چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

روز 44 هزار تنی پلیمرها در بورس کالا / دورنمای دوگانه بازار
امروز (سه‌شنبه) شاهد داد و ستد 44 هزار تنی پلیمرها در بورس کالا بودیم که خود یک رقم جذاب و مطلوب محسوب شده و به این معناست که تاکنون، حجم معاملات هفتگی پلیمرها در بورس کالا به 72 هزار تن می‌رسد یعنی یک رکورد تاریخی در بازار پلیمرهای بورس کالا به ثبت می رسد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از بورس 24، تداوم این شرایط برای سال جاری دوره‌ای بسیار جذاب را در صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کننده پلیمرها به همراه خواهد داشت آن هم در شرایطی که هم دولت بر دلار 4200 تومانی تأکید داشته و هم پتروشیمی‌ها و سایر صنایع فضایی برای سرپیچی از آن را مهیا نمی‌بینند.  

البته امروز رشد قیمت‌های مهمی در بورس کالا به ثبت رسید که خود نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد. به عنوان مثال پلی استایرن مقاوم 7240 با 14 درصد رشد نرخ بیشتری افزایش قیمت‌ را تجربه کرد اگرچه سقف قیمتی 10 درصدی هم سد رشد بیشتر گریدهای بسیاری شد.

عرضه‌های بازار پلیمرها اگرچه در مقایسه با شرایط معمول آن از وضعیت متعادلی برخوردار است ولی این بازار با هجوم تقاضا روبه‌رو شده گویی به عرضه‌های بسیار بیشتری نیاز داشته که می‌تواند هر نشان‌دهنده تقاضای غیرواقعی و هم نشان‌دهنده جذابیت خرید برای صنایع پایین‌دستی باشد که در نهایت نشانه مهمی از بهبود این بازار خواهد بود. رخدادی که هنوز ابهام معاملاتی در بورس کالا و بازار داخلی را با خود به همراه خواهد داشت. این وضعیت را باید در دو رویکرد متفاوت مورد بررسی قرار داد یکی آن‌که خریداران هنوز نگران هستند که شرایط قیمتی و یا حجم عرضه‌ها به سرعت تغییر کرده و شرایط دیگری را تجربه کنند بنابراین از فرصت فعلی حداکثر استفاده را برده تا مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند. این شرایط چندان هم جذاب نیست زیرا نشان می‌دهد که بازار هنوز به دورنمای قیمتی و معاملات در بورس کالا بدبین است.

نگاه دوم هم چیزی شبیه به نگاه اول است ولی تفاوت‌‌های چشمگیری را در بر دارد. در نگاه دوم خریدارانی که در گذشته محموله‌های بزرگی را خریداری کرده‌اند هم‌اکنون با انبوهی از موجودی انبارها با قیمت‌های بالا روبه‌رو هستند که برای پوشش ریسک خود هم تلاش می‌کنند تا حجم خرید خود را افزایش دهند تا متوسط قیمت تمام شده آن‌ها کاهش یابد و هم با افزایش حجم خرید و بعضاً رقابت در بورس کالا تمایل خود به رشد نرخ در این بازار را اعلام می‌کنند.

هر دو این سیگنال‌ها بر این پایه قرار گرفته که دورنمای عرضه و قیمت‌های پایه تغییر کند بنابراین تاریخ مصرف این رفتارها مقطعی است. حال اگر عرضه با حجم مطلوب فعلی و دلار 4200 تومانی به خردادماه هم کشیده شود دیگر این تلا‌ش‌ها به نسبت بیهوده خواهد بود و بازار دیگر فریب بازارسازی و تلاش برای حفظ قیمت‌های بالای فعلی را نمی‌خورد بنابراین تجمیع داده‌های مثبت به سقوط آزاد نرخ منجر می‌شود بنابراین از هم‌اکنون باید گفت که یک ریزش قیمتی در بازار پلیمرها در راه است. البته باید به صراحت عنوان کرد که این شرایط به تمامی گریدها باز نمی‌گردد و باید قیمت‌های کشف شده در بورس کالا را با قیمت تمام شده آن با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل مورد محاسبه قرار داد.

خرید خود را از بورس کالا تأمین کنید مگر آن‌که نتوانید. این در حالی است که بازارهای جهانی هنوز آن‌گونه که باید و شاید از نوسان قیمت نفت منتفع نشده یعنی یک فاز افزایشی در بازارهای جهانی هم وجود دارد اگرچه این رشد نرخ برای همه یکسان خواهد بود و باز هم در تقابل با خرید از بورس کالا نقش‌آفرینی نمی‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟