جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اعمال محدودیت برای تعاونی‌های متخلف بورس کالا
در چند روز گذشته خبرها، حکایت از تخلفات برخی تعاونی ها درعرضه محصولات پلیمری به تولید کننده ها داشت.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از بورس نیوز، گفت‌وگو با فعالان این صنف حکایت از آن داشت که خواسته آنان برخورد موردی با تعاونی های متخلف بوده و توقف کلی عرضه مواد پلیمری به همه این تعاونی ها را به صلاح نمی دانند.

 در حالی که طی این چند روز تعدادی از فعالان این صنف نارضایتی خود را از این قضیه اعلام کرده بودند، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای گفت: طی ماه‌های اخیر در بررسی فعالیت تعاونی‌ها مشاهده شده که برخی از آنها در دو حوزه «قیمت» و «نحوه توزیع» محصولات به اعضای خود، تخلفاتی داشتند که برای این تعاونی‌های متخلف، محدودیت‌هایی در روند خرید محصول از بورس کالا اعمال شده است.

بیوک صحاف امین، رییس هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک ایران در این خصوص به بورس‌ نیوز گفت: در گذشته ، تعاونی‌ها مواد اولیه‌ای را که از پتروشیمی‌ها دریافت می‌کردند و در حالی که این مواد باید دراختیارتولید کننده ها قرار می گرفت، این مواد تولیدی به تعدادی از تولید کننده تحویل نشده و مشخص نیست 500-400 تن مواد تحویلی از پتروشیمی ها به تعاونی ها کجا مصرف شده است.

صحاف ادامه داد: بورس کالا به همین دلیل عرضه مواد پلیمیری از طریق تعاونی ها را محدود کرده است و چنانچه این تعاونی ها با ارائه مدارک در خصوص نحوه مصرف سهیمه دریافتی توضیح دهند، مشکلی وجود ندارد ولی عدم ارائه مدارک کافی و آمار فروش از سوی برخی تعاونی ها به سازمان های کنترلی به منظورردگیری چگونگی مصرف مواد خریداری شده، عرضه مواد پلیمری را با محدودیت مواجه کرد.

صحاف همچنین افزود: اگر تعاونی ها مواد را تحویل و به تولید کننده بدهند مشکلی وجود نخواهد داشت و بودن آنها در این چرخه مفید است چرا که واحدهای کوچک نمی توانند چندین تن مواد مورد نیازخود را به دلیل بالا بودن هزینه حمل و نقل از بنادر به واحدهای خود منتقل کنند.

مشاورارشد انجمن پلاستیک نیز جلوگیری از فروش محصولات پلیمری به تعاونی‌ها را اقدام مناسبی ندانست و تاکید داشت چنانچه تخلفی از هر تعاونی رخ داد باید به صورت موردی با آن برخورد لازم صورت گیرد.

عباسعلی متوسلیان با تأکید بر نادرستی این تصمیم بیان کرد: رسالت تعاونی‌ها تأمین مواد اولیه اعضا بوده و اگر تعاونی به‌عنوان طرف تقاضا، در انجام وظایف خود خللی داشته باشد، بورس باید فعالیت همان تعاونی را بر اساس مستندات و مطابق با موازین قانونی، متوقف کند.

اعمال محدودیت برای تعاونی‌های متخلف

سلطانی نژاد: مشاهده تخلف‌هایی از سوی برخی تعاونی‌ها باعث شد تا، میزان سهمیه برای متخلفان به سطحی معادل خریداران عادی تقلیل یابد.

حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در گفتگو با ایسنا گفت: طی ماه‌های اخیر در بررسی فعالیت تعاونی‌ها مشاهده شد که برخی از آنها در دو حوزه «قیمت» و «نحوه توزیع» محصولات به اعضای خود، تخلفاتی داشتند که برای این تعاونی‌های متخلف، محدودیت‌هایی در روند خرید محصول از بورس کالا اعمال شده است.

وی ادامه داد: مشاهده تخلف‌هایی از سوی برخی تعاونی‌ها در روند خرید و توزیع محصولات به اعضای خود باعث شد تا با هماهنگی وزارت صمت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، میزان سهمیه دو برابری که برای تعاونی‌ها در نظر گرفته شده بود، برای متخلفان به سطحی معادل خریداران عادی تقلیل یابد که در صورت مشاهده ادامه تخلف از سوی این تعاونی‌ها، در میزان و ارائه سهمیه برای آنها تجدید نظر خواهد شد.

سلطانی‌نژاد به اهداف حضور تعاونی‌ها در معاملات بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: تعاونی‌ها برای این ایجاد شده‌اند که با خرید محصولات از بورس کالا، فعالیت توزیع محصول بین اعضای خود را به شیوه‌ای مطلوب انجام دهند که این رویداد در حال انجام است. وی عنوان کرد: موضع بورس کالای ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین وزارت تعاون و وزارت صمت، توسعه فعالیت تعاونی‌ها و توزیع هر چه بهتر محصولات میان اعضای آنهاست، چراکه گسترش تعاونی‌ها به‌عنوان مظهر اقتصادمردمی، اثر مستقیمی در توسعه کسب و کار و اقتصاد کشور دارد.
 مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار کرد: هم اکنون تعاونی‌های زیادی در بورس کالای ایران حضور دارند که به‌صورت کارآ، اقدام به تخصیص و توزیع مناسب محصولات براساس سهمیه اعضای خود می‌کنند و هیچ مشکلی نیز در روند و توسعه فعالیت این تعاونی‌ها در بورس کالا وجود ندارد.

سلطانی‌نژاد با تاکید بر اینکه این محدودیت‌ها تنها برای متخلفان بوده و سایر تعاونی‌های قانونمند به فعالیت خود در بورس ادامه می‌دهند، افزود: تعاونی‌ها باید مانند یک انجمن صنفی، حافظ منافع اعضای خود باشند نه آنکه با استفاده از امتیازهای تعاونی در جهت منفعت شخصی اقدام کنند؛ با همه این تفاسیر تاکید می‌کنم که بورس کالای ایران مدافع فعالیت تعاونی‌ها در روند معاملات است.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟