جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

در بورس کالای سه شنبه چه گذشت؟ رخدادهای مهم بازار کدام بودند؟
امروز هم بازار پلیمرها افزایشی بود اگرچه این افزایش نرخ ناخودآگاهی پتانسیلی برای رشد تقاضا در بازار داخلی و مخصوصاً بورس کالاست. از سوی دیگر حجم عرضه پلیمرها به نسبت هفته گذشته نزدیک به 11 هزار تن کاهش یافت که خود تکانه جدیدی به این بازار محسوب می‌شود.

به گزارش ویکی پلاست، این موارد پتانسیل ثبت جرقه‌های بیشتری از رشد نرخ را ایجاد می‌کند ولی در نهایت احتمال افزایش بیشتر نرخ را هم برجسته ساخته است. به نظر می‌رسد بازار برای بازگشت به فاز ثبات قیمت‌ها یک قدم عقب افتاده است.

رخدادهای تأثیرگذار اصلی بر قیمت‌ها در بازار داخلی و بورس کالا:

  • افزایش نسبی و پراکنده قیمت‌های پایه در بورس کالا
  • نگرانی از کاهش نسبی حجم عرضه‌ها و افزایش تقاضا متعاقب با عقب‌نشینی عرضه
  • دلهره‌های ترامپی که بیشتر از تأثیر واقعی بر بازار پلیمرها ، تأثیر روانی جدی بر این بازار دارد.
  • وجود پتانسیل صادرات پلیمرها به عراق و افغانستان آن هم در شرایطی که قیمت ارز برای صادرات به این دو کشور از سخت‌گیری‌های ارزی دولت مستثنی شده است.
  • رشد قیمت‌ها در بازار داخلی و پتانسیل افزایش تقاضا
  • بالابودن نسبی حجم معاملات در بورس کالا و وجود تقاضای مؤثر در حاشیه بازار با نرخ‌هایی نزدیک به قیمت‌های بورس کالا
  • امکان خرید برای اغلب خریداران واقعی و تولیدکننده از بورس کالا

 

حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته کاهش چشمگیری داشته تا جایی که در 4 روز ابتدایی هفته جاری نزدیک به 59 هزار تن از انواع پلیمرها مورد معامله قرار گرفته ولی در هفته گذشته این رقم 74 هزار و 700 تن بوده است. همین شرایط به اندازه کافی از رشد قیمت‌ها در بازار داخلی حمایت می‌کند و نیاز چندانی به سایر گزینه‌ها وجود ندارد ولی این رشد نرخ چندان هم قدرتمند نخواهد بود.

 

امروز حجم معامله پلیمرها در بورس کالا 39 هزار و 434 تن بود که از مدت مشابه در هفته قبل 11 هزار تن کمتر است. این نکته به معنی آن است که دیگر پتروشیمی‌ها همچون گذشته نسبت به عرضه با حجم بالا متمایل نیستند ولی شاید در هفته آینده شرایط به سمت بهبود به پیش رود.

در هر حال در امروز شاهد کاهش جدی حجم معامله هستیم و این بدان معناست که عرضه و تزریق کالا از بورس به بازار با وقفه صورت خواهد گرفت که پتانسیل برای افزایش قیمت‌هاست. این در حالی است که نسبت تقاضا به حجم معاملات در روز جاری 3.16 واحد بوده ولی در هفته گذشته 2.77 واحد بوده است. این مطلب هم به معنی جذابیت سفته‌بازی و واسطه‌گری است و خریداران شاید مطمئن هستند که حتی کالاها با قیمت بالا را می‌توانند در بازار داخلی با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

این شرایط عمومی بازار است یعنی با احتساب معاملات روز سه‌شنبه و اما و اگرهای جانبی آن پتانسیل افت قیمت‌ها برجسته نیست و بازار می‌تواند تکانه‌هایی از رشد نرخ را تجربه کند. این در حالی است که حجم معاملات بالای روزهای اخیر هنوز هم تأثیر خود بر بازار را در بر دارد یعنی پتانسیل رشد جدی قیمت‌ها وجود نخواهد داشت. به صورت دقیق‌تر رشد نرخ در بازار جرقه‌های پراکنده‌ای خواهد بود که در نهایت می‌تواند جریان غالب در بازار را به خود اختصاص دهد.

در مورد شائبه صادرات پلیمرها به کشورهای همسایه که بعضاً از آن به عنوان قاچاق یاد شده باید گفت که هنوز آمار دقیقی از این حجم وجود ندارد و البته سودآوری چندانی هم نخواهد داشت یعنی در صورتی که قیمت‌ها از ارقام فعلی باز هم افزایش یابد دیگر پتانسیل این صادرات چندان هم جذاب نیست. این در حالی است که برخی از گریدهای پلیمری در بازار داخلی و صنایع عراق و افغانستان مصرف می شود همچون گریدهای سبک فیلم و یا PVC ، پلی اتیلن ترفتالات بطری و حتی سنگین بادی. البته حجم مصرف داخلی آن‌ها به قدری نیست که تأثیرگذاری بزرگی بر بازار داخلی داشته باشد ( به استثنای ترفتالات بطری ).

 

بازار PVC

بهای PVC در روزهای اخیر افزایشی بوده و این سؤال مطرح خواهد شد که آیا این روند افزایشی باز هم ادامه می‌یابد و یا خیر؟ باید گفت که زمینه‌های برای افزایش نرخ این کالا در بازار فراهم است زیرا رشد نرخ در بازار داخلی به معنای آن است که قیمت‌ها باز هم از پتانسیل تداوم رشد برخوردار هستند ولی داده‌های مهم‌تری هم وجود دارد.

حجم معاملات کل PVC در روز سه‌شنبه هفته گذشته به عنوان زمان سنتی معامله این کالا 12 هزار و 990 تن بوده و البته عرضه آن هم نزدیک به 13 هزار تن بوده است. این در حالی است که امروز حجم معاملات و عرضه‌ها ارقامی نزدیک به 8 هزار و 700 تن بوده که از کاهش 4200 تنی حجم معاملات حکایت دارد. این نکته به صراحت از احتمال افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی خبر می‌دهد آن هم در وضعیتی که شائبه صادرات این محصول به کشورهای عراق و افغانستان وجود دارد.

کاهش حجم معامله PVC در بورس کالا خود به اندازه کافی توان تزریق التهاب به این بازار را دارد ولی در شرایط کاهش عرضه ، اغلب شاهد افزایش تقاضای نسبی هستیم. به عنوان مثال در روز جاری نسبت تقاضا به حجم معامله 1.66 واحد بوده که این رقم در هفته قبل 1.26 واحد بود. این به معنی آن است که تقاضای بیشتری در هفته قبل برای خرید خودنمایی کرد که نشان می‌دهد بازار به رشد قیمت‌ها خوش‌بین است و حتی به واسطه‌گری و سفته‌بازی متمایل شده است. این وضعیت به معنی آن است که بازار PVC به سمت رشد قیمت‌ها متمایل شده است.

سبک فیلم

گریدهای پلی اتیلن سبک فیلم یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین گریدهای پلیمری در بازار است. در روزهای اخیر این گرید هم با کاهش عرضه‌ها روبه‌رو شده و همین رخداد می‌تواند واقعیت‌های معاملاتی آن را تغییر دهد.

در هفته جاری ( تاکنون ) حجم معاملات گریدهای سبک فیلم در بورس کالا 3 هزار و 380 تن بوده اگرچه این رقم در هفته قبل از آن بیش از 8 هزار تن بوده است. این بدان معنی است که این بازار هم با کاهش عرضه و افت حجم معاملات و افزایش تقاضای نسبی ( به نسبت حجم معاملات ) همراه بوده و می‌تواند سیگنال مهمی برای افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد به شمار رود. حجم معامله 5 هزار تنی برای این گروه کالایی آن هم در شرایط فعلی واقعاً کم است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟