جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۷ دى ۱۴۰۲ 0 159

سناریوی چالش برانگیز مشتقات بی درخشش، مواد اولیه بالاتر و کاهش نرخ اجرا

چشم انداز الفین های آسیایی برای سال 2024

چشم انداز الفین های آسیایی برای سال 2024
قیمت‌های اتیلن و پروپیلن آسیایی از سه ماهه دوم به بعد در سطوح پایین‌تری قرار داشتند، با کاهش شدید اتیلن از 950 دلار در تن در اوایل آوریل و کاهش پروپیلن از 940 دلار در هر تن به 720 دلار در هر تن CFR چین برای هر دو الفین تا اواسط ژوئن، کاهش 23 تا 24 درصدی.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از chemorbis، قیمت‌ها سرانجام در اواخر جولای تا اوایل آگوست بهبود یافتند و تا دسامبر به طور پیوسته به محدوده 830-870 دلار در هر تن افزایش یافتند و قیمت هر دو الفین در اکثر سه ماهه چهارم به‌طور قابل ملاحظه‌ای ثابت ماند.

مقایسه روند قیمت الفین: کاهش نرخ اجرا بر خلاف سال 2022 قیمت ها را در سال 2023 افزایش داد.

هنگام مقایسه روند قیمت الفین ها برای سال های 2022 و 2023، شباهت ها و تفاوت هایی وجود دارد. قیمت‌های اتیلن و پروپیلن در سال‌های 2022 و 2023 با نرخی فوق‌العاده صعودی شروع شد. در سال 2022، این اوج با یک چرخه نزولی از اوایل مارس تا اواخر آگوست دنبال شد.

این رکود تجمعی در حدود 40 درصد در سال 2022 بسیار بزرگتر از چرخه نزولی سال 2023 بود. به علاوه، قیمت الفین در نیمه دوم سال 2022 بر خلاف سال 2023 بازنگشت. نرخ‌های اجرا بلافاصله روی قیمت‌ها منعکس نشد زیرا کراکرهای آسیایی و واحدهای PDH شروع به کاهش نرخ خود در نیمه دوم سال 2022 کردند.

آیا کاهش نرخ بهره ادامه خواهد داشت تا به تقویت قیمت الفین در سال 2024 کمک کند؟ آیا مشکلات تقاضا مانند سال 2022 بر کاهش عرضه بیشتر خواهد بود؟ قیمت ها هر مسیری را که طی کنند، دوباره سالی جذاب و چالش برانگیز برای الفین ها خواهد بود.

کاهش نرخ اجرای کراکر و خاموشی های طولانی احتمالاً در سال 2024 ادامه خواهد داشت

با نگاهی به عواملی که باعث اوج و کاهش قیمت شدند، می‌توان گفت که عوامل کلیدی که باعث افزایش و کاهش قیمت‌ها شدند، احتمالاً در سال 2024 مجدداً تکرار خواهند شد. کاهش نرخ، بازارهای مشتقه، جریان آربیتراژ از خلیج آمریکا و فعالیت های فروش تولیدکنندگان عمده.

این احتمال وجود دارد که تولیدکنندگان عمده بخواهند کنترل شدیدی بر حاشیه تولید خود داشته باشند، به این معنی که کاهش نرخ اجرا ابزاری بهینه برای حفظ تعادل عرضه و تقاضای الفین باقی می‌ماند، زیرا تولیدکنندگان کاهش نرخ را برای کراکرها و کارخانه‌های PDH به عنوان تولید افزایش می‌دهند. هزینه ها افزایش می یابد و حاشیه ها کاهش می یابد.

برای سال 2023، در سرتاسر شمال شرق و جنوب شرق آسیا، تولیدکنندگان عمده نرخ بهره برداری کارخانه کراکر و PDH را در سطوح پایین تر حدود 60 تا 70 درصد نگه داشتند، زمانی که قیمت الفین به 700 دلار در هر تن CFR چین کاهش یافت، همانطور که در ChemObis محاسبه شد. هنگامی که قیمت ها در اوایل آگوست شروع به بهبود کردند، تولیدکنندگان به آرامی نرخ های عملیاتی را به بالای 80 درصد افزایش دادند و نرخ های عملیاتی را در حال حاضر 80 تا 90 درصد نگه داشتند.

علاوه بر کنترل نرخ‌های عملیاتی کارخانه کراکر و PDH، تولیدکنندگان همچنین به حفظ تعادل عاقلانه کراکرها و کارخانه‌های PDH با نرخ‌های کاهش‌یافته ادامه می‌دهند و در عین حال چرخه‌های تعمیر و نگهداری را برای محدود کردن عرضه الفین گسترش می‌دهند تا همیشه تقاضا و عرضه حیاتی حفظ شود.

تاثیر نفت خام بر مواد اولیه - اتان، پروپان و نفتا

معاملات آتی نفت خام نوسان قیمت اتان، پروپان و نفتا را افزایش داده است و اینها در افزایش یا کاهش قیمت الفین بسیار مهم بوده اند. برای سال 2024، اگر قیمت برنت در مدت زمان طولانی تری بالای 80 دلار در هر بشکه معامله شود، قیمت های بالاتر نفت خام این مواد اولیه را بالاتر می برد و ممکن است قیمت اتیلن و پروپیلن را شاید بالاتر از سطح سال 2023 افزایش دهد.

در این هفته، در بحبوحه بازگشت قیمت نفت خام، قیمت‌های نقدی پروپان آسیا به 660 دلار/تن CFR ژاپن برای ژانویه 2024 افزایش یافت. قیمت اتان آسیایی در حدود 230 دلار/تن FOB USG معامله شد که 23 دلار/تن از بالاترین حد بحران پاناما 253 دلار کاهش یافت. نفتای آسیایی در ژانویه به 667 دلار/تن CFR ژاپن صعود کرد. قیمت مواد اولیه به دنبال معاملات آتی بی ثبات نفت خام ادامه خواهد داشت که بر قیمت الفین در سال 2024 تأثیر خواهد گذاشت.

قیمت‌های بالاتر مواد اولیه باید حداقل، کف قیمتی را برای جایی که سطوح حمایتی باید برای اتیلن و پروپیلن باشد، فراهم کند. هنوز نیاز به تقاضای واقعی برای بالا بردن قیمت‌های الفین به میزان قابل‌توجهی وجود خواهد داشت، که باید توسط مشتقات کلیدی مانند PE، PP، و همچنین MEG، SM، PVC، PO، آکریلونیتریل، اسید اکریلیک و اکسو الکل‌ها تامین شود. اگر بازارهای مشتقات نتوانند از قیمت های بالاتر مواد اولیه الفین حمایت کنند، احتمالاً نرخ بهره برداری کارخانه کراکر و PDH کاهش می یابد.

جریان های آربیتراژ اتیلن آمریکا به آسیا قیمت های نقطه ای را در سال 2024 تحت فشار قرار می دهد

با گشایش تجارت آربیتراژ غرب به آسیا، فشار زیادی بر قیمت‌های نقطه‌ای اتیلن آسیایی، عمدتاً جریان محموله‌های اتیلن در اعماق دریای سابق USG به شمال شرق آسیا، وارد شد. این جریان آربیتراژ احتمالاً در سال 2024 تکرار خواهد شد، تفاوت فقط در حجم هایی است که در نهایت به آسیا ارسال می شود.

قیمت اتیلن از آوریل به دلیل هجوم محموله‌های اتیلن سابق USG به آسیا در ماه مه و تا ژوئیه کاهش یافت که در سطوح پایین‌تر از اواسط دهه 800/تن CFR چین/NEA فروخته شد. به سطح 730 دلار/تن CFR چین. یک صادرکننده بزرگ ایالات متحده، Enterprise Ethylene، نزدیک به 200,000 تن محموله اتیلن را بین آوریل و مه حمل کرده بود که محموله ها در ماه ژوئیه به قیمت 730-760 دلار در هر تن CFR China/NEA فرود آمدند.

پلی اولفین های آسیایی و مشتقات کلیدی - برای تقویت یا تضعیف الفین ها؟

بازارهای پلیمری آسیایی هم قیمت‌های الفین را تقویت کرده و هم تحت فشار قرار داده‌اند. در حال حاضر به نظر می رسد بازارهای پلی اتیلن و پلی اتیلن آسیایی در حالت بهبود هستند و قیمت ها احتمالاً از سپتامبر کمی افزایش یافته است.

عملکرد ضعیف بازارهای پلی الفین آسیایی از سپتامبر تا نیمه اول دسامبر باعث کاهش قیمت الفین نشد اما پتانسیل روند صعودی قیمت را محدود کرد. به گفته ناظران بازار، در واقع، اگر تقاضای واقعی بهبود می یافت، قیمت های نقدی بالاتر از 900 دلار در هر تن CFR چین معامله می شد. با رفتن به سال 2024، آیا تقاضای قوی تر و افزایش قیمت پلی الفین ها و سایر مشتقات برای افزایش قیمت اتیلن و پروپیلن وجود خواهد داشت؟

انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین کند شود و OECD رشد تولید ناخالص داخلی چین را در سال 2024 به 4.7 درصد و در سال 2025 به 4.2 درصد در بحبوحه رکود بازار ملک و مصرف راکد پیش‌بینی کرده است. برای سال 2023، چین تحت تأثیر کاهش رشد و سرمایه گذاری خارجی پایین، صادرات ضعیف و تضعیف یوان قرار گرفته است. در حالی که فعالیت در بخش ساخت و ساز ممکن است کند باقی بماند، صنعت خودروسازی داخلی قوی بوده و همچنان محرک تقاضا برای پتروشیمی های اساسی خواهد بود. از این رو برخی از بخش های صنعتی کلیدی ممکن است همچنان از الفین ها حمایت کنند.

با این حال، هند سریع‌ترین رشد اقتصادی بزرگ جهان در دو سال گذشته است، با رشد تولید ناخالص داخلی حدود 6.3 درصد برای سال 2024، در حالی که تولید ناخالص داخلی 7.8 درصد در سه ماهه چهارم سال 2023 افزایش یافته است. هند بزرگترین خریدار PVC و کل PVC است. واردات ممکن است تا پایان سال 2023 به حدود 3.2 میلیون تن برسد. با افزایش رشد مورد انتظار، مصرف هند از مشتقات کلیدی مانند PVC ممکن است انگیزه حیاتی برای الفین ها در سال 2024 ایجاد کند.

بحران کانال پاناما - پیامدهای گسترده تر

ازدحام در کانال پاناما در نوامبر منجر به تاخیر کشتی‌ها و افزایش هزینه‌های حمل و نقل، کمبود مواد اولیه اتان و پروپان و تاخیر در رسیدن محموله‌های USG سابق، اتان اعماق دریا، پروپان و اتیلن به آسیا شد.

تاخیر کشتی در کانال پاناما کمبود عرضه اتان و پروپان در آسیا را تشدید کرد زیرا محموله های اتان و پروپان به مقصد آسیا برای هفته ها بی حرکت بودند. همچنین اختلاف قیمت گسترده ای بین قیمت پروپان مونت بلویو و آسیایی ایجاد شد.

افزایش قیمت اتان و پروپان بر کراکرهای اتان و کارخانه های PDH چین تأثیر گذاشت. اپراتورهای چینی کراکر اتان قادر به مقابله با هزینه های سرسام آور و همچنین تأخیر کشتی ها نبودند و مجبور شدند نرخ بهره برداری را طی سه هفته کاهش دهند. به طور مشابه، افزایش قیمت‌های نقطه‌ای پروپان منجر به افزایش چرخش کارخانه‌های PDH چینی شد، زیرا تولیدکنندگان PDH نیز با هزینه‌های پیچیده تولید، مبارزه کردند.

برای دور زدن تاخیر کشتی ها و ازدحام در کانال پاناما، تاجران به معابر جایگزین از طریق کانال سوئز و دماغه امید نیک، نگاه کردند. سفرهای طولانی تر از طریق کانال سوئز یا دماغه امید نیک نیز به هزینه های حمل و نقل بالاتر منجر شد و تاجران بخشی از این هزینه ها را جذب کردند یا توانستند بخشی از این هزینه ها را به خریداران منتقل کنند که از قیمت های اتیلن و پروپیلن حمایت می کرد.

نتیجه نیاز به گزینه‌های دیگر، مانند کشتیرانی از طریق کانال سوئز و دماغه امید نیک این است که تاجران/حمل‌کنندگان برای قرار دادن این محموله‌ها در اروپا، مدیترانه، هند و آسیای جنوب شرقی، علاوه بر چین پیدا کردند. از آنجایی که واردات اتیلن به این بازارهای جایگزین بسیار کمتر از چین است، اینها جایگزین های خوبی برای چین به عنوان خریدار اصلی الفین ها ارائه کردند.

اگر بحران مشابه دیگری در کانال پاناما در سال 2024 تکرار شود، خریداران و بازرگانان آمادگی بیشتری برای مقابله با این بحران خواهند داشت، زیرا تأثیر آن بر قیمت‌های اتان، پروپان و الفین قابل پیش‌بینی است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟