یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب اخبار صنعت
۹ خرداد ۱۳۹۷ 0 2409

آنچه در بورس کالای دیروز گذشت؛

آیا باید نگران رشد بیشتر قیمت ها بود؟

آیا باید نگران رشد بیشتر قیمت ها بود؟
جرقه‌های پراکنده رشد قیمت در بازار آزاد این هشدار را مطرح می‌کند که شاید باز هم باید نگران رشد بیشتر قیمت‌ها باشیم اگرچه در نرخ‌های فعلی ساده‌ترین برآورد قیمتی عقب‌نشینی نرخ‌هاست.

به گزارش ویکی پلاست، همین دوگانگی به معنای آن است که بازار هنوز هم با تهدیداتی جدی روبه‌روست و می‌تواند دورنمای خطرناک فعلی را حتی عمیق‌تر جلوه دهد. 

دیروز شاهد افزایش مجدد قیمت دلار در کشورهای همسایه بودیم تا جایی که نرخ‌هایی بالاتر از 6300 تومان (و حتی 6400 ) هم مورد معامله قرار گرفت. همین ویژگی موجب شد تا قیمت سکه در بازار آزاد به بیش از 2 میلیون و 100 هزار تومان برسد که یکی از نرخ‌های بسیار بالا در تاریخچه بازار سکه است.

البته بهای سکه در بازار آتی بورس کالا هم رکورد تاریخی خود را شکست تا جایی که آتی سکه برای تحویل در دی‌ماه سال جاری حتی به نزدیکی 2 میلیون و 400 هزار تومان رسید.

این شواهد نشان می‌دهد که تغییرات جدیدی در شرایط پیرامونی در فاز تجارت بسیاری از کالاها رخ داده است که نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد. 

ذات رشد احتمالی قیمت دلار به معنی آن است که جذابیت صادرات پلیمرها باز هم افزایش می یابد یعنی پتانسیلی جدی برای صادرات مواد اولیه ایجاد می شود.

این در حالی است که برخی از محصولات که به صورت مستقیم در عراق مصرف می‌شود همچون پلی اتیلن ترفتالات بطری ، سبک و سنگین فیلم با رونق صادراتی بیشتری همراه خواهد شد و می‌تواند محرک جدیدی برای بازار داخلی باشد. 

این شرایط موجب شد تا باز هم جرقه‌های جدیدی از رشد قیمت‌ها در بازار داخلی به ثبت برسد که موجب شد روند کاهشی انتظاری در این بازار با تعویق بیافتند. تغییر قیمت دلار در شرایطی خودنمایی می‌کند که خبرهای ضد و نقیضی از روابط ایران با سایر کشورهای جهان و همچنین فراز و فرود تحریم‌های جدید به گوش می‌رسد که موجب خواهد شد تا پتانسیل تحلیل بازار را با ابهام روبه‌رو سازد. 

معاملات بورس کالا و تعمیق برخی از نگرانی‌ها
دیروز در بورس کالا بیش از 44 هزار تن از انواع پلیمرها مورد داد و ستد قرار گرفت که به نسبت مدت مشابه در هفته قبل بیش از 7 هزار تن کاهش را نشان می‌دهد. از سوی دیگر حجم عرضه‌ها نیز به همین میزان کاهش داشته است.

این در حالی است که تقاضا از 267 هزار تن به 209 هزار تن رسیده که نشان می‌دهد هجوم خریداران همچون هفته‌های قبل نیست.

البته سخت‌گیری‌های بورس کالا برای ممانعت از خرید واسطه‌گری پلی‌اتیلن ترفتالات بطری دلیل اصلی کاهش حجم تقاضاست و نمی‌توان گفت که این سیگنال به معنی کاهش جذابیت خرید است.

از سوی دیگر متوسط قیمت معاملات برای تمام گروه‌های کالایی در روز جاری 4 هزار و 972 تومان بوده ولی در هفته قبل این عدد 5 هزار و 367 تومان بود. این شرایط نشان می‌دهد که کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا مؤثر واقع شده ولی سقف مجاز قیمت‌ها اجازه رشد بیشتر نرخ را نمی‌دهد. 
 

این شرایط نشان می‌دهد که داده‌های افزایشی با داده‌های کاهشی قیمت‌ها تقریباً برابر است و این نکته به خودی خود نگرانی‌های جدیدی را ایجاد می‌کند زیرا برخی از گریدها پتانسیل رشد بیشتر  پیدا کرده و برخی دیگر احتمالاً با کاهش نرخ روبه‌رو خواهند شد.

شاید ساده‌ترین برآورد از شرایط فعلی یک گام عقب‌نشینی قیمت‌ها برای گریدهای رایج باشد زیرا شب‌های قدر در ایران و عراق و کشورهای اسلامی در هر حال تأثیر خود را بر بازارهای مختلف بر جای گذاشته و همچنین تعطیلات گسترده عید فطر در عراق و ترکیه که بعضاً تا یک هفته به طول می‌کشد سیگنال کاهشی مهمی در برابر حجم معاملات و حتی جریان غالب در روند صادرات خواهد بود. این در حالی است که جذابیت‌ گریدهایی همچون پلی پروپیلن‌ها شاید به قدرت خود باقی باشد. 

از سوی دیگر برخی از کالاها که تاکنون بازار آرامی داشته اند به احتمال زیاد با جرقه‌های رشد قیمتی بیشتری روبه‌رو می‌شوند و وارد فاز افزایشی ولی با شتاب محدودی خواهند شد. PVC و گریدهای لوله از پتانسیل رشد نرخ برخوردار هستند ولی چندان عمیق نیست.

گریدهای سبک فیلم اگرچه با التهاب خرید همراه هستند ولی پتانسیل رشد قیمت‌های چندانی نداشته و به مرور زمان با کاهش جذابیت همراه خواهند بود ولی کاهش نرخ چندانی ندارند. سبک فیلم و پت بطری چون در کشورهای عراق و افغانستان به صورت مستقیم مصرف می‌شوند هر گونه نوسان قیمت دلار تأثیر مستقیمی بر قیمت‌های آنان خواهد داشت یعنی با دلار 6400 تومانی فعلی تکانه‌های رشد نرخ این کالا چندان دور از ذهن نیست.

البته این مطلب در کوتاه‌مدت تأثیرگذار است زیرا دولت هم در برابر این رویکرد موضع گیری می‌کند. پلی استایرن‌ها احتمالا جرقه‌های رشد قیمتی جدیدی را تجربه می‌کنند ولی دورنمای نرخ در این بازار نیز چندان قدرتمند نیست زیرا با اما و اگرهای صادراتی جدیدی همراه شده و این بازار در آینده به ثباتی نسبی دست می‌یابد.

گریدهای سنگین هم همین وضعیت را دارند و در کل می‌توان گفت که بازار اگرچه با جرقه‌های رشد قیمتی جدید روبه‌رو شده ولی باز هم میل به افت قیمت‌ها را نشان خواهد داد. این مطلب می‌تواند به بهبود شکننده بازار در دوره‌ای پس از تعطیلت منجر شود. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 94%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟