیمت جهانی گردش مالی این بازار در 9 ماه گذشته به بیش از 5 هزار میلیارد تومان رسید.

در آذز ماه از 40272 تن پی وی سی عرضه شده 19948 تن پی وی سی معادل 49 درصد عرضه ها معامله شد که همه گریدها به جز گرید امولشن 6834 پتروشیمی اروند با قیمت پایه معامله شدند.

روند هفتگی معاملات

با کاهش انتظارات تورمی در کشور دلار نیمایی با دامنه ای محدود از افزایش و کاهش، دست از نوسان زیاد برداشت و در آخرین قیمت گذاری محصولات پتروشیمی بر روی عدد 256529 ریال قرار گرفت.

قیمت جهانی  پی وی سی با افزایش های مکرر در حال ثبت رکوردهای بی سابقه ای است به‌طوری‌که قیمت جهانی این رزین در برخی از نقاط جهان از مرز 1400 دلار در هر تن گذشته ولی با توجه به دستورالعمل تنظیم بازار در اقدامی شایسته تقدیر، دفتر توسعه صنایع پایین دستی از اختیارات قانونی خود در این ماه استفاده کرد و به‌جای محاسبه قیمت جهانی با فرمول 95 درصد فوب خلیج فارس با 5 درصد تخفیف این مقدار را یا ضریب  90 درصد در قیمت پایه محاسبه کرد.

گرید 65 تبلور رکود تورمی

اوضاع و احوال این روزهای بازار گرید اس65 مثالی عینی برای رکود تورمی در اقتصاد ایران است، افزایش هفتگی قیمت پایه در کنار استقبال سرد خریدارن کار را به‌جایی رساند که تا قبل از هفته آخر واسطه ها در بازار آزاد قیمت این گرید را از قیمت بورس کالا پایین تر پیشنهاد می‌دادند.

به‌هرحال قیمت پایه 21321 ریال معادل 7.5 درصد در این ماه افزایش پیدا کرد و درصد معاملات زیر 50 درصد قرار گرفت که البته باز شدن سقف خرید ماهیانه تا 6 ماهه توسط دفتر توسعه در بهبود مقدار معاملات تاثیر گذار بود.

اتفاقات بازار

همزمان با تشدید نظارت و پلمپ انبارهای غیرمجاز مواد اولیه پلیمری در آذر ماه با فروکش کردن التهابات در بازار پلیمرها و پس از یک‌سال کش و قوس فراوان قرار است با اجرایی شدن طرح افق از اول زمستان 99 سهمیه ماهیانه واحدها به صورت خودکار محاسبه شود.

اما بر اساس نظر کارشناسان و تکرار مکرر تولیدکنندگان اجرای ناقص این طرح از جمله عدم راه اندازی صندوق های مکانیزه فروش اصناف و بلاتکلیف ماندن طرح جامع مالیاتی باعث ابتر ماندن آن و فشار مضاعف بر تولیدکنندگان و درگیری با شبکه توزیع محصولات نهایی خواهد شد.

هر چند اجرایی شدن قانون جدید چک و ممنوع شدن صدور چک حامل کمک شایانی به این طرح و شفافیت مالی در بازارهای مالی بود که متاسفانه بنا به اعلام مشاور اقتصادی رییس جمهور اجرای بندهایی از آن به سال بعد موکول شد.

به‌هرحال آنچه قابل پیش بینی است طرح افق کمک شایانی به اطلاح بازار پلیمرها نخواهد کرد و تا زمانی که نگاه بخشی نگری بر تصمیمات حاکم است و اصلاح پارامترهای کلان اقتصادی همچون طرح جامع مالیاتی، قانون چک و راه اندازی صندوق مکانیزه فروشگاهی با تعویق مواجه می شود این مسیر به سرانجام نخواهد رسید در نتیجه بهتر است مسئولین امر به‌جای فیلتر و تصویه آب آلوده چشمه برای اصلاح امور از ورود آلودگی به آب چشمه جلوگیری کند.

مجید کرباسی زاده
عضو انجمن پلیمر استان اصفهان

منابع

- سایت بورس کالای ایران
- سایت ویکی پلاست
- سایت انجمن ملی پلیمر ایران
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟