شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم اردیبهشت 1398

آخر هفته افزایشی بازار پلیمرها

آخر هفته افزایشی بازار پلیمرها
برای هفته پیش رو باید منتظر اعلام قیمت‌های پایه جدید باشیم؛ مخصوصاً در وضعیتی که قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی هم تاکنون صعودی اعلام شده است.

به گزارش ویکی پلاست، جرقه‌های رشد قیمت پلیمرها در بورس کالا در دو هفته گذشته در بازار آزاد هم مشاهده شده و اواخر هفته‌ای که گذشت جریان غالب قیمتی به سمت رشد نرخ متمایل شد. این وضعیت نشانه مهمی از برتری تقاضا بر عرضه در بازار داخلی در کنار رشد قیمت‌ها در بورس کالاست.  حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته نزدیک به 2 درصد کاهش یافت که این داده را باید به عنوان یک سیگنال مهم به شمار آورد.

رشد قیمت‌ها در بازار داخلی دیگر از حالت زیرپوستی و شنیده و شایعه خارج شده و در اواخر هفته به وضوح رشد قیمت‌ها به گفتمان غالب نوسان نرخ در بازار پلیمرها بدل گشت. این سیگنال را باید جدی گرفت اگرچه در گزار‌ش‌های پیشین احتمال چنین رخدادی را عنوان کرده بودیم.

در هر حال روند کلی در بازار چند هفته است که احتمال افزایش نرخ را مطرح می‌کرد و شاید افزایش انتظاری قیمت‌ها هم‌اکنون نیز اندکی به تعویق افتاده باشد. نوسان قیمت دلار در بازار آزاد اگرچه محرک جذابی برای رشد قیمت‌هاست ولی دلیل اصلی رشد نرخ را باید در برتری تقاضا بر عرضه‌ها در بورس کالا به شمار آورد.

4 هفته متمادی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا بالاتر از 71 هزار تن نوسان می‌کند گویی در سطوح 70 هزارتایی گیر کرده است. این در حالی بود که حجم تقاضا هم به نسبت بالاست و بخش اعظم عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفته و التهاب خرید هم به نسبت بالا بود تا جایی که بسیاری از گریدها با رشد نرخ مورد معامله قرار گرفت. در تمامی این 4 هفته بیش از 93 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفته است که این رکورد بالاترین درصد معاملات از زمان نیمایی‌شدن قیمت‌ها در بورس کالاست.

این داده به وضوح نشان می‌دهد که بازار به عرضه‌های بیشتری نیاز دارد ولی روند تغذیه بازار گویی با وقفه همراه شده و به نسبت اواسط بهمن و یا اوایل اسفند از یک عقب‌نشینی محسوس حکایت دارد. اگر این شرایط یعنی حجم عرضه‌هایی نزدیک به 77 هزار تن ادامه یابد هیچ بعید نیست که قیمت‌ها در بازار داخلی باز هم صعودی شود. البته برای هفته پیش رو باید منتظر اعلام قیمت‌های پایه جدید باشیم مخصوصاً در وضعیتی که قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی هم تاکنون صعودی اعلام شده است.

از سوی دیگر متوسط قیمت‌های هفته‌ای که گذشت در بورس کالا رشدی نزدیک به 1.5 درصد داشت که به معنی پتانسیل رشد نرخ در بازار داخلی تعبیر می‌شود اگرچه همین افزایش قیمت‌های اواخر هفته هم می‌تواند متأثر از این رشد قیمت در بورس کالا تعبیر شود.

حجم تولید در صنایع تکمیلی در سال جاری به نسبت متوسط سال قبل بالاتر است و این داده به این معنی است که نیاز داریم تا عرضه بیشتری در بورس کالا داشته باشیم اما برای بسیاری از گریدها این شرایط دیده نمی‌شود. متوسط حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در سال گذشته رقمی نزدیک به 69 هزار تن بوده و برای هفته‌ای که گذشت نیز رقم بزرگی مورد معامله قرار نگرفت.

این یعنی بازار ناخودآگاه یک عقب‌گرد معاملاتی را حس می‌کند اگرچه ماه رمضان به صورت کلی داده‌ای برای کاهش تقاضا به شمار خواهد رفت. در هر حال بازار با ضعف تزریق کالا روبه‌روست و روزهای آینده شواهد بیشتری از این عدم تزریق کالا خودنمایی خواهد کرد.

حجم معامله برخی از گروه‌های کالایی مهم همچون پلی‌اتیلن سبک خطی ، سبک فیلم و سنگین و سبک تزریقی همچنین پلی‌استایرن معمولی و انبساطی ، همگی در هفته‌ای که گذشت به نسبت هفته قبل از آن با کاهش حجم معاملات روبه‌رو شده است اگرچه این حجم معامله‌ شده به نسبت متوسط سال گذشته نیز از یک کاهش حجم معاملاتی حکایت دارد.

البته اغلب این گروه‌های کالای از جمله مواد اولیه‌ای هستند که در محصولات تولیدی از آن‌ها در ماه رمضان کاربرد بیشتری دارد بنابراین عقب‌نشینی حجم معاملات را باید در این بازه زمانی مهم ارزیابی کرد و احتمال تزریق تکانه‌های رشد قیمتی را مطرح می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟