جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

7 هنر و مهارت رهبری در محیط کار را بشناسید
خیلی ها معتقدند موضوع رهبری در سازمان ها بسیار فراتر از مدیریت و رئیس بودن است. اما برخی هم "رهبری" را یکی از وظایف مدیران می دانند.

رهبری در سازمان ها به چه معناست؟

واژه رهبری به معنای تاثیر گذاشتن روی دیگران و همراه کردن آنهاست؛ زمانی که دیگران به دلخواه خود و نه از روی اجبار، از فردی پیروی می‌کنند و با او همراه می‌شوند، فرد مورد نظر رهبر آن گروه محسوب می‌شود.

عنصر اصلی و کلیدی تعریف رهبری، نفوذ در دل دیگران است. یعنی دیگران رهبر را دوست دارند، او را می‌پسندند و چون قبولش دارند از وی پیروی می‌کنند. افراد از یک رهبر الهام می‌گیرند و باور دارند که او می‌تواند آنها را به اهداف‌شان نزدیک تر کند.

تفاوت رهبری و مدیریت

طبق تعریف، مدیران وظیفه برنامه‌ریزی، سازماندهی، سنجش، نظارت، هماهنگی، حل مسائل، استخدام و اخراج را به عهده دارند تا به اهداف مطلوب دست پیدا کنند. اما رهبری به معنای توانایی تاثیرگذاری و اعمال نفوذ بر افراد یا گروه‌ها برای دست‌یابی به هدفی خاص است. در واقع رهبری سازمانی شامل تمام راه حل‌هایی است که با همراهی گروه، منجر به دستیابی به اهداف می‌شود. یک رهبر تلاش می کند چشم انداز و استراتژی سازمان را برای پیروانش شفاف سازد و آنها را در همان مسیر هدایت کند. او به افراد آزادی‌عمل و اختیار می‌دهد، تا جزئیات را برنامه‌ریزی کنند، درجهت رسیدن به اهداف گام بردارند و در تمام مسیر همگام و همراه آنها باقی بمانند اما یک مدیر، وظایف و چارچوب‌ها را برای افراد تعیین می‌کند و خود بر کارها نظارت دارد. برای اینکه به زبان ساده تفاوت رهبری با مدیریت را درک کنید این مطلب را از دست ندهید.

7هنر رهبری سازمان ها

بسیاری معتقدند مهارت‌های رهبری را می‌توان مثل هر توانایی دیگری یاد گرفت و گسترش داد. گرچه گروهی دیگر بر این باورند که توانایی رهبری یک موضوع اکتسابی نیست و ریشه در خصوصیات فردی دارد. برخی از مهم ترین ویژگی های رهبری شامل موارد زیر هستند:

۱.احترام به همه افراد گروه

همانطور که محیط‌های کاری روز به روز صمیمی تر و مشارکت کارکنان بیشتر می‌شود، رهبران باید تلاش کنند تا در کنار این روابط نزدیک، اعضای تیم خود را در هر شرایطی محترم بشمارند و مسئولیت خود را برای تاثیر مثبت بر کارکنان و سازمان به درستی انجام دهند. رهبران موفق در برخورد با کارکنان حرمت آنها را حفظ و همواره تلاش کنند برای حل مشکلات راهی را انتخاب کنند تا عزت نفس کارکنان دچار مشکل نشود.

۲. قدرت انعطاف پذیری و یادگیری مدام

انعطاف پذیری در سیستم‌هایی که هر روز در حال تغییر هستند امری ضروری برای رهبر یک سازمان است. همگام شدن با فناوری در حال تغییر و فرهنگ‌های جدید سازمانی، در حفظ بهره وری رهبران بسیار موثر است. در واقع رهبران باید بسیار بیشتر از اعضای گروه، زمان صرفه مطالعه و به روزآوری اطلاعات حرفه ای و مهارت‌های عمومی خود کنند. رهبری غیر منعطف باعث می‌شود که سازمان از رقبا عقب بماند و در نهایت منجر به از دست دادن سهم بازار خواهد شد.

۳.توانایی هدایت و تعیین مسیر کارکنان

رهبران باید توانایی تعیین مسیر برای رسیدن به اهداف مجموعه را داشته باشند. برای این منظور باید استعدادهای کارکنان خود را شناسایی کنند و آن‌ها را در مسیر شکوفایی استعدادها قرار دهند. زمانی که افراد در جای خود قرار بگیرند به پیشرفت مجموعه کمک خواهند کرد.

۴.ارتباطات قوی با کارکنان

ارتباط داشتن با کارکنان، گوش دادن و سخنرانی عمومی در محیط سازمانی بسیار مهم است. گوش کردن به پیشنهادات کارکنان، برقراری ارتباط موثر با  آنها همچنین برداشتن موانعی که باعث دوری کارکنان می‌شود از کلیدی ترین هنرهای رهبری است. بدون ارتباط موثر، رهبران فقط سرپرست هستند. با تمرکز بر تعاملات بین فردی، رهبران می‌توانند روی اعضای تیم خود تاثیر مثبت بگذارند.

۵.پشتکار و تلاش بی وقفه

اخلاق کاری خوب و حرفه ای، یک اصل اساسی برای تمام افرادی است که می‌خواهند در جایگاه رهبری قرار بگیرند. رهبران حتی در بحرانی ترین شرایط، سخت­کوش، باانگیزه و متعهد به کار و مأموریت خود هستند. استقامت در برابر شکست‌ها از ویژگی‌های منحصر به فردی یک رهبر است.

۶.ایده آل گرایی

یکی ازخصوصیات بارز رهبران در تمام عرصه‌ها این است که به راحتی قانع نمی شوند و رضایت نمی دهند. رهبران راستین استانداردهای عالی برای امور روزمره و رسیدن به اهداف خود دارند. همین خصوصیت اخلاقی باعث می‌شود با راه و روش درست شرایطی را ایجاد کنند که اعضای تیم برای موفق شدن با سخت کوشی به تلاش خود ادامه دهند

۷.شجاعت و قاطعیت

بی پروایی و جسارت در گفتار و رفتار از ویژگی بارز رهبران است. آنها از مخالفت‌ها و شکست‌ها نمی هراسند و با ایمان تنها برای رسیدن به اهداف متعالی خود و سازمان شان تلاش می‌کنند.شجاعت رهبران برای پیش برد اهداف رویکردی است که به سادگی برای مدیران امکان پذیر نیست؛ رهبران پذیرفته اند گاهی حتی لازم است با قاطعیت از روی بسیاری قوانین رد شد و برای موفقیت خلاقیت به خرج داد.
منبع


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟