جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲ تير ۱۴۰۱ 0 981

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته پنجم خرداد 1401

اُفت معاملات/ قیمت ها کاهشی می شود؟

اُفت معاملات/ قیمت ها کاهشی می شود؟
ثبات نسبی قیمت دلار، نزولی شدن قیمت نفت، پنج‌ هفته‌ای بودن ماه و پایان یافتن سهمیه ها و ورود قریب الوقوع عرضه های تلفیقی، رقابت و قیمت ها را در هفته پایانی خرداد، پایین کشید و معاملات 5.800 تن نسبت به هفته قبل کمتر شد. در این پست به بررسی بازار محصولات پتروشیمی در هفته پایانی خرداد می پردازیم.

به گزارش ویکی پلاست، بازارِ این هفته در حالی آغاز شد که دلار نیمایی صعودی و میزان افزایش آن تا یکشنبه 29 خرداد، 515 تومان بود. این افزایش 2.1 درصدی باعث شد تا در حالی‌که قیمت های جهانی عمده کالاها بدون تغییر یا حتی کاهشی بود، قیمت های پایه با چهره ای نیمه افزایشی اعلام شود.

کاهش 5 هزار و 800 تنی معاملات
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته پنجم خرداد ماه با کاهش 2 هزار و 271 تنی عرضه ها و کاهش 5 هزار و 840 تنی معاملات بسته شد. آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- جمع معاملات این هفته 83 هزار و 54 تن بود.
- معاملات، 6.6 درصد کمتر از هفته‌ی چهارم خرداد بود.
- 88.1 درصدِ عرضه ها، معامله شد.
- رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ نساجی، پی وی سی و پلی ایتلن ها نسبت به هفته گذشته کاهشی بود.



شتاب صعود نیما کم شد
میانگین هفتگی دلار نیمایی که قیمت های پایه با آن محاسبه شد، 25,177 تومان بود و بعد از انتشار قیمت ها نیز، افزایش نیما ادامه یافت. میانگین هفتگی دلار نیمایی از یکشنبه 29 خرداد تا امروز (پنجشنبه 2 تیر) 148 تومان افزایش داشته و به 25,326 تومان رسیده است. هر چند امروز میانگین روزانه دست از صعود کشید و به 25,300 تومان برگشت ولی حتی حفظ این قیمت ها نیز نشان می دهد نیما در قیمت گذاری هفته اول تیر، صعودی است؛ البته می توان انتظار داشت میزان افزایش نیما در حد این هفته که گذشت، نباشد.

گام های نزولی نفت
دلیل مهم دیگری که انتظارات کاهشی را تقویت می کند، روند نزولی قیمت جهانی نفت است. برنت هر چند معاملات این هفته را در روز دوشنبه با 112 دلار شروع کرد و حتی سه شنبه به 115 دلار رسید اما در قیمت های بالا دوامی نداشت و امروز به 109 دلار عقب نشینی کرده است. ثبات قیمت نفت در محدود 110 دلار می تواند زمینه ساز کاهش ملایم قیمت های جهانی در هفته آینده باشد. نفتا هم در معاملات این هفته، نوسان بسیار محدودی تجربه کرد و زیر 800 دلار معامله شد.

تأثیر سیاست های بانک مرکزی بر بازار ارز
با رسیدن قیمت دلار به مرز 33 هزار تومان، بانک مرکزی سیاست های متنوعی در پیش گرفت تا بتواند هر چه بیشتر، افزایش قیمت دلار را مهار کند. فروش توافقی ارز صادرکنندگان با نرخ های بالاتر از نیما، فروش توافقی ارز اشخاص حقیقی و حقوقی در صرافی ها، افزایش ساعت کار صرافی ها و بازار متشکل و حتی فعالیت در روزهای تعطیل، همگی باعث شدند دلار کانال 33 هزار تومان را از دست بدهد.

دنیای اقتصاد در مورد بازار روز چهارشنبه اول تیرماه نوشت: "در حالی که نرخ شاخص ارزی طی ۷ روز بازه قیمتی ۳۱ هزار و ۷۰۰ تا ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومانی نوسان می‌کرد، روز گذشته با خروج از بازه مذکور به سطوح قیمتی اولیه کانال ۳۲ هزار تومانی وارد شد. بسیاری از کارشناسان ارزی بازار تهران افزایش نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات روز گذشته را ناشی از انتظارات تورمی موجود در فضای بازار می‌دانند و بر این باورند که با توجه به نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه کشور حضور نرخ دلار در کانال ۳۲ هزار تومانی آنچنان دور از ذهن نیست. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در پایان معاملات روز گذشته با ۳۲۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به سطح قیمتی ۳۲ هزار و ۷۰تومان رسید."

به گفته فعالان بازار محصولات پتروشیمی، حتی افزایش قیمت دلار هم تأثیری بر بالا رفتن حجم معاملات ندارد. خریدهای بالا در خردادماه، موجودی انبارها را تأمین کرده و تقاضا برای خرید کاهش یافته است. از سوی دیگر، انجام معاملات با قیمت های پایه، انتظارات کاهشی را در بازار تقویت کرده و بیشتر خریداران، منتظر ریزش قیمت ها هستند. نزولی بودن قیمت نفت نیز مزید بر علت شده و خریدها را به هفته آینده و انتشار قیمت های جدید پایه، به تعویق انداخته است.

هفته‌ی پایانی خرداد، هفته پنجم ماه بود و به علت اتمام سهمیه کالاهایی که میزان خرید از بهین یاب آن ها ماهیانه است، میزان رقابت خریداران، کاهش یافت. رقابت برای کالاهای پ پ نساجی و PVC و پت ها با قیمت پایه انجام شد و در نتیجه، قیمت های بازار هم، سمت و سوی نزولی گرفتند.

زمان از دست رفته برای عرضه های تلفیقی
در حالی که قرار بود از اول اردیبهشت امسال، عرضه های تلفیقی آغاز شود اما این اتفاق دائم به تعویق افتاد. بر اساس مصوبات جلسه مدیریت بازار کالاهای پایه، مقرر شده بود اولین عرضه تلفیقی پت بطری و پت نساجی در هفته منتهی به ۲ تیرماه ۱۴۰۱ (هفته ای که گذشت) انجام شود ولی عرضه ای صورت نگرفت. همچنین بر اساس مصوبات همان جلسه، انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی باید برنامه زمان بندی عرضه تلفیقی محصولات پتروشیمی دارای کسری عرضه شامل استایرن، دواتیل هگزانول، پی وی سی امولسیون، TDI و MDI را تا ۳۱ خرداد ماه امسال به وزارت صمت اعلام می کرد.

بر اساس اطلاعات ویکی پلاست، اولین عرضه ها مربوط به پت بطری و نساجی است و به احتمال زیاد، به صورت سلف 3 ماهه عرضه می شود. هنوز در مورد عرضه تلفیقی سایر کالاهای با کسری عرضه و نحوه قیمت گذاری و میزان عرضه آن ها، اطلاعاتی منتشر نشده است.

ریزش قیمت ها در بازار آزاد
جدول مقایسه ای قیمت های بازار آزاد نشان می دهد عموم گریدها نسبت به هفته قبل، کاهش قابل توجهی داشته اند. کالای ABS 150 تبریز با 3500 تومان، در صدر کاهشی های این هفته قرار گرفت. سبک خطی 209 امیر هم با 2500 تومان، بعد از ABS، در جایگاه دوم بیشترین کاهش این هفته ایستاد.

پت 781 با 1800 تومان، سبک فیلم 020 با 1700 تومان، PVC S65 اروند با 1400 تومان، پلی استایرن معمولی 1540 و پلی پروپیلن نساجی Z30s مارون با 1200 تومان، تزریقی 52518 با 800 و سنگین بادی 0035 با 700 تومان، در رتبه های بعدی بیشترین کاهش دیده می شوند.

در سمت مقابل و در افزایشی ها، پ پ شیمیایی 548R دیده می شود که با 1500 تومان رشد، رتبه نخست بیشترین افزایش این هفته را داشت. سنگین اکستروژن هم با 800 تومان افزایش، در رتبه دوم دیده می شود و پلی استایرن مقاوم هم با 700 تومان رشد، رتبه سوم بیشرین افزایش این هفته را داشت.




ویکی پلاست  | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟