پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۹ فروردین ۱۳۹۸ 0 1152

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم فروردین 1398

نیاز به عرضه های بیشتر محصولات پتروشیمی

نیاز به عرضه های بیشتر محصولات پتروشیمی
در برابر هر تن عرضه محصولات پتروشیمی هفته جاری در بورس کالا، 1.74 تقاضا به ثبت رسید که بیشترین درصد ثبت شده از زمان آزادشدن قیمت‌ها در بورس کالا یا همان نیمایی شدن نرخ پلیمرهاست. کاهش محدود حجم معاملات در کنار افت حجم عرضه از مواردی بود که بازار پلیمرها در هفته گذشته را متأثر ساخت اگرچه کاهش قیمت‌های پایه نیز دیگر داده مهم این بازار بود.

به گزارش ویکی پلاست، هفته عجیبی در بازار پلیمرها تجربه شد که سراسر تناقض بود گویی داده‌های اصلی در این بازار ارتباط خود را با داده‌های قیمتی از دست داده بودند. بررسی دقیق‌تر این بازار به این معنی است مسیرهایی متناقض را ترسیم کرده و در نهایت نوسان قیمت‌ها را با کاهش نرخ به پایان برد. این شرایط بازاری به شدت پیچیده را رقم زده که تحلیل اغلب به جهت‌دهی به بازار و مدیریت افکار منتهی خواهد شد.

در هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا افت 3 درصدی داشت آن هم در شرایطی که در هفته قبل هم عرضه‌ها جوابگوی نیاز بازار نبود. این وضعیت موجب شد که در برابر هر تن عرضه ، 1.74 تقاضا به ثبت برسد که بیشترین درصد ثبت شده از زمان آزادشدن قیمت‌ها در بورس کالا یا همان نیمایی شدن نرخ پلیمرهاست. این سیگنال خود نشان می‌دهد بازار به عرضه‌های بیشتری نیاز داشته و دارد و البته به دلایل مختلف حجم عرضه‌ها گویی همین است که در هفته جاری ارائه شده اگرچه حتی به نسبت هفته قبل کاهش هم داشته است.

در برابر افت عرضه‌ها شاهد هستیم که تقاضا رشدی 13 درصدی داشته که به معنی افزایش جذابیت خرید در بورس کالا و رشد رقابت برای معامله و افزایش نرخ در بورس کالاست تا جایی که در طول هفته‌ای که گذشت اغلب گریدها با رقابت مورد معامله قرار گرفتند. البته در این هفته شاهد بودیم که 95.9 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفته که این رقم به نسبت هفته قبل از آن اندکی کاهش یافته است. این داده به این معنی است که جذابیت خرید برخی از عرضه‌ها کاهش یافته و یا دقیق‌تر عرضه گریدهایی که بازار کمتر به آن توجه می‌کند افزایش یافته است. در هر حال حجم معامله پلیمرها در هفته قبل بیش از 71 هزار و 200 تن بود که به نسبت هفته قبل از آن افتی 3.7 درصدی داشته است.

در بازار آزاد پلیمرها اما شاهد افت نسبی نرخ در طول هفته گذشته بودیم که اندکی با واقعیت‌های معاملاتی و انتظارات قیمتی همخوانی نداشت. کاهش قیمت‌های پایه پلیمرها در بورس کالا درهفته گذشته خود یکی از دلایل اصلی و مهم افت قیمت‌ها بود که اثرگذاری آن را می‌توان به وضوح در وضعیت بازار مشاهده کرد. این سیگنال اهمیت بسزایی دارد زیرا این بیم و امید را ایجاد می‌کند که شاید در هفته‌های آینده هم همین تلاش برای کاهش قیمت‌ها به انجام رسیده و بازار به طرز غیرقابل پیش‌بینی میل به افت قیمت‌ پیدا کند.

این سیگنال را باید جدی گرفت آن هم در شرایطی که خبرهایی از تزریق ارز به بازار به صورت‌های مختلف مخابره می‌شود ولی هیچ‌کدام از قطعیت کافی برخوردار نیست. این ذهنیت‌های دلاری چندگانه در شرایطی که قیمت دلار آزاد ممکن است باز هم با رشد نرخ همراه شده و یا شاید باز هم مدیریت شود امکان اخذ تصمیم قطعی را محدود می‌سازد تا جایی که در این وضعیت خریدهای سفته بازی و یا واسطه‌گری در بستر بازار آزاد بیش از جذابیت از ترس مضاعفی برخوردار شده است. این مطلب به این معنی است که اوج تقاضا در نهایت به بورس کالا باز می‌گردد و این احتمال وجود دارد که تقاضا باز هم در بورس کالا افزایش یابد.

وضعیت عرضه‌های پیش رو در بورس کالا هم به کلاف سردرگم جدیدی بدل شده که تحلیل آن هم به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست. بازار به عرضه‌های بالاتری نیاز دارد و در رفتار معامله‌گران نیز این انتظار دیده می‌شود ولی نمی‌توان دورنمایی قطعی از آینده عرضه‌ها را تخمین زد. از سوی دیگر ترس از کاهش قیمت دلار نیمایی و یا دلار آزاد هم می‌تواند به کاهش احتمالی تقاضا در روزهای آینده منتهی شود که در نهایت خروجی آن نیز عدم اعتماد از رشد قیمت‌ها باشد که اوضاع این بازار را پیچیده‌تر خواهد ساخت.

البته پیچیدگی این روزهای بازار خروجی‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد ولی ابهام و تناقض داده‌ها و تفاوت در خروجی‌ها موجب شده تا امکان اخذ تصمیم درست محدود شود. این داده به این معنی است که اگرچه بازار انتظار دارد تا از یک جریان مشخص تبعیت کند ولی این جریان کلی تاکنون شواهد قدرتمندی قیمتی از خود ارائه نکرده است یعنی هم‌اکنون هم بازار تعادل کامل ندارد. این وضعیت البته چندان هم به طول نمی‌انجامد و بازار در هر حال جریان مورد انتظار خود را در پیش خواهد گرفت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 83%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟