دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۵ تير ۱۳۹۹ 0 1369

تحلیل بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول تیر 1399

افزایش 11 درصدی معاملات در هفته‌ی داغ دلار

افزایش 11 درصدی معاملات در هفته‌ی داغ دلار
حجم معاملات محصولات پلیمری در هفته اول تیرماه با 11.3 درصد رشد، از 66 هزار و 362 تنِ هفته قبل به 73 هزار و 919 تن در این هفته رسید. حجم معاملات، 6 هزار و 579 تن بیشتر از میانگین هفتگی معاملات بود و این رشد در حالی ثبت شد که دلار، در تاریخی ترین دوره خود، روز سه شنبه به بالای مرز 20 هزار تومان رسید.

به گزارش ویکی پلاست، نخستین سیگنال رشد قیمتِ این هفته، افزایش قیمت های پایه بود. قیمت های پایه در اول تیرماه، با ترکیبی از رشد 147 تومانی دلار نیمایی و افزایش قیمت های جهانی همراه شد و هر دو عامل باعث صعود قیمت گروه های زیادی از محصولات پتروشیمی شدند.

شوک دوم به قیمت ها، جهش قیمت دلار در بازار بود. دلار در ساعت هایی از روز سه شنبه، قیمت های بالای 20 هزار تومان را لمس کرد و از عصر سه شنبه، بر اساس خبرهای تزریق 55 و 100 میلیون دلار به بازار، روندی صعودی گرفت. روند صعودی قیمت ارز را می توان یکی از دلایل رشد حجم معاملات در این هفته دانست، چرا که چشم انداز صعودی دلار این سیگنال را به خریداران می داد که از آخرین فرصت ها برای خرید، استفاده کنند.

دو نکته مهم در مورد معاملات هفته اول تیرماه

نکته اول اینکه بررسی عرضه ها نشان می دهد این هفته هم، حجم عرضه ها زیر 80 هزار تن بود و نسبت به هفته قبل، فقط هزار و 856 تن افزایش در حجم عرضه ها دیده می شود.

و نکته دوم، نسبت معاملات به عرضه این هفته است که به 93.1 درصد رسید. کم شدن اختلاف معاملات و عرضه ها و بالا رفتن تقاضا نشان می دهد حجم عرضه ها به مقادیر بالاتری باید افزایش یابد اما از نیمه اردیبهشت، آمار نشان می دهد حجم عرضه ها هر هفته با اختلاف محسوسی در حال کاهش و در دو هفته اخیر، زیر 80 هزار تن مانده است.

در صورت عدم افزایش در حجم عرضه ها، بالا رفتن رقابت برای خرید محصولات پتروشیمی در بورس کالا، امری اجتناب ناپذیر خواهد بود و در این برهه، بورس کالا و کمیته تخصصی پتروشیمی در افزایش حجم عرضه ها، برای حفظ رقابت ها در سطح پایین تر و کمک به تولیدکنندگان، می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

تولیدکنندگان از سمت نوسانات شدید ارز، تحت فشار زیادی هستند و قیمت تمام شده محصولات، هفته به هفته در حال افزایش است. کنترل حجم عرضه ها، حداقل کمکی است که کمیته تخصصی پتروشیمی می تواند برای کم کردن نگرانی تولیدکنندگان، انجام دهد.

صعود دلار نیمایی به کانال 16 هزار تومان

از یکشنبه، 1 تیر تا امروز، پنجشنبه 5 تیرماه، دلار نیمایی با 219 تومان افزایش، به کانال 16 هزار تومان وارد شد و به 16 هزار و 54 تومان رسید. میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال، 2 هزار و 459 تومان (18.09 درصد) افزایش داشته است.

دلار صرافی، این هفته 810 تومان رشد کرد و از 18 هزار و 350 تومان در پایان هفته گذشته، به 19 هزار و 160 تومان رسید تا 4.4 درصد صعود را ثبت کند. البته دلار صرافی روز سه شنبه تا 19 هزار و 595 تومان نیز پیش رفته بود و از چهارشنبه به فاز نزولی بازگشت.

عقب نشینی نفت به 39 دلار

قیمت نفت که معاملات این هفته را با 41 دلار آغاز کرد، تا 42 دلار نیز پیش رفت اما از دیروز (چهارشنبه) وارد فاز نزولی شد و امروز به زیر 40 دلار بازگشت.

در لحظه نگارش این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در بازارهای جهانی به 39 دلار و 93 سنت رسیده است. نفت آمریکا هم به 37 دلار عقب نشینی کرده است. قیمت نفتا هم این هفته نوسان زیادی نداشت و از 341 دلار به 343 دلار رسیده است.

صعود قیمت مواد اولیه در بازار آزاد

هر چند در جدول مقایسه ای قیمت های پایه این هفته با هفته گذشته، PVC S65 تنها 102 تومان افزایش داشت اما به علت رقابت های بالا در معاملات روز دوشنبه بورس کالا، بیشترین افزایش قیمت هفته را با 2100 تومان، به نام خود ثبت کرد.

ABS ها در قیمت پایه 1514 تومان رشد قیمت داشتند و در قیمت های بازار هم، این گروه بعد از PVC بیشترین صعود را تجربه کردند. سنگین تزریقی هم با 1650 تومان افزایش نسبت به هفته قبل، سومین گروه با بیشترین افزایشِ این هفته است.

البته در پایان هفته و از روز چهارشنبه با نزولی شدن دلار، قیمت مواد اولیه در بازار کاهشی شد و این کاهش در روز پنجشنبه نیز ادامه یافت. هر چند علیرغم کاهش های روز چهارشنبه و امروز، قیمت مواد اولیه، نسبت به هفته گذشته، همچنان افزایشی به حساب می آیند.

افزایش 30 درصدی حمل بار

از این هفته، مصوبه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، برای افزایش 30 درصدی حمل کالا بر اساس تن - کیلومتر، اجرایی شد و این شاخص از 1400 ریال مرداد سال 97 به 1822 ریال رسید.

هر چند به گفته تولیدکنندگان پیش از اعلام این به روزرسانی هم، باربری ها کرایه ها را افزایش داده بودند و حتی این تغییر شاخص هم، فصل الخطاب نیست و تنها به عنوان مبنا، محاسبه می شود و رقم نهایی، به صورت توافقی و بیش از آن چیزی است که در تعرفه جدید، تعیین شده است.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 27 خرداد و 4 تیر 1399

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته چهارم خرداد و هفته اول تیر 1399

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته اول تیر 1399

میزان معاملات هفته چهارم خرداد ماه : 73.919 تن

جدول مقایسه معاملات هفته چهارم خرداد و هفته اول تیر 1399

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 24 خرداد تا 5 تیر 1399

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 5 تیر 1399

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 24 خرداد تا 5 تیر 1399


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟