چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

کشف دروغ‌ها و مهارت‌های خاص در یک رزومه
این روزها بازار کار به‌شدت رقابتی است. ما با بحران جدیدی به نام بحران استعداد روبه‌رو هستیم و در قلب این بحران، بسیاری از مدیران تلاش می‌کنند بهترین و با استعدادترین نیروها را استخدام کنند...

وقتی با این مدیران صحبت می‌کنم، اغلب آنها از داستان‌های عجیب و غریبی می‌گویند که در رزومه‌های متقاضیان کار مشاهده کرده‌اند، مثل سابقه کار در شرکتی که حتی وجود خارجی ندارد یا درج یک عنوان شغلی دروغین.

در بسیاری از رزومه‌ها می‌توان ردپای این دروغ‌های متداول را دید، حتی در رزومه افرادی که برای شغل مربوطه مناسب به نظر می‌رسند. کشف این دروغ‌ها برای کارکنان منابع انسانی سخت نیست. کافی است به گوگل بروند و درباره دروغ‌های رایج رزومه‌ها تحقیق کنند.

آنها بلافاصله پس از کشف یک دروغ، متقاضی کار را فاقد صلاحیت دانسته و او را رد می‌کنند. در نهایت دو طرف بازنده‌اند: متقاضی کار، یک فرصت شغلی خوب را از دست می‌دهد و مدیر سازمان، یک کارمند خوب را.

اما برای تشخیص بهتر این دروغ‌ها چه باید کرد؟

به‌عنوان یک مدیر کارگزینی (Hiring Manager)، باید مراقب دروغ‌های رایجی که بارها و بارها در رزومه‌ها دیده‌اید باشید: مثل شرکت‌هایی که حتی اسمشان را نشنیده‌اید، عناوین شغلی عجیب و غریبی که غیرواقعی به نظر می‌رسند، ادبیات اغراق‌آمیز یا دوره‌های بیکاری طولانی و مشکوک.

به هر حال پنهان کردن بخشی از حقیقت، شکلی از دروغگویی است. موارد مشکوک را نادیده نگیرید؛ چراکه متقاضیان کار، بیشتر از آنچه فکر می‌کنید در رزومه‌ها دروغ می‌گویند.

در حقیقت، بیش از یک‌سوم متقاضیان کار اعتراف می‌کنند که در رزومه‌های خود دروغ گفته‌اند. این را تحقیقات وب‌سایت HireRight نشان می‌دهد. این یک حقیقت تلخ است اما ناامید نشوید.

احتمالا شما هم مثل رهبران، کارشناسان و مدیران ارشدی که با ما مشورت می‌کنند، در یک رزومه فقط به دنبال صداقت نیستید، صداقت لازم است اما کافی نیست.

شما به دنبال افرادی هستید که علاوه‌بر صداقت، قابلیت‌های دیگری نیز داشته باشند، مثل دانش کافی، انگیزه، خلاقیت و نوآوری.

شما به دنبال کارمندی هستید که تمام استعدادهایش را برای جلب مشتریان و افزایش سود خالص سازمان به‌کار گیرد. در پایان مصاحبه، شما یک کارمند متوسط را صرفا به خاطر راستگو بودنش استخدام نمی‌کنید، شما به دنبال کارمندی هستید که تفاوت ایجاد کند.

تنها راه ممکن برای یافتن چنین کارمندانی، کشف مهارت‌های کاری خاص در رزومه آنهاست.

اما سوال اینجاست که در یک رزومه به دنبال چه باید بود؟

موسسه تحقیقاتی «O.C.Tanner» بیش از یک میلیون شغل برتر جهان را مورد مطالعه قرار داد تا مهارت‌هایی را کشف کند که به‌کارگیری آنها، عامل موفقیت پروژه‌های بزرگ بوده است.

یکی از این مهارت‌های پنج‌گانه، کنجکاوی و توانایی پرسیدن سوالات چالش‌برانگیز است. در واقع ۸۸ درصد پروژه‌های بزرگ تنها با یک سوال آغاز می‌شوند. افراد موفق، به شنیده‌ها بسنده نمی‌کنند.

آنها باید بروند و با چشم خودشان ببینند که کجای پروژه خوب پیش می‌رود و در کجا تاثیرگذار است. آنها به دنبال تجربه‌های تازه‌اند که همین امر اشتیاق آنها را برای ادامه کار دوچندان می‌کند.

آنها همچنین با افرادی خارج از دایره ارتباطی خود تبادل نظر می‌کنند تا ایده بگیرند و بتوانند به راه‌حل‌های بهتری دست یابند. آنها به دنبال پیشرفت و تقویت مهارت‌هایشان هستند.

در واقع این تحقیقات نشان داده است که اگر کسی تمام این پنج مهارت را در خود تقویت کند، احتمال آنکه کار بزرگی انجام دهد، سه‌برابر است.

این افراد در پروژه‌ها حضور مستقیم دارند و پروژه و تغییراتش را از ابتدا تا انتها زیر نظر دارند تا به دیگران در اجرا و رفع چالش‌های احتمالی کمک کنند.

اما چگونه می‌توان این مهارت‌ها را در یک رزومه تشخیص داد؟

به دنبال نشانه‌ها بگردید: رویکرد جدید، محصول یا راه‌حل جدید و تاثیرگذار ی که برای اولین‌بار توسط او ارائه شده باشد.

نشانه‌های دیگر را جست‌وجو کنید: آیا او در اجرای پروژه‌ها یا حل مشکلات حضور فعال داشته است؟

آیا در رزومه او نشانه‌هایی از پیشرفت دائمی و بلندمدت وجود دارد؟ یا او از آن دسته افرادی است که در شرایط مطلوب نیازی به تلاش بیشتر نمی‌بیند؟

آیا در رزومه او اثری از نوآوری و راه‌حل‌های خلاقانه هست؟ یا به جای سوال پرسیدن، ایده‌پردازی و نوآوری، سعی می‌کند وضعیت موجود را حفظ کند؟

البته شما از طریق مصاحبه نیز می‌توانید تا حدی از گرایش‌های متقاضی کار باخبر شوید و ببینید آیا دارای مهارت‌های ذکر شده هست یا نه.

می‌توانید سوالاتی از این دست بپرسید: «آیا شما برای دریافت بازخورد یا نظرخواهی تنها به سراغ اعضای تیم خود می‌روید یا با افراد خارج از محدوده پروژه نیز تبادل نظر می‌کنید؟» با پرسیدن این سوالات می‌توانید تا حدی متقاضی کار را محک بزنید.

اما برای آنکه ببینید یک متقاضی کار می‌تواند در سازمان شما عملکرد موفقی داشته و تفاوت ایجاد کند، مطالعه رزومه او کافی نیست.

براساس تحقیقات موسسه «O.C.Tanner»، حدود ۹۰ درصد پروژه‌های موفق و ممتاز جهان با این سوال آغاز می‌شوند: «چه تغییری می‌توانم ایجاد کنم که همه از آن استقبال کنند؟» اگر این سوال، دغدغه یک متقاضی کار باشد و از صمیم قلب بخواهد تیم و سازمان شما را متحول کند، در استخدام او تردید نکنید. او احتمالا کارهای بزرگی انجام خواهد داد.

منبع: دنیای اقتصاد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟