چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ 0 1506

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم خرداد 1399

ترمز معاملات کشیده شد/ خودنمایی کسر 10 درصدی سهمیه ها

ترمز معاملات کشیده شد/ خودنمایی کسر 10 درصدی سهمیه ها
در هفته سوم خرداد، عرضه ها 5 هزار و 500 و معاملات، 6 هزار و 600 تن کاهش یافت. عرضه ها از 88 هزار و 691 تن هفته گذشته به 83 هزار و 190 تن و معاملات، از 73 هزار و 849 تن به 78 هزار و 193 تن رسید تا معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا، کاهش 9 درصدی را رقم بزند.

به گزارش ویکی پلاست، کسر هر هفته، 10 درصد از سهمیه بهین یاب تولیدکنندگانی که آمار فروش پاییز سال 98 خود را روی سامانه جامع تجارت وارد نکرده اند، در حال خودنمایی در آمار معاملات خردادماه است.

یک شوک نزدیک دیگر از ابتدای تیر، تعلیق سیستمی سهمیه تولیدکنندگانی است که گریدهای مصرفی خود را در بهین یاب، ثبت نکرده اند.

یکشنبه این هفته (11 خرداد) یازدهمین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در حالی اعلام شد که بر خلاف دو هفته قبل و صعودهای 800 و 580 تومانی دلار نیمایی، این بار دلار نیمایی 147 تومان افزایش داشت، اما وظیفه افزایش این هفته قیمت های پایه را دلار نیمایی به عهده گرفت. به طور متوسط، کالاهای پلیمری، 2.3 درصد افزایش قیمت پیدا کردند.

اثرات قیمت پایه روی بازار آزاد

روزهای شنبه و یکشنبه، قیمت ها در بازار آزاد اوج گرفت. به افزایش قیمت های بازار آزاد، عدم عرضه گریدهای مهمی از پتروشیمی بندرامام، مثل 0075، 020 و 0035 را هم باید اضافه کرد که در زمان غیبت، فشار بیشتری بر گریدهای مشابه خود وارد می کنند و قیمت آن ها را نیز بالاتر می کشند.

البته سه شنبه و چهارشنبه، زمان تعدیل و اصلاح قیمت ها در بازار آزاد بود. به گفته فعالان بازار، تسویه بورس و آماده شدن برای خریدهای هفته بعد، قیمت ها را در روزهای پایانی هفته، مانند آنچه در دو روز گذشته اتفاق افتاد، پایین تر می آورد. اما به رغم تعدیل، همچنان قیمت های این هفته نسبت به هفته گذشته، بالاتر است.

دلار نیمایی روی دور کُند

دلار نیمایی بر خلاف هفته های قبل که هر روز کانال جدیدی را پشت سر می گذاشت، کل این هفته را تنها با 50 تومان افزایش به پایان رساند. قیمت میانگین هفتگی دلار نیمایی پنجشنبه، 22 خرداد، 157.158 ریال است که نسبت به دلار قیمت های 18 خرداد، 504 ریال یا 50 تومان، افزایش داشت.

البته این روند آرام رشد چندان قابل اعتماد نیست چرا که دلار بازار آزاد، روز چهارشنبه به 18 هزار تومان رسید و دلار صرافی هم، با 830 تومان رشد طی چهارشنبه و پنجشنبه، به 17 هزار و 750 تومان رسید.

دلار به مسیری صعودی بازگشت

تا قبل از سه شنبه این هفته، دلار بازار آزاد و صرافی، تغییرات جدی و زیادی را ثبت نمی کردند اما از سه شنبه، دلار به مدار صعودی بازگشت و 350 تومان افزایش، دلار بازار آزاد را به یک قدمی 18 هزار تومان، یعنی 17 هزار و 950 تومان رساند.

دلار صرافی هم در تعقیب دلار بازار آزاد، چهارشنبه و پنجشنبه صعودی شد و جمعا در دو روز، 870 تومان افزایش یافت. قیمت دلار صرافی در روز پنجشنبه 22 خرداد به 17 هزار و 750 تومان رسید.

پس روی نفت

معاملات نفت، دوشنبه این هفته با 42 دلار آغاز شد و حتی روز سه شنبه، 43 دلار را نیز لمس کرد اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به 40 دلار عقب نشست و تا زمان تهیه این گزارش، در کانال 40 دلار است.

نفتا هم نوسان زیادی در این هفته نداشت و بر خلاف افزایش 110 دلاری هفته قبل، این هفته و تا امروز، 2 دلار افزایش داشت و به 330 دلار رسید.

80 درصد مرزهای تجاری باز و روال تجارت به حالت عادی بازگشته

سرپرست وزارت صنعت این هفته اعلام کرد: در حال حاضر 80 درصد تمامی مرزهای تجاری و فعال کشور باز و روال تجارت به حالت عادی بازگشته است.

باز شدن مرزها را می توان خبر خوبی برای تولید دانست چرا که با از سرگیری صادرات و رفع محدودیت های ناشی از کرونا، می شود امیدوار بود حجم تولید محصولات پلاستیکی، به وضعیت عادی خود، بازگردد.

پای تولید در چاله هزار مشکل

طرح افق و مشکلات کاهش سهمیه تولیدکنندگان، کرونا، بسته شدن مرزها و کاهش جدی صادرات محصولات تمام شده پلاستیکی، محدودیت های کار با رعایت الزامات بهداشتی، عدم عرضه برخی گریدهای مهم، کمبود عرضه نقدی برخی کالاهای مهم مانند PVC، رقابت های بالای تولیدکنندگان و قیمت تمام شده‌ی بالا، مشکل دلار و عدم امکان برنامه ریزی بلندمدت، تحریم ها و مشکلات انتقال پول، تصمیمات خلق الساعه برای تولید، مشکل حمل و نقل و پیدا نکردن کامیون برای حمل مواد پتروشیمی از عسلویه و بندرامام به تهران و استان ها و ... همچنان می شود به این مشکلات اضافه کرد و این تنِ تولید است که هر روز نحیف تر و کم توان تر از گذشته می شود.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 13 و 21 خرداد 1399

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته دوم و سوم خرداد 1399

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از دی‌ماه سال 98 تا هفته سوم خرداد 1399

جدول مقایسه معاملات هفته دوم و سوم خرداد 1399

میزان معاملات هفته سوم خرداد ماه : 67.193 تن

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 10 تا 22 خرداد 1399

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 10 تا 22 خرداد 1399

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 17 آذر 98 تا 22 خرداد 1399

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟