پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

چشم انداز PP، PE، PVC هند در سال 2024: پس از رکوردهای 2023، آیا رونق تقاضا ادامه خواهد داشت؟
بر اساس اطلاعات ChemOrbis، هند افزایش قابل توجهی در واردات PE، PVC و PP در سه فصل اول سال 2023 تجربه کرد. زمانی که داده های ژانویه تا سپتامبر سالانه می شود، نشان می دهد که سال 2023 در آستانه ثبت رکوردهای جدیدی برای واردات در هر سه پلیمر است. اکنون، سوال پیش رو این است که آیا هند این شتاب رشد سریع در واردات را تا سال 2024 حفظ خواهد کرد یا خیر.

نگاهی عمیق به داده های سال 2023
PE: هند دومین خریدار بزرگ می شود و ترکیه و ویتنام را بسیار پشت سر گذاشته است

داده ها نشان می دهد که واردات پلی اتیلن هند در سه فصل اول سال 2023 از 3 میلیون تن فراتر رفته است که نشان دهنده افزایش چشمگیر 87 درصدی نسبت به سال قبل است. این داده ها (هرچند که 3 ماه است) در حال حاضر از کل حجم ثبت شده برای کل سال 2022 فراتر رفته و تقریباً 2.4 میلیون تن است.

اگر داده های ژانویه تا سپتامبر سالانه باشد، کل واردات پلی اتیلن هند می تواند تا پایان سال 2023 از مرز 4 میلیون تن عبور کند و رکورد جدیدی را تثبیت کند. اگرچه واردات سه ماهه چهارم 2023، ممکن است تا حدی سرعت خود را از دست بدهد - زیرا خریداران هندی به طور گسترده ای برای استفاده موجودی های ساخته شده در داخل زمان صرف کرده اند - PE هنوز هم برای واردات بی سابقه تنظیم شده است.

در همین حال، رشد هند در سال 2023 که به طور سنتی از ترکیه در واردات پلی اتیلن عقب است، نشان دهنده یک تغییر قابل توجه است. سال گذشته، هند با واردات حدود 12 درصد بیشتر پلی اتیلن از ترکیه پیشی گرفت. در سه ماهه اول سال 2023، رشد واردات پلی اتیلن هند به دلیل واردات ترکیه حدود 1.9 میلیون تن پلی اتیلن شتاب گرفته است، در حالی که کل واردات پلی اتیلن هند - که به حدود 3.1 میلیون تن رسیده است - 61 درصد بالاتر از ترکیه بوده است.

بر این اساس، هند پس از چین به دومین خریدار بزرگ پلی اتیلن در جهان تبدیل شده و به ترتیب از ترکیه و ویتنام به عنوان دومین و سومین خریدار بزرگ پلی اتیلن در سال 2021 و پس از آن پیشی گرفته است.

PVC: واردات رونق گرفت و رکورد 2019 را شکست
   
هند به عنوان بزرگترین خریدار پی وی سی در جهان، بیش از 2.4 میلیون تن در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر 2023 وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 75 درصد افزایش داشت. این رقم از کل حجم 1.8 میلیون تنی ثبت شده در کل سال 2022 و حتی رکورد قبلی در سال 2019 با 2.13 میلیون تن فراتر رفته است. طبق آمار سالانه، مجموع واردات پی وی سی هند تا پایان سال 2023 به حدود 3.2 میلیون تن می رسد، مگر اینکه کاهش شدیدی مشاهده شود.

علیرغم تحقیقاتی که در سپتامبر 2022 آغاز شد و بازار همچنان منتظر شفافیت برای آن است، چین با کاهش واردات پی وی سی هند به عنوان تامین کننده برتر باقی ماند. در همین حال، با توجه به خروج احتمالی PVC ایالات متحده از اروپا در پی تحقیقات ضد دامپینگ که اخیراً آغاز شده، احتمالاً رقابت در هند بین چین و ایالات متحده شدیدتر خواهد شد.

PP: واردات رشد نسبتاً متوسطی را نشان می دهد، اما همچنان در بالاترین حد خود قرار دارد

هند در دوره ژانویه تا سپتامبر سال 2023 بیش از 1.3 میلیون تن واردات داشته است که نسبت به سال قبل 35 درصد افزایش داشته است. در سال 2022، کل واردات PP 1.5 میلیون تن ثبت شد. اگر سرعت فعلی ادامه یابد، کل واردات PP هند می تواند تا پایان سال 2023 به حدود 1.8 میلیون تن برسد.

در مقایسه با بازارهای پلی اتیلن و پی وی سی با نرخ رشد سالانه 87 و 75 درصدی، رشد 35 درصدی واردات PP را می توان نسبتاً کوچک در نظر گرفت. با این حال، ChemObis هنوز هم سطح بی سابقه ای را برای تقاضای واردات در سال 2023 پیشنهاد می کند.

قابل توجه است که این رشد قوی در واردات با وجود ظرفیت قابل توجه داخلی نصب شده در هند صورت می گیرد. ظرفیت تولید PP در هند حدود 6 میلیون تن است که تقریباً نیمی از آن متعلق به Reliance است. در اوایل سال جاری، HPCL-Mittal Energy Ltd (HMEL) همچنین یک کارخانه PP جدید با ظرفیت 500.000 تن در سال در Bhatinda، پنجاب راه اندازی کرد.

نیروهای محرک: توسعه زیرساخت و اقتصاد قوی رشد قابل توجه تقاضای پلی اتیلن و پی وی سی در درجه اول به پروژه های زیرساختی گسترده هند نسبت داده می شود. تقاضا برای پلی اتیلن سنگین (HDPE)، به ویژه برای مواد گرید لوله، به ویژه توسط پروژه های تعمیر و نگهداری بزرگراه ها در مقیاس بزرگ و توسعه در سراسر کشور، قابل توجه است.

در همین حال، هند (با سریع‌ترین رشد اقتصادی بزرگ جهان در دو سال گذشته) نیز عملکرد نسبتاً بهتری نسبت به سایر نقاط جهان داشته است. تولید ناخالص داخلی در ژوئیه تا سپتامبر 7.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که بسیار فراتر از انتظارات بود. تولیدکنندگان تولید را افزایش می‌دهند، مصرف سرعت می‌گیرد و دولت نخست‌وزیر نارندرا مودی سرمایه‌گذاری را قبل از انتخابات سال آینده افزایش می‌دهد. با وجود تورم فزاینده و شش افزایش نرخ بهره RBI از سال گذشته، رشد انعطاف‌پذیر بوده است.

داده های اخیر همچنین نشان می دهد که رشد تولید صنعتی در اکتبر به بالاترین حد خود در 16 ماه گذشته رسیده که زیربنای آن رشد گسترده در همه بخش ها، به ویژه بخش برق است. تولیدات صنعتی نیز طی ماه های آوریل تا اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 6.9 درصد افزایش یافت.

آیا هند این شتاب رشد تقاضا را در سال 2024 حفظ خواهد کرد؟

سوالی که مطرح می شود این است که آیا هند این تقاضای پررونق را در سال 2024 حفظ خواهد کرد یا خیر. تحلیلگران انتظار دارند که هند به عنوان سریع ترین رشد اقتصادی بزرگ در سال 2024 از زمانی که فرآیند شهرنشینی و صنعتی شدن به مرحله جهش سریع می رسد، باقی بماند.

به گزارش رویترز، هند ممکن است در دو دهه آینده شاهد رشد ثابت و قوی باشد زیرا اقتصاد و جمعیت این کشور شبیه دوره های چین بین اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 است.

اقتصاد بدیهی است که تقاضای پلیمر را افزایش خواهد داد

همانطور که در سال‌های 2022 و 2023 اتفاق افتاد، نیازی به گفتن نیست که تقاضای پلیمر از هند ناشی از رشد سریع مورد انتظار در مصرف کلی و تولید در سال‌های آینده است، حتی اگر هزینه‌ها ممکن است بلافاصله پس از انتخابات در هند کاهش یابد.

با در نظر گرفتن موقعیت خالص واردکننده هند در سه پلیمر اصلی، یعنی PP، PE و PVC، نکته کلیدی در افزایش ظرفیت داخلی از نظر تخمین رشد تقاضا برای واردات خواهد بود.

چندین پروژه بزرگ برای پاسخگویی به رشد قابل توجه تقاضا وجود دارد. با این حال، احتمالاً اکثر آنها قبل از سال 2026 آنلاین نمی شوند، بنابراین، هند ممکن است به وعده بازگشت سالم تقاضا در چند سال آینده ادامه دهد.

رشد تقاضای واردات PP ممکن است از بین برود

برخلاف PE و PVC، واردات PP ممکن است افزایش یابد اما با سرعت کمتر. پس از راه اندازی کارخانه PP با ظرفیت 500.000 تن در سال در باتیندا، پنجاب هند که متعلق به HPCL-Mittal Energy Ltd (HMEL) است، هند در حال آماده شدن برای ظرفیت های جدید در سال 2024 است. HPCL PC Rajasthan قصد دارد دو کارخانه PP راه اندازی کند. هر کدام با ظرفیت تولید 490.000 تن در سال، در کنار کارخانه های LLDPE و HDPE - هر کدام با ظرفیت 416.000 تن در سال - در سه ماهه اول سال 2024.

نیروگاه جدید PP نایارا انرژی لیمیتد با ظرفیت 450.000 تن در سال در حال حاضر در مرحله راه اندازی است و انتظار می رود نرخ کامل آن تا مارس 2024 باشد.

ترجمه و ویرایش: ویکی پلاست


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟