یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

بررسی هفتگی بورس کالای محصولات پتروشیمی

کاهش 110 هزار تنی تقاضا به علت تعیین سقف ماهانه برای خرید

کاهش 110 هزار تنی تقاضا به علت تعیین سقف ماهانه برای خرید
تعطیلی روز چهارشنبه هفته جاری به مناسبت نیمه شعبان باعث شد تا معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا به روز دوشنبه منتقل شده و روز سه شنبه نیز به معامله پلیمرها باز گردد.

به گزارش ویکی پلاست این شرایط بدان معناست که پایان روز سه شنبه چهره واقعی بازار محصولات پتروشیمی مشخص بود.

مهمترین خبر هفته گذشته را می توان داد و ستد نزدیک به 74 هزار و 500 تن از انواع پلیمرها به شمار آورد که خود یک رکورد معنی دار محسوب می شود.

از سوی دیگر این سومین هفته است که شاهد ثبت حجم معاملاتی جذاب در بازار پلیمرهای بورس کالا هستیم که باز نشانه ای مهم از تغییرات عمیق در این بازار است. این در حالی بود که حجم عرضه ها بیش از 86 هزار تن بوده و حجم تقاضا از 361 هزار تن نیز فراتر رفت.

این آمارها در نگاه اول مطلب خاصی را نشان نمی دهد ولی مقایسه آن ها با مدت مشابه هفته قبل و همچنین متوسط معاملات در سال جاری موارد دقیق تری را خاطرنشان می سازد. به عنوان مثال این حجم معاملات در مقایسه با سال گذشته از یک موفقیت برجسته حکایت دارد و همچنین حجم تقاضا نیز خود چیزی از یک رکورد کمتر ندارد.

این وضعیت عمومی جذابیت کلی این بازار را نشان می دهد اگرچه حجم عرضه تغییر چندانی را نشان نمی دهد. در مقایسه با هفته گذشته شرایط دیگری را می توان رهگیری کرد. به عنوان مثال در هفته قلب حجم معاملات نزدیک به 73 هزار تن بوده و تقاضا 473 و عرضه ها نزدیک به 76 هزار تن.

این بدان معنی است که در هفته گذشته اغلب عرضه ها مورد معامله قرار گرفته و یک رکورد در بخش تقاضا به ثبت رسیده است که این شرایط عمومی در هفته جاری تا حدودی تعدیل شده و بازار به یک روال منطقی تر گام گذاشته است.

با توجه به این شرایط در طول هفته اخیر حجم عرضه های تقریباً 10 هزار تن افزایش یافته، تقاضا 110 هزار کاهش یافته و همچنین حجم معاملات 1500 تن فزونی یافته است. این موارد که در نهایت آرامش بازار را موجب خواهد شد نشان می دهد که هم بخش عرضه و هم بخش تقاضا هر دو شرایط عمومی فعلی را پذیرفته ولی هنوز حجم تقاضا به شدت زیاد است و تا زمانی که این روند عمومی به کمتر از 300 هزار تن کاهش تیابد نمی توان از آرامش عمومی در این بازار سخن گفت.

از سوی دیگر بسیاری از گریدهای پلیمرها با سهمیه بهین یابی ماهانه مورد معامله قرار می گیرند که خود یک نشانه مهم برای کاهش تقاضا بوده و هست. البته اعلام قیمت های پایه جدید که تغییر چندانی را نشان نمی دهد هم یکی از داده های مؤثر بر بازار بوده ولی در نهایت دورنمای با ثباتی را در این بازار ترسیم می کند. همین داده ها یعنی کاهش تقاضا، تزریق بیشتر به بازار آزاد، تداوم اجرای سیاست دلار 4200 تومان و مخصوصاً رشد عرضه ها که نشان می دهد شرکت های پتروشیمی این شرایط جدید را با اکثریت قابل توجهی پذیرفته اند و بازار داخلی را به بازارهای صادراتی ترجیح می دهند؛ همگی به معنی آرامش بیشتر در بازار است.

از سوی دیگر در هفته گذشته، بازار داخلی شاهد کاهش اکثر قریب به اتفاق گریدهای پلیمری بود که نشان دهنده آن بود بازار دیگر قیمت های بالای پیشین را به رسمیت نمی شناسد و به نرخ های جدید نیاز دارد آن هم در وضعیتی که پتانسیل خرید مستقیم از بورس کالا وجود دارد و می تواند این شرایط کلی بیشتر از قبل تجربه شود.

افزایش نسبی حجم عرضه ها در هفته ای که سپری شد خود به معنی تقویت عرضه برای بیشتر گریدهاست اگر چه اهمیت رشد عرضه قطعاً برای گریدها جذاب بیش از سایرین جلب توجه خواهد کرد. به عنوان مثال حجم عرضه و معامله پلی پروپیلن های شیمیایی در هفته گذشته به 5913 تن رسید اگر چه در هفته قبل از آن نزدیک به 5500 تن مورد معامله قرار گرفت.

همچنین در دو هفته گذشته حجم معامله گرید شیمیایی پلی پروپیلن 5200 تن بوده ولی در هفته قبل این رقم به 5120 تن که البته کاهش چندانی را نشان نمی دهد.

گریدهای لوله هم با کاهش جذابیت خرید و عرضه نسبتاً کافی روبه رو بوده اند و همین مطلب موجب خواهد شد تا اختلاف قیمتی بین بورس و بازار به حداقل برسد که سیگنال مهمی برای کاهش التهاب قیمتی برای این گرید است.

در معاملات PVC در بورس کالا نیز آرامشی و البته شکننده حکمفرما بود ولی رشد قیمت مهمی به ثبت نرسید و به نظر می رسد که این بازار به آرامی خود را با ثبات قیمتی وفق می دهد.

البته در خصوص گریدهای جذاب شاهد بودیم که 7240 پتروشیمی تبریز با رقابت و رشد قیمت ها معامله شد که خاطرات التهاب در بازار پلی استایرن ها را باز هم زنده کرد. به نظر می رسد این بازار تا رسیدن به آرامش فاصله داشته باشد و اما و اگرهای جانبی این بازار هم از ثبات نرخ جلوگیری کند. در خصوص این گرید نمی توان اظهارنظر قاطعی داشت زیرا 2 برابر عرضه ها، تقاضا به ثبت رسید و خریداران هم مصر به خرید ظاهر شده و با رقابت این معامله به پایان رسید.

البته EPS-200 هم کم و بیش همین شرایط را داشت و می تواند جرقه های رشد قیمت ها را شاهد باشد.

عرضه های گسترده CRP-100 شازند و جم هم به کمک این بازار آمد و این معاملات را با آرامشی نسبی روبه رو ساخت اگر چه جرقه های محدودی مشاهده شد. این حجم از عرضه ها را باید به فال نیک گرفت زیرا می تواند حداقل التهاب در بازار را ایجاد کرده و شرایط رابرای تولید محصولات نهایی از این گرید فراهم سازد.

ترفتالات نساجی و ترفتالات بطری هم شرایط پیچیده خود را حفظ کرده اند یعنی گریدهای جذاب هنوز با تجمیع تقاضا و رشد قیمت ها رو به رو هستند ولی سایر انواع آرامش نرخ را تجربه می کند. این شرایط که به مجتمع شدن تقاضا و جذابیت واسطه گری و سفته بازی منجر می شود باز هم اجازه آرامش در این بازار را نخواهد داد. این وضعیت حتی در گریدهای سبک فیلم و سبک خطی همچون 0209 هم مشهود است و تا زمانی که شاهد تداوم عرضه ها نباشیم و ذهنیت فعالان بازار از وجود ماده اولیه مطمئن نشود، التهاب و نوسان نرخ وجود خواهد داشت.

با توجه به این موارد انتظار برای آرامش بازار را می توان از هم اکنون مطرح کرد ولی جرقه های رشد قیمت مخصوصاً برای گریدهای جذابی که عنوان شد باز هم ادامه می یابد اگرچه انتظار داریم با افزایش حجم عرضه، جذابیت واسطه گری محدود شده و تزریق کالا از بورس به بازار افزایش یابد. این شرایط در نهایت چشم انداز آرامش قیمتی بیشتر را نوید می دهد اگرچه برخی داده های جانبیو بعضاً تغییرات سیاسی می تواند تکانه هایی به این بازارها وارد سازد و قدرت نمایی آن ها محدود خواهد بود. تداوم حجم معاملاتی با بیش از 70 هزار تن در هفته آینده را می توان با فرض ثبات شرایط فعلی مطرح کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟