دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

بنیان‌گذاران و کارآفرینان موفق باید چه چیزهایی را بدانند؟‌
مهندس برجسته‌ای را تصور کنید که ۲۴ سال سن دارد و در یک شرکت فناورانه کار می‌کند. او می‌خواهد طی پنج سال آینده استارتاپ خود را راه‌اندازی کند اما هنوز مفهوم سرمایه‌گذاری را به‌درستی نمی‌داند.

او به چه دانش و مهارتی نیاز دارد تا بتواند بهترین روش برای تأمین مالی را برای کسب‌وکار فناورمحور خود انتخاب کند؟ کارآفرینان موفق این دانش را چگونه کسب می‌کنند؟

آیا رفتن به دانشگاه و تحصیل در رشته کسب‌وکار همه نیازهای دانشی این مهندس جوان را برآورده می‌سازد؟

در این مقاله از ۱۴۱ کارآفرین فارغ‌التحصیل از مدرسه کسب‌وکار هاروارد، سؤالات بالا پرسیده شده و هدف از این کار اولویت‌بندی مهارت‌های موردنیاز برای موفقیت در مسیر کارآفرینی و استارتاپی بود.

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که هیچ‌یک از مهارت‌های مدیریتی برجسته‌تر از بقیه نیست. پاسخ‌دهندگان نشان دادند که بنیان‌گذاران باید به طور مداوم تمام این مهارت‌ها را مدیریت کنند.

هشت عدد از ۱۰ مهارت ذکر شده، اهمیت ۶۵ درصدی را از نظر مخاطبان داشتند و این بدان معنی است که یک بنیان‌گذار مشتاق و موفق باید اولویت بالا یا بسیار زیادی را برای کسب و توانمندی در این مهارت‌ها داشته باشد.

همه این مهارت‌ها مهم است. سؤال این است: کدام‌یک از این مهارت‌ها به عهده مدیرعامل و کدام‌یک به عهده کارمندان سایر بخش‌ها است؟

نکته‌ای که لازم است بدان اشاره شود این است که تقریباً تمامی پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی، با ده مهارت ذکر شده به عنوان مهارت‌هایی که هر کارآفرین موفقی باید به انها توجه کند، موافق بودند اما در خلال تحلیل یافته‌ها به نکاتی اشاره شد که بسیار حائز اهمیت است و در ادامه به انها می‌پردازیم:

الزامات مهارتی به مرحله بلوغ استارتاپ بستگی دارد

پاسخ‌دهندگان تأکید می‌کردند که مهارت‌های موردنیاز یک بنیان‌گذار در طی توسعه کسب‌وکار و در هر مرحله از چرخه عمر استارتاپ تغییر می‌کند زیرا هر مرحله مخاطرات مربوط به خود را دارد.

مهارت‌هایی که اغلب در مراحل اولیه راه‌اندازی استارتاپ مهم در نظر گرفته می‌شود عبارت‌اند از طراحی و توسعه محصول و تیم‌سازی.

در مراحل بعدی، مهارت‌های مهم دیگری شامل استخدام کارکنان متخصص، برقراری ارتباط بین کارکنان جدید و مدیریت فرهنگ سازمانی قرار می‌گیرند.

هم‌بنیان‌گذاران و شرکای کسب‌وکار بسیار مهم هستند

کارآفرینان موفق و مورد بررسی این مقاله، تدوین یک تیم بنیادی را بالاترین اولویت مهارتی برای رهبر کسب‌وکار دانستند.

یکی از پاسخ‌دهندگان اذعان داشت: “هیچ مهندس ۲۴ ساله‌ای نمی‌تواند تمام این مهارت‌ها را در پنج سال به دست بیاورد؛ بنابراین، مهارت حیاتی این است که کارآفرینان یاد بگیرند چگونه یک تیم پایه‌ای را ایجاد کنند که بتواند شکاف‌ها را پوشش داده و چالش‌ها را پشت سر بگذارد.

یک بنیان‌گذار خوب باید بتواند نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی کند و بداند بر اساس چه معیار و سنجه‌ای باید اعضای تیم را استخدام کرده و به آنان انگیزه دهد.»

یکی دیگر از افراد اضافه کرد: اگر شما نتوانید در مورد انتخاب هم‌بنیانگذار، به درستی تصمیم بگیرید و مثلاً فردی را انتخاب کنید که به رشد کسب‌وکار تعهدی نداشته باشد، عملاً به دست خودتان شرکت را به قتل می‌رسانید.

بنیان‌گذاران باید اولویت‌بندی داشته باشند و بتوانند بازخورد بگیرند

کارآفرینان موفق به مجموعه‌ای از مهارت‌های رهبری هم اشاره کردند که برای موفقیت استارتاپ‌ها حیاتی تلقی می‌شد.

در صدر این مهارت‌ها دو مورد زیر به چشم می‌خورد: (۱) مشتاق بودن برای دریافت بازخورد بدون اینکه رویکرد تدافعی وجود داشته باشد و (۲) توانایی اولویت‌بندی مسائل، از جمله دانستن اینکه چه کاری را در چه زمان به چه کسی واگذار کنید یکی از کارآفرینان شرکت‌کننده در نظرسنجی اذعان داشت که بسیاری از مدیران استارتاپی، ذهن منسجمی ندارند و دائم در پی حل مسائل آتی هستند.

کشف مشتری و مهارت‌های طراحی محصول بسیار مهم است

 بسیاری از پاسخ‌دهندگان تأکید کردند که در طول مراحل اولیه استارتاپ، بنیان‌گذاران باید درک عمیقی از نیازهای مشتری داشته باشند و بر اساس همین دانش، آزمون‌های سریع و تکرارشونده‌ای را برای کمک به توسعه محصول اعمال کنند.

واقعیت این است که اگر شما محصولی عالی تولید کنید اما کسی آن را نخواهد، کاری از پیش نبرده‌اید. در واقع فارغ از اینکه چه چیزی در سر دارید، باید از ذهنیت مشتری نسبت به محصول آگاه شوید.

فروش باید مهارت مدیرعامل باشد:‌

کارآفرینان موفق حاضر در این نظرسنجی، فروش را به عنوان یک مهارت حیاتی برای بنیانگذاران نام بردند و خاطر نشان کردند که این امر چیزی فراتر از فروش محصول است.

به عنوان یک بنیانگذار، شما همیشه در حال فروش هستید، اما نه فقط فروش محصول.

شما شخصیت، برند سازمان، محصول و خدماتتان را ابتدا به خودتان و سپس به همکاران بالقوه، کارکنان، مشتریان، شرکای استراتژیک و سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهید. نمی‌توانید تصور کنید روایتگری تا چه حد برای هر مدیرعاملی حیاتی است.

اگر شما به‌عنوان مدیرعامل بتوانید داستانی شیرین تعریف کنید که بتواند به دیگران توضیح دهد چرا دارید این کار را انجام می‌دهید؟ هدفتان چیست و چه دغدغه‌ای را حل می‌کنید؟ می‌توانید اول قلب افراد را تسخیر کنید و سپس به سراغ جیبشان بروید.

مذاکرات بی‌پایان است

پاسخ‌دهندگان به این نکته اشاره کردند که از فهرست مهارت‌هایی که در این مقاله بدان اشاره شده است، جای «مذاکره» خالی است.

همانطور که در فرایند فروش، فرد دائماً در حال مذاکره است، انتخاب شرکای مناسب و عقد قراردادهای کاری هم مهارت‌هایی حیاتی است که تنها در سایه تسلط بر علم مذاکره مرتفع می‌شود و تا حد زیادی وابسته به تجربه است. دانشگاه‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند به شما فنون مذاکره را بیاموزند.

امور مالی نسبت به دیگر موارد کمتر اهمیت دارد:

امور مالی بین ده مهارت لیست شده در این مقاله، جایگاه یکی مانده به آخر را کسب کرد.

بااین‌حال اظهارنظرهای متنوعی در مورد اهمیت این مهارت وجود دارد. برخی از پاسخ‌دهندگان اذعان داشتند که برای امور مالی، ایجاد وضعیت اقتصادی باثبات توسط استخدام یک فرد متخصص مرتفع می‌شود.

از طرف دیگر برخی از کارآفرینان موفق داشتن تسلط بر امور مالی را مهارت بسیار مهمی برشمردند و اشاره داشتند موفقیت و شکست بسیاری از استارتاپ‌ها در تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاران ناشی از میزان دانش مالی مدیران آن استارتاپ‌ها است.

کارآفرینان باید بدانند که جذب سرمایه می‌تواند بسیار سخت‌تر از حد تصورشان باشد لذا انها باید نسبت به ارزش‌گذاری بالا با توجه به منابع محدود، رشد شرکت و دیگر مفاهیم مالی آشنا باشند.

داشتن ذهنیت کارآفرینانه بسیار مهم است:

بسیاری از  پاسخ‌دهندگان اذعان داشتند که کارآفرینان موفق و مشتاق به یک طرز فکر کارآفرینانه نیاز دارند.

مسیر کارآفرینی بسیار چالشی و پرپیچ‌وخم است و در این میان به افرادی نیاز هست که بتوانند بر ضعف و ترس خود غلبه کرده و استمرار داشته باشند.

دستگاه فکری یا ذهنیت کارآفرینانه از نظر هر کسی مصادیق خاص خودش را دارد یکی آن را “انجام کارهای غیر ممکن با منابع مالی کم” توصیف می‌کند و دیگری “انعطاف‌پذیری، پاسخگویی و محرک بودن برای انجام کارها” را ویژگی‌های اصلی ذهنیت کارآفرینانه می‌داند.

داشتن مدرک مدیریت و ادامه تحصیل در مدارس کسب‌وکار تا چه حد اثرگذار است؟

برای بررسی نظرات پاسخ‌دهندگان در مورد اینکه چه برنامه آموزشی برای کارآفرینان موفق و بنیان‌گذاران استارتاپی مناسب است، از آنان پرسیدیم آیا یک مهندس ۲۴ ساله و بنیانگذار استارتاپی بهتر است در مدارس کسب‌وکار درس بخواند یا با کارآموزی و کسب تجربه دانش موردنیاز خود را به دست آورد.

چهل‌وچهار درصد از پاسخگویان اذعان دارند یک دوره دوساله MBA مؤثر خواهد بود. پنجاه‌وهشت درصد از کارآفرینان یک دوره دو ساله MBA را به اضافه یادگیری امور مهندسی، طراحی و مدیریت آموزش پیشنهاد دادند که دوره‌ای فراتر از مدیریت بازرگانی است.

درنهایت، ۳۴٪ از دیگر پاسخ‌دهندگان اعتقاد داشتند کارآفرینان جوان در محیط کار و حین فعالیت بیش از حضور در کلاس‌های درس دانش کسب می‌کنند.

درنهایت اینکه نتایج این مقاله نشان می‌دهد بنیان‌گذاران نیاز به گستره وسیعی از مهارت‌های مدیریتی و رهبری برای موفقیت در سرمایه‌گذاری خود دارند.

مهم این است که این مهارت‌ها تنها با حضور در یک حوزه مثل فقط دانشگاه یا فقط محیط کار پدید نمی‌آید.

منبع: گروه آریانا
 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟