جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تقویت بازار مواد اولیه پتروشیمی با چند داده افزایشی
اگر بازار با عرضه‌های بیشتر تغذیه نشود احتمال تداوم رشد نرخ را باید در بورس و بازار مورد توجه قرار داد. البته نزدیکی به ماه رمضان سبد مصرف مواد اولیه را در صنایع تغییر داده و این تغییر هم خود یکی از ارکان نوسان قیمت‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، جرقه‌های رشد قیمت پلیمرها در بازار داخلی و بورس کالا در روزهای اخیر تقویت شده اگرچه در این زمان شاهد رشد حجم معاملات در بورس کالا نیستیم. رشد قیمت‌ها در کنار ثبات حجم معاملات و البته افزایش جذابیت خرید در بورس کالا به معنی تقویت التهاب در بازار پلیمرهاست که البته در روزهای اخیر به دلیل داده‌های جانبی در بازارهای مشابه همچون ارز یا نوسان قیمت‌های جهانی، پتانسیل تغییرات جدیدی در این بازار هم ایجاد شده است. رشد شاخص قیمت پلیمرهای دنیای اقتصاد هم یکی از این موارد است ولی این رشد شاخص به معنی افزایش نرخ در بورس کالاست که هم‌اکنون در حال سرایت به بازار داخلی است.

شاخص قیمت پلیمرهای دنیای اقتصاد در هفته گذشته به بیش از ۱۱ هزار و ۷۱ تومان افزایش یافت؛ یعنی به نسبت مدت مشابه در هفته قبل از رشد ۵۶/ ۱ درصدی برخوردار شده است. این شاخص قیمتی همچنین نشان می‌دهد که بازار پلیمرهای بورس کالا ازهفته منتهی به ۲۲ اسفندماه سال گذشته تاکنون به‌صورت مستمر در مسیر رشد نرخ قرار داشته است.

البته استمرار رشد شاخص قیمت پلیمرهای دنیای اقتصاد به این معنی است که این بازار با چند سیگنال مختلف افزایشی همراه بوده و تجمیع این داده‌هاست که روند صعودی شدیدی را ایجاد کرده است. به‌صورت دقیق‌تر رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا هم‌راستا با افزایشی بهای دلار نیمایی رقم خورده است و با توجه به افزایش این نرخ در سامانه نیما (تاکنون) این پتانسیل وجود دارد که بهای پلیمرها در بورس کالا و همچنین شاخص قیمت پلیمرهای دنیای اقتصاد باز هم در مسیر افزایش گام بردارد.

نرخ موجود یعنی ۱۱ هزار و ۷۱ تومان از آن جهت مهم است که در طول تاریخ نوسان قیمت پلیمرها در بورس کالا، تنها در یک هفته قیمت‌هایی بالاتر از نرخ‌های موجود ثبت شده که آن هم در هفته منتهی به ۱۷ اسفندماه یعنی اوج التهاب خرید محقق شده است. ساده‌ترین تاثیر این رشد شاخص قیمتی را باید در نوسان نرخ در بازار داخلی جست‌وجو کرد. بهای پلیمرها مدت‌ها بود که از یک ثبات نسبی برخوردار شده بود و البته این آرامش اندکی غیرمنتظره بود؛ به‌ویژه در شرایطی که بهای پلیمرها در بورس کالا افزایشی بود ولی این رشد نرخ به بازار داخلی سرایت نکرد.

این سیگنال را باید جدی گرفت آن هم در شرایطی که پتانسیل رشد قیمت‌ها تجمیع شده و از اواسط هفته گذشته آغاز شد ولی در اواخر هفته پیش شاهد خودنمایی جدی این داده‌ها بودیم. به‌صورت دقیق‌تر بازار پلیمرها در اواخر هفته قبل و حتی روز گذشته وارد یک فاز افزایشی شد که این بار شتاب رشد قیمت‌های بزرگ‌تری به ثبت رسید و همچنین فراگیری رشد نرخ هم بیشتر بود.

البته حجم معاملات پلیمرها به نسبت ثابت بود ولی کاهش نسبی موجودی انبارها در کنار تداوم تولید در صنایع تکمیلی و نیاز مستمر به تغذیه مواد اولیه به معنی برتری تقاضا بر عرضه‌ها تعبیر شده و این تعبیر بالاخره رشد قیمت‌ها را موجب شد. البته افزایش دیرهنگام قیمت‌ها به این معنی است که هنوز پتانسیل افزایش نرخ آن‌گونه که باید و شاید در بازار ایفای نقش نکرده است و همچنین اعلام قیمت‌های پایه جدید را باید یک سیگنال جانبی دیگر در این بازار به شمار آورد.

ثبات معاملات پلیمرها؛ نه چندان جذاب

هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا با افتی نزدیک به ۲ درصد همراه شد و به بیش از ۷۲ هزار تن رسید. این رقم معاملاتی در ۴ هفته اخیر نسبتا ثابت است ولی این ثبات را نمی‌توان چندان خوش‌یمن دانست. هنوز رقابت در بازار پلیمرهای بورس کالا به شدت بالاست اگرچه در هفته‌های اخیر هم این رقابت را می‌توان مستمر به شمار آورد.

البته در هفته قبل حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا بیش از ۲ درصد کاهش داشت که این افت عرضه خود به‌عنوان مهم‌ترین‌ دلیل افت معاملات ایفای نقش کرده است. هفته گذشته در برابر هر تن عرضه پلیمر در بورس کالا، ۶۶/ ۱ تن تقاضا به ثبت رسیده که این نرخ به نسبت هفته گذشته حتی افزایش یافته که نشان می‌دهد التهاب خرید در بورس ترقی کرده و همین سیگنال نگرانی از رشد قیمت‌ها را تقویت می‌کند.

البته همان‌گونه که در هفته‌های گذشته به آن اشاره کرده بودیم بازار پلیمرها مستعد رشد نرخ است و این استعداد در روزهای اخیر از حالت بالقوه به بالفعل بدل شد و رشد نرخ در بازار آزاد به ثبت رسید. البته در هفته‌های اخیر حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا به نسبت ثابت بوده ولی این رقم عرضه جوابگوی نیاز بازار نبوده و نیست.

اگر بازار با عرضه‌های بیشتر تغذیه نشود احتمال تداوم رشد نرخ را باید در بورس و بازار مورد توجه قرار داد. البته نزدیکی به ماه رمضان سبد مصرف مواد اولیه را در صنایع تغییر داده و این تغییر هم خود یکی از ارکان نوسان قیمت‌ها به شمار می‌رود.

با توجه به موارد فوق باید منتظر تداوم این تغییرات در بازار پلیمرها بود آن هم در شرایطی که بسیاری از افراد در تلاش هستند تا دارایی‌های نقدی خود را به کالا تبدیل کنند که در بازار پلیمرها این امر می‌تواند به افزایش تقاضا برای مواد اولیه منجر شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟